خودرو | |
---|---|
نام خودرو | هیوندای اکسنت |
کشور سازنده | کره جنوبی |
سال طراحی | 2012 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1591 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 124 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 156 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 4 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 11.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 184 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1060 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4370 طول - 1700 عرض - 1457 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2565 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 43 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS - EBA - EBD - VSC - TCS |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو - کیسه هوای پردهای - کیسه هوای جانبی - مجموعا 6 کیسه هوا |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3، USB و AUX به همراه 4 بلندگو و 2 توئیتر - بلوتوث - دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان |
دیگر تجهیزات | گیربکس 4 سرعته خودکار - رینگهای 14 و یا 16 اینچی - تنظیم آینههای جانبی به صورت برقی - سانروف (سفارشی) - سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی (خودکار به صورت سفارشی) - دکمه استارت موتور - سیستم ECO Drive برای نشان دادن حالت بهینه در حین رانندگی - سنسور عقب - دوربین عقب (نمایش تصویر روی آینه میانی) - نشان دهنده باد لاستیکها - سیستم کمکی در سربالایی (HAC) - کروز کنترل (سفارشی) |
تصاویر هیوندای اکسنت
بررسی هیوندای اکسنت
هیوندایی اکسنت مدل ۲۰۱۵، نسبت به نسلهای قبلی خود در نوع ماشینهای کوچک ارائه شده توسط هیوندایی، پیشرفت بسیار زیادی کرده است. به گونه ای که میتوان به آن به عنوان یک گزینه در میان سدانها و هاچ بکها نگاه کرد. با توجه به ارزش و همچنین فضای داخلی وسیع این ماشین، در قلمروی ماشینها در اقتصاد سنتی، هیوندایی اکسنت از عملکرد خوبی بهره مند بوده که چندان با رقبای خود متفاوت نیست.حال در چهارمین مدل سال، هیوندایی اکسنت با یک چهره جدید در درون و بیرون برای مدل سال ۲۰۱۲ ارائه شده است.
در این مدل نیز همانند باقی هیوندایی های همان سال موجب زیبایی ظاهری خودرو شده است. بکارگیری کیفیت بهتر در داخل خودرو، استانداردهای افزوده شده و ویزگی های اختیاری مورد استفاده، باعث شده تا اکسنت نسبت به خودروهای بی نظم و ترتیبی مثل فیات ۵۰۰ و فورد فیستا کاملتر و بالغتر به نظر برسد. در مورد باقی رقبای اکسنت میتوان به شورولت سونیک ( که در سال ۲۰۱۶ مجددا طراحی شده است)، هوندا فیت (طراحی مجدد در ۲۰۱۵)، نیسان ورسا و کیا ریو (که از نظر مکانیکی شباهت بسیاری به اکسنت دارد) اشاره نمود.
به نظر ما در میان دو مدل ارائه شده اکسنت، مدل هاچ بک ۵ در جذاب تر است. اگر چه که سدان ۴ در نیز مناسب بوده و شاید ظاهر ساده تری داشته باشد، اما در طراحی اکسنت، مشخصات همیشگی یک هاچ بک با جزئیاتی ترکیب شده که طراحی مدرن اولیه ماشینهای هیوندایی را تشکیل میدهد. در داخل، طراحی ساده و تمیز است و ترکیبی از کنترل های ساده و پلاستیک های نه چندان براق، حضور این خودرو را پررنگ تر میکند.شتاب گیری و هدایت اکسنت به راحتی صورت میگیرد، هر چند عملکرد برجسته ای هم در این خصوص ندارد. و این مساله بدان علت است که موتور ۴ سیلندری تزریق مستقیم ۱٫۶ لیتری برای سوزاندن سوخت خسیس است؛ و زمانی خوب کار میکند که یا یک گیربکس دستی وجود داشته باشد (که کلاچ نوری دارد) و یا تغییر شش سرعته اتوماتیک (که شامل مود سرعت و کنترل دستی است) فراهم باشد.
هر چند ممکن است هوندا فیت فضای داخلی بهتری داشته باشد، اما هیوندایی فضایی راحت و جادار را برای مسافران تعبیه کرده است؛ بصورتیکه میتوان گفت در کلاس خود یکی از بهترین ها است. فضای داخل خودرو در هیوندایی به گونه ای است که حتی یک فرد قد بلند هم میتواند به راحتی به ماشین وارد و یا از آن خارج شود. فضای بالای سر و جلوی پا در صندلیهای جلو بسیار مناسب بوده و فضای موجود در صندلی های عقب برای خودرویی با این ابعاد بسیار مناسب است. همچنین برای قرار دادن وسایل کوچکتر نیز جای کافی وجود دارد. مکانهایی نیز برای قرارگیری تلفن همراه، نوشیدنی و پول تعبیه شده است. با بالا دادن پشتی های صندلی، فضای بار خودروی سدان اکسنت اندکی بزرگتر میشود؛ هرچند که با این کار ..
در مقایسه با ماشینهای کوچک دیگر از همین نوع، رتبه اکسنت در مدیریت ایمنی بزرگراهی (NHTSA و IIHS) خیلی خوب نبوده و ۴ ستاره از دولت فدرال کسب کرده است. هرچند نکاتی در مورد عملکرد خودرو در تصادفات جانبی وجود دارد. در تست IIHS، اکسنت رتبه ی “ضعیف” را در آزمون …. کسب کرده است. این آزمون پس از طراحی خودرو انجام شده و درست مانند خیلی از مدلهای قدیمی تر، نتیجه مناسبی در آن کسب نشده است و مشخص میباشد که اکسنت به این مقصود طراحی نشده است.
همانطور که هیچ نکته جالبی در مورد عملکرد هیوندایی اکسنت در جاده وجود ندارد، میتوان این نکته را هم افزود که اکسنت در مورد هندلینگ و دینامیک کلی اش ما را سورپرایز نمیکند. در واقع عملکرد این ماشین کاملا قابل پیش بینی است و این مساله باعث تجدید نظر برخی خریداران میشود
موتور ۱٫۶ لیتری، ۴ سیلندری و تزریق مستقیم اکسنت بهترین نوع در کلاس ۱۳۸ اسب بخاری و ۱۲۳ پوند فوت گشتاور است. شتاب خودرو در حدود میانگین و زمان ۰ تا ۶۰ برای این خودرو سریعتر از ۱۰ ثانیه نیست.
برای استخراج تمام قدرت موتور، باید دور موتور را بیش از ۳۵۰۰ دور در دقیقه بالا ببرید؛ هرچند که اگر دور موتور را تا جایی که ممکن است پایین بیاورید، موتور در سوزاندن سوخت کاملا خسیس عمل میکند. این موتور با کمک یک گیربکس دستی با کلاچ نوری و یا تغییر شش سرعته اتوماتیک که شامل مود سرعت و کنترل دستی است همکاری مناسبی دارد.
اکسنت در پیچ جاده ها بسیار ظریف عمل میکند. طراحی اکسنت تقریبا قابل قبول است . کیفیت رانندگی با اکسنت همانند دیگر خودروهای دارای فاصله دو محور کم، ممکن است در حفره ها نامطلوب و در جاده های یج زده پس جهنده باشد
معمولا در مدلهای اسپورت، ما یک حس اساسی تر در قدرت فرمان را میپسندیم. هرچند سراسر تنظیم صف فرمان این حس را منتقل میکند که گویا در حال تقلید از بخش عمده قوی محور از یک سدان بزرگ است. این مساله خوب است هرچند باعث میشود اکسنت آنقدرها که میتواند بصورت سبک عمل نکند.هرچند شاسی خودرو در هنگام بارگذاری کامل نیز خوب عمل میکند، اما انتقال قدرت خودرو هنگام حمل بیش از دو نفر مسافر چابکی خود را از دست میدهد. در هر حال نباید این مساله را فراموش کرد که اکسنت یک خودروی کوچک و سبک وزن است.
بازار خودروهای سدان کوچک در ایران منحصرا در دستان تویوتا و مزدا بود تا در سال جدید هوندا نیز سیویک خود را روانه این بازار بکر کرد. اما هیوندای نیز بیکار ننشسته و مدل اکسنت را که یک سدان کوچک خانوادگی خوشترکیب و خوشساخت است را به این جمع اضافه کرد. این خودرو در دنیا با دو پیشرانه ۱,۴ لیتری و ۱,۶ لیتری عرضه میشود که مدل قویتر وارد ایران شده است. این خودرو دارای ۳ مدل گیربکس بوده که فعلا با گیربکس ۴ دنده اتومات روانه بازار شده است.
نکات مثبت هیوندای اکسنت
هندلینگ خوب با توجه به کلاس خود،سرعت بالای پاسخگوی گیربکس ، کابین جادار ، مصرف سوخت اقتصادی
نکات منفی هیوندای اکسنت
کیفیت پایین متریال استفاده شده در کابین ،خشک بودن صندلی ها ،
امنیت هیوندای اکسنت
اکسنت کوچک شهری در بحث ایمنی همانند رقیبانش ۴ ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA دریافت کرده است.
نقد کارشناسی هیوندای اکسنت
۲۳ سال پیش در سال ۱۹۹۴ هنگامی که کارخانههای خودروسازی کرهجنوبی از قبیل تویوتا و کشور ژاپن از قبیل هوندا و … در حال تلاش برای به دست گرفتن بازار خودرو جهان بودند، شرکت هیوندای، خودرو تازهایی را معرفی کرد. این خودرو اولین بار در استرالیا به نمایش گذاشته شد و نام آن اکسل بود. اکسل تا سال ۲۰۰۰ تولید و از سال ۲۰۰۰ به بعد نام آن به ورنا تغییر یافت، ورنا از جمله خودروهایی بود که به بازار ایران راه یافت و در آن زمان از بازار خرید و فروش خوبی برخودار شد.
کارخانه هیوندای به فکر بهبود مدل ورنای خود افتاد و مدل بهبود شده آن را اکسنت نامید. اکسنت از سال ۲۰۰۶ تولید شد و آن را در کلاس خودروهای سدان سایز کوچک و یا کامپکت کوچک قرار میدهند و یک سدان کوچک اقتصادی است که نسبت به پولی که برای آن هزینه می شود از قابلیت های قابل تاملی برخوردار است.
این خودرو نام آشنای امروز در بازار ایران در دو نوع مدل سدان چهار درب و هاچبک چهار درب تولید میشود که مدل هاچ بک آن نتوانسته در بازار ایران راهی برای ورود پیدا کند. اکسنت سدان در مدل جی ال اس و اکسنت هاج بک در مدل های جی اس و اس ایی موجود می باشد .
تولید اکسنت در سال ۲۰۱۰ به نسل چهارم خود رسید . این نسل از اکسنت را در کشور ترکیه به نام اکسنت بلو میشناسند و در سال ۲۰۱۴ نسخه فیس لیق آن معرفی شد و تولید آن در حال حاضر نیز ادامه دارد .
از رقبای اکسنت نیز میشود به هوندا سیو یک ، کیا ریو سدان ، رنو سیمبل و تویوتا یاریس اشاره کرد .
در حال حاضر شرکت کرمان موتور نیز اکسنت را به صورت مونتاژی تولید میکند اما پیشنهاد ما همان هیوندای اکسنت وارداتی است .
مشخصات فنی
قلب تپنده اکسنت یک موتور چهار سیلند خطی است با حجم ۱۵۹۱ سی سی که در ۶۳۰۰ دور در دقیقه میتواند قدرتی معادل ۱۲۸ اسب بخار ایجاد کند. قدرت این موتور از طریق چرخهای جلو میتواند وزن ۱۱۴۰ کیلوگرمی خودرو را در ۱۱٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند .
جعبه دنده اکسنت میتواند یک گیربکس چهار دنده و یا شش دنده باشد. در هر دو مدل، نسخه های دستی و اتوماتیک تولید شده است ولی در کل میتوان نسخههای اتوماتیک را بهتر از نسخههای دستی دانست زیرا که بهرهوری بهتری نسبت به نسخههای دستی دارد .
طراحی داخلی و بیرونی
اکسنت خطوط پویا و مجسمهواری را به تن کرده که به ماشین، جلوه لوکس و مجللی میدهد. چراغهای جلو و عقب مدل کشیده است. خطوط روی کاپوت که از کنارهها به جلو پنجره مخصوص هیوندایی رسیده و ظاهر آیرودینامیکی خود را به رخ میکشد همگی ظاهری صیقلی و براق به خودرو میدهد. این طراحی فضای بیرونی به شکلی دلنشینی مکمل نمای داخلی آن است. فضای داخلی را میشود به عنوان یک فضای کاملا اصلاح شده برای یک خودرو در کلاس کامپکتهای کوچک نام برد.
امکانات رفاهی
در سیستم ترمز از قابلیتهای ABS– ABD-VSM-TCS-OCS استفاده شده است. برای بالا بردن امنیت خودرو از قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدون کلید و ایمولایزر پیشرانه استفاده شده است. روی غربیلک فرمان دکمههایی از قبیل دکمههای مربوط به سیستم صوتی و کروز کنترل تعبیه شده است. فرمان به نیروی کمکی برقی با تنظیم ارتفاع برای راحتی راننده مجهز شده است. صندلیها دارای روکش چرمی و کمربندهای پیش کشنده میباشد، آینهها به صورت برقی جمع میشود و همینطور دارای گرمکن نیز هستند. مه شکن در جلو و عقب وجود دارد و بالابرهای جلو و عقب برقی است. اکسنت از سانروف نیز برخوردار است. از دیگر آپشنهای این خودرو میتوان به کامپیوتر سفر و سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا همان HAC نام برد.
در کل می شود اکسنت را خودروی مناسب خانوادههای کم جمعیت، با بودجه ۸۵ الی ۱۰۰ میلیون دانست.
اکسنت صفر کیلومتر ۲۰۱۶ با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان حرفی برای گفتن ندارد و فقط ظاهر جذابش می تواند دلربایی کند ، ولی شما میتوانید نمونه های کارکرده هیوندای اکسنت ۲۰۱۴ را با مبلغی در حدود ۸۲ میلیون تومان خریداری کنید ، که انتخابی منطقی میباشد .
هیوندای اکسنت وارداتی در بازار از ۹۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان در نمونه های دست دوم آن خرید وفروش میشود، و تقریبا رقیب مستقیم سراتوآپشنال سایپا میباشد ، بدون شک اگر هیوندای اکسنت وارداتی را با سراتو آپشنال در این بازه قیمتی مقایسه کنیم انتخاب ماشین ۳ هیوندای اکسنت خواهد بود البته قرار است به زودی کرمان موتور هیوندای اکسنت را در ایران تولید و در بازار با قیمتی ۱۰۰ میلیونی به فروش برساند که میتواند فروش خوبی را برای این ماشین رقم بزند.