البته که نه! با این وجود در این میان نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد
اجازه دهید همین ابتدای مقاله خاطر شما را آسوده کنیم، البته که میتوانید برخی از دندهها را هنگام تعویض دنده نادیده بگیرید حال چه بحث سبک کردن دنده مطرح باشد چه سنگین کردن آن، در هر دو صورت میتوانید این کار را بدون اینکه به گیربکس آسیبی رسد انجام دهید.
شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد
در حقیقت سالها شورلت به رانندگان مدلهای کوروت و کامارو پیشنهاد میکرد که دنده را مستقیما از ۱ به ۴ هنگامی که آهسته رانندگی میکنند تعویض نمایند تا در مصرف سوخت آنها صرفهجویی شود. همانطور که در ویدیو نیز توضیح داده شده است، گیربکسهای دستی این امکان را برای راننده فراهم مینمایند که در هر زمان متناسب با دور موتور خودرو هر دندهای را که مایلاند انتخاب نمایند.
البته یک نکته را در این مورد باید در نظر داشته باشید، و آن این است که اگر قصد دارید تا برخی از دندهها را در هنگام تعویض دنده نادیده بگیرید باید به صورت منظم وضعیت گیربکس خودرو را بررسی کرده و از آن بیشتر مراقبت کنید تا فرسودگی آن را به حداقل رسانید. این کار را باید با rev matching (عملی که بوسیلهی آن هنگام معکوس کشیدن ابتدا پدال گاز را فشار میدهید تا دور موتور خودرو افزایش یابد سپس دنده را تعویض میکنید) انجام داد.
به طور خلاصه اگر دنده از ۲ به ۶ تغییر میدهید برای تعویض مجدد آن باید صبر کنید که دور موتور کاهش یابد. برعکس این عمل را برای دنده معکوس باید انجام دهید یعنی قبل از سنگین کردن دنده باید پای خود را روی پدال گاز بفشارید تا دور موتور افزایش یابد سپس دنده را تعویض کنید.
البته تمامی اینها را میتوان بدون عمل rev matching انجام داد که البته فشار بیشتری به گیربکس خودرو وارد خواهد شد. ویدیو تهیه شده تمامی پرسشهای شما را پاسخ خواهد داد، نظرات خود را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
منبع: motor1