آشنایی جامع با انواع النترا یکی از محبوبترین خودروهای خارجی در بازار ایران
هیوندای النترا، یکی از پرفروشترین خودروهای کرهای در بازار جهانی است. تا همین چند سال پیش، خودروهای کلاس صندوقدار خانوادگی سایز متوسط مثل تویوتا کمری، با تقاضای زیادی در بازار جهانی روبهرو بودند. این محصولات هنوز سودآوری بالایی برای سازندههای خود دارند، اما با کاهش رشد در فروش مواجه هستند؛ چراکه خانوادهها و عامهی مردم، به کراساورها و شاسیبلندهای میانرده با قیمتی مشابه سدانهای خانوادگی، علاقهی بیشتری نشان میدهند.
از سویی دیگر با رشد شهرنشینی، ترافیک ماشینها و مخارج مربوط به مصرف سوخت، خودروهای سایز کوچک و کامپکت هم مورد توجه قرار گرفتهاند. سالیانی پیش، هاچبکهای سایز متوسط مثل فولکس گلف، جذابترین گزینه برای جامعهی شهری محسوب میشدند؛ اما با نگاهی به آمار فروش خودروها در بازار جهانی، متوجه میشویم که داشتن صندوق بار، حتی در سایز نهچندان بزرگ، اهمیت زیادی پیدا کرده است. با این اوصاف، فروش خیرهکنندهی تویوتا کورولا، مزدا ۳، کیا سورنتو (فورته) و هیوندای النترا در بازار جهانی، توجیه میشود.
اولین مدل هیوندای الانترا (تلفظ صحیح واژهی Elantra) در سال ۱۹۹۰ عرضه شد. این خودرو، در ابتدا یک سدان سایز متوسط بود که قابلیتهای اسپرت قابل قبولی داشت و در نمونهی ۱.۶ لیتری، میتوانست با زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نسل اول النترا در بسیاری از کشورهای دنیا فروش قابل قبولی داشت و به تعداد نسبتا محدود، وارد ایران شد. با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور، نسل دوم النترا در بازار ایران حضور نداشت؛ اما با نسل سوم و به نام هیوندای آوانته، تا همین چند سال پیش توسط کرمان موتور مونتاژ میشد.
هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴
طراحی ظاهری النترا ۲۰۱۴
بدنه النترا ۲۰۱۴ دارای قوس و انحناهای زیاد، برجستگی های خطی روی بدنه و چراغ جلوهایی است که انگار به سمت عقب و بر روی کاپوت خودرو کشیده شده اند. مدلهای کوپه این خودرو علاوه بر دو درب بودن، دارای دهانه بزرگ و ذوزنقه ای شکل و دو لوله اگزوز هستند. مدل GT هاچبک آن هم در قسمت جلو مشابه کوپه است و سقف آن دارای شیبی است که ظاهری شیک را به آن بخشیده است.
همچنین فاصله محور خودرو افزایش پیدا کرده تا با ظاهری خوابیده، اسپرت و دارای آیرودینامیک بالا روبرو شویم. در تمام بخش های بدنه ساهد حجم ها و خطوطی اغراق آمیز هستیم که از شاخصه های محصولات ساخت آسیای شرقی محسوب می شوند.
در نمای روبرو ابتدا چراغ های کشیده جلب توجه میکنند که به نحوی مطلوب از روی گلگیر جلو تا نزدیکی جلوپنجره امتداد یافته است. دو خط روی کاپوت به شکل ممتد در نظر گرفته شده و مسیر طولانی را از روی سقف طی میکنند و در بخش عقب برآمدگی مناسب به صندوق عقب می بخشند.
در طرفین سپر جلو نیز دو مه شکن قرار دارند. از تفاوت های مدل ۲۰۱۱ و مدل ۲۰۱۴ که در واقع مدل فیس لیفت شده است، میتوان به نوار ال ای دی چراغ جلو اشاره کرد که حکم دیلایت را ایفا می کند. همچنین مه شکن های در مدل ۲۰۱۴ فرمی L شکل دارند. از تفاوت های مدل ۲۰۱۴ با مدل های قبلی می توان به رینگ های جدید ۷ پره اشاره کرد که طرحی جذاب دارند.
در بخش انتهایی نیز چراغهای مدل پیشین با مدل نئونی و برجسته تر جایگزین شده که نمای جذابی ایجاد نمودهاند. طول، فاصله محور ها، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب عبارتند از ۴۵۳۰ میلیمتر، ۲۷۱۳ میلیمتر، ۱۷۷۶ میلیمتر و ۱۴۳۳ میلیمتر. ظرفیت صندوق بار ۴۲۰ و حجم باک خودرو ۴۸ لیتر است.
طراحی کابین النترا ۲۰۱۴
طراحی داشبورد مانند مدل های بزرگتر سوناتا و آزرا، دارای احجام اغراق آمیز ولی زیباست که در نیوفیس نسبت به سری اول تغییراتی در جهت به روزتر شدن اعمال شده است. داخل هیوندای الانترا ۲۰۱۴ طراحی مدرن و پویا دارد که به لطف کنسول میانی که رو به پایین امتداد یافته و با دیگر حجم ها و خطوط منحنی متعدد داخل کابین کاملا ادغام گشته حاصل شده است.
در درون کابین تغییراتی کوچک نسبت به نمونه قبل فیس لیفت دیده می شوند اما به اندازه تغییرات روی بدنه کارساز نیستند و به همین دلیل تفاوت های آشکاری با کابین مدل قبلی دیده نمی شود. کابین خودرو پس از گذشت چند سال از توقف تولید این مدل همچنان جذابیت بصری خاص خود را دارد اما از نظر کیفی حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. بخش رویین داشبورد از پلاستیک نرم ساخته شده اما نیمه پایینی آن متشکل از قطعات پلاستیکی سخت است که به لطف بهره گیری از خطوط منحنی و نبود قالبگیری های تیز چندان مسئله مهمی نیست. از طرفی این قسمت ها طوری پرداخت شده اند که باکیفیت تر از آنچه هستند به نظر بیایند.
کیفیت مونتاژ قطعات خوب است و افت کیفی چندانی در استفاده طولانی دیده نمی شود. اما کیفیت ساخت اجزای کابین چشمگیر نیست. البته هیوندای سعی داشته تا جای ممکن در نقاطی که راننده تماس بیشتری با آن ها دارد، مواد با کیفیت تری را استفاده کند؛ مثلا روکش چرم فرمان در مدل های فول و چرم دسته دنده و حتی روکش چرم صندلی ها همگی کیفیتی بالا دارند و در صورت استفاده صحیح و نگهداری مناسب، در طولانی مدت به سختی دچار افت کیفیت خواهند شد.
صندلی ها نرمی متوسطی دارند و فرم نسبتا تخت صندلی های جلو، سرنشینان این بخش را کاملا در بر نمی گیرد. در الانترا، سرنشینان عقب از فضای پای معقولی برخوردارند، اما افراد قد بلند ممکن است با ارتفاع سقف با مشکل برخورد کنند. محل دسترسی به صندوق بار از طریق صندلی عقب نیز کاملا بزرگ و مناسب است.
یک مورد نامناسب در طراحی بخش عقب، کوچکی بیش از حد شیشه های عقب است که موجب کاهش دید سرنشینان عقب نسبت به محیط بیرون می شود. در کل الانترا فضای داخلی بسیار بیشتری از سطح انتظار شما در این سگمنت در اختیارتان میگذارد که نشان از مهندسی خوب هیوندای است.
موتور و اطلاعات فنی النترا ۲۰۱۴
از نسل پنجم الانترا تنها مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ایران وارد شدند که در بازار آنها را با نام نیوفیس میشناسند. این خودرو از پیشرانه خطی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم دقیق ۱۷۹۷ سیسی سود می برد که خروجی به میزان ۱۴۸ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و در اختیار محور جلو خودرو قرار می دهد.این پیشرانه با گیربکس ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک ترکیب شده و به این ترتیب مجموعه یاد شده، شتاب صفر تا صد برابر ۱۰٫۲ ثانیه به الانترا می دهد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی الانترا ۷٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده اما با توجه به کیفیت سوخت در ایران می توان رقمی بالاتر از این مقدار در مصرف واقعی را پیش بینی کرد.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی النترا ۲۰۱۴
تجهیزات ایمنی استاندارد برای همه تیپ های الانترا ۲۰۱۴ شامل ترمزهای دیسکی با سیستم ضد قفل در هر ۴ چرخ، سیستم کنترل در سربالایی، کنترل پایداری و کشش، کیسه های هوای جانبی برای سرنشینان جلو، کیسه های هوای پرده ای در هر دو طرف. دوربین دید عقب برای تیپ SE سفارشی و برای دو تیپ دیگر جزء تجهیزات استاندارد است. سیستم Blue Link Telematik فقط در تیپ Limited قابل سفارش است و امکاناتی نظیر دسترسی از راه دور، کمک های اظطراری، بازیابی خودروی سرقتی و geo- fencing که به والدین اجازه تعیین محدوده حرکت برای رانندگان نوجوان را فراهم میکند.
در آزمایشهای انجام شده، هیوندای الانترا Limited مدل سال قبل یرای متوقف شدن از سرعت ۱۰۰ تا ۰ کیلومتر بر ساعت به ۳۸ متر مسافت که میزانی متوسط برای این کلاس است نیاز داشت. در تست های تصادف انجام شده توسط مراجع رسمی، هیوندای الانترا موفق به کسب امتیاز کلی ۵ ستاره ایمنی شد، که ۴ ستاره برای ایمنی در برخورد کامل از روبرو و ۵ ستاره برای ایمنی برای برخورد های جانبی شد. در رده بندی انستیتو بیمه برای ایمنی بزرگراه ها، الانترا امتیاز “قابل قبول “را برای آزمون برخورد از جلو و امتیاز “خوب”برای آزمونهای برخورد ازکنار،استحکام سقف، و برخورد روبرو از یک سمت را در یافت کرد. طراحی جلوگیری از ضربه برای سر و صندلی در آسیبهای گردن الانترا نیز درجه “خوب” را دریافت کرد.
هیوندای النترا مدل ۲۰۱۵
طراحی ظاهری النترا ۲۰۱۵
در گذر سالها، هیوندای الانترا به نحو شایسته ای تکامل یافته و در پنجمین نسل خودش، طراحی سیال گونهاش را به رخ بینندگان میکشد. در بخش جلو، چراغ های بزرگ، کنارههای بدنه را فرا گرفته که به همراه جلو پنجره شش ضلعی به آن کمک میکند تا به عنوان بخشی از خانواده هیوندای هویت یابد. بسته به مقدار مبلغی که تمایل به پرداختش دارید، هیوندای، رینگهای ۱۶،۱۷ و ۱۸ اینچی را در اختیارتان میگذارد. تا آنجایی که علم طراحی اجازه میدهد، هم نمونه کوپه و هم سدان از زوایای کمابیش یکسانی در بدنه خود بهره میبرند.
هیوندای الانترا در سه تیپ SE، Limited و Sport به خریداران عرضه میشود. آینه های مجهز به گرمکن، ارایه تجهیزات به صورت برقی، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلی های عقب تاشو با نسبت ۴۰/۶۰، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با قابلیت خواندن CD، رادیوی ماهواره ای و درگاه اتصال USB/iPod از جمله تجهیزات استاندارد تیپ SE محسوب میشوند.
دو پکیج سفارشی با نام های Popular Equipment و Style برای تیپ SE و تنها با گیربکس اتوماتیک وجود دارد؛ پکیج Popular Equipment رینگ های ۱۶ اینچی، چراغ های جلوی خودکار، چراغ های مه شکن، درگاه صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، کنترل صدا، صفحه نمایشگر لمسی صوتی ۴٫۳ اینچی و دوربین دید عقب؛ پکیج Style سانروف، روکش چرمی فرمان و چراغ های جلوی LED را به تجهیزات خودرو اضافه کرده است. به استثنای سانروف، تیپ Limited تمامی تجهیزات سفارشی بالا را به عنوان تجهیزات استاندارد، به همراه رینگ های ۱۷ اینچی، چراغ های مه شکن، چراغ های عقب LED، روکش چرم، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت (با پشتی برقی)، صندلی های جلو و عقب مجهز به گرمکن و سیستم Blue Link را به خریداران عرضه میکند.
تیپ Sport تمامی تجهیزات بالا به استثنای صندلی های مجهز به گرمکن و سیستم Blue link، به همراه موتور ۲٫۰ لیتری، سانروف، سیستم تعلیق تیونینگ اسپرت و دسترسی بدون کلید را به خریداران ارایه میدهد. تیپ Limited، با پکیج Limited Ultimate تجهیزاتی همانند دسترسی بدون کلید به اضافه نمایشگر لمسی بزرگ ۷ اینچی، سیستم کنترل آب و هوای دو نقطه ای، مسیریاب ماهواره ای و سیستم صوتی ارتقا یافته را در اختیار خریداران قرار میدهد؛ و در تیپ Sport نیز، شاهد پکیج Tech با همین تجهیزات مشابه و اضافه شدن سیستم Blue Link به آن هستیم.
طراحی کابین النترا ۲۰۱۵
شباهتهایی که به لحاظ فرم بدنه بین نسخه سدان و کوپه هیوندای الانترا وجود دارد، به درون کابین آنها نیز سرایت نموده است. داشبورد به دو بخش مجزا تقسیم میشود که در بخش بالایی آن از مواد اسفنجی محکم اما در عین حال لطیف استفاده گشته و ناحیه زیرین آن نیز به حد بیرویه ای با پلاستیکهای سخت آراسته شده است. از بیشمار نوآوریهایی که در کابین این خودرو بکار رفته میتوان به دریچههای سیستم تهویه مطبوع آن اشاره نمود که به نحو عجیبی بالاتر از لبههای داشبورد و کمی پایین و همتراز با سینه راننده و سرنشین جلو قرار گرفته است.
کنسول مرکزی به خوبی با اشکال منحنی به کار رفته در طراحی داخلی ادغام و نیز، دکمه ها و دسته دنده به گونه ای تعبیه شدهاند که موجب دسترسی راحت و انتقال حس قدرتمندی به راننده میشود؛همچنین وجود نمایشگر لمسی ۷ اینچی و سیستم مسیریاب ماهوارهای به لطف وجود منوی راحت و دکمه های بزرگ، استفاده از آن را به کاری لذت بخش برای راننده تبدیل کرده است.
علی رغم وجود فضای کاملا جادار کابین، رانندگان قد بلند برای کاهش ارتفاع صندلی خود به دلیل کمبود فضای سر قسمت جلو، کمی با مشکل مواجه میشوند؛ صندلی های پشت نیز، دارای فضای کافی هستند و کودکان در آن کاملا احساس راحتی میکنند اما برای بزرگسالان قدبلند این قسمت نیز، مشکل آفرین است؛ گفتنی است که فضای بار این زیبای کره ای حدود ۰٫۴۲ متر مکعب است که در مقایسه با رقبایش فضای بزرگی محسوب میشود و ارتفاع درب صندوق آن کم است.
پیشرانه و آمار فنی النترا ۲۰۱۵
هم نمونه سدان هیوندای الانترا و هم نسخه کوپه آن، از پیشرانههای یکسانی بهره میبرند. نخستین آنها یک موتور ۱٫۶ لیتری است که توانی معادل ۱۲۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتن متر را ارائه میدهد و دومی نیز یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری است که خروجی توان آن برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل ۱۷۸ نیوتن متر است. هر دو پیشرانه به همراه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشوند.
عملکرد موتور ۱٫۸ لیتری در تیپ های SE و Limited برای اکثر رانندگان رضایتبخش است؛ اما اگر انتظار بیشتری از این خودرو دارید، میتوانید تیپ Sport با موتور بزرگتر ۲٫۰ لیتری را برای خود تهیه کنید؛ در دو تیپ SE و Limited، بعد از مدتی رانندگی احساس خشکی پدال گاز توسط راننده احساس میشود؛ در حالی که با وجود گیربکس اتوماتیک باید عملکرد نرمتری را از آن انتظار داشته باشیم، شاهد نوسان در بین تعویض دنده ها خواهیم بود. داخل کابین الانترا در سرعت بزرگراه کاملا آرام است و این موضوع یکی از محاسن مهم در بین خودروهای این کلاس محسوب میشود؛ همچنین این زیبای کره ای در پیچ ها عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی النترا ۲۰۱۵
این خودرو در انستیتو بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) نیز تست شد و در اکثر آزمونها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو، حفاظت از سر و صندلیها و نیز برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) بالاترین امتیاز یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود و تنها در تست همپوشانی کوتاه (برخورد از کناره جلویی خودرو) نمره قابل قبول (ACCEPTABLE) را کسب کرد. همچنین در تست ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا النترا ۲۰۱۵ توانست ۵ ستاره کسب کند
هیوندای النترا مدل ۲۰۱۷
طراحی ظاهری النترا ۲۰۱۷
النترا ۲۰۱۷ با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به نسخههای پیشین عرضه شد و دیگر خبری از حالت تخم مرغی بدنه و دماغه نبود. به طور کلی میتوان شباهت این مدل به دیگر محصولات هیوندای را حتی از فاصلهی دور تشخیص داد. تا همین چند سال پیش، تفاوت زیادی میان سبک طراحی النترا، سوناتا و سانتافه وجود داشت؛ اما امروزه با زبان طراحی مدرن هیوندای، نوعی هماهنگی بصری در سبد بزرگترین خودروساز کره دیده میشود.
از نمای روبهرو، با یک خودروی کاملا اسپرت مواجه هستیم که تا حد زیادی، تهاجمی و انتقامجو به نظر میرسد؛ درحالیکه النترای قبلی، چندان سرکش به نظر نمیرسید. نمونهی ۲۰۱۷، با جلوپنجرهی ۶ ضلعی همراه شد تا هماهنگ با زبان طراحی مدرن هیوندای عمل کند.
نمونهای از النترا که توسط آسانموتور در ایران عرضه شد، از مهشکنهای LED استفاده نمیکرد و مثل نسخهی پایهی این خودرو، دارای مهشکن دایرهای و نسبتا کوچک با جایگاه سیاهرنگ اختصاصی بود. از نکات مثبت در طراحی نمای روبهروی این مدل، میتوان به چراغهای روشنایی روز اشاره کرد که با حالتی شبیه به حرف C و البته کشیدگی در طول کاسه چراغ، جذابیت قابل قبولی دارند. ساختار سپر و کاپوت جلو، حالتی حجیم و سهبعدی تداعی میکنند؛ ضمن اینکه خطوط عمیق خصوصا روی درپوش موتور، حس یک خودروی اسپرت با ساختار دماغهدار به بیننده میدهند.
در نمای پشت النترا ۲۰۱۷، شباهت بیشتری به مدل قبلی دیده میشود. سایز کلی چراغها و کشیدگی آنها به سمت در عقب، مشابه النترا ۲۰۱۰ است بخشی از چراغ، روی درپوش صندوق را میگیرد و تا نزدیکی پلاک ادامه دارد. برآمدگی انتهای کاپوت عقب نهتنها شبیه به اسپویلر عمل میکند، بلکه به زیبایی روی چراغها کشیده شده است تا در ادامه، به خط حجمدهندهی روی بدنه برسد. همراه با حالت سهبعدی بالای سپر عقب، شاهد فرمی بیضیشکل در نمای عقب النترا هستیم که طراحی هوشمندانهی هیوندای را اثبات میکند. حتی در قسمت مربوط به درپوش صندوق هم نوعی منحنی هماهنگ با دیگر اجزا دیده میشود.
در مجموع، میتوان نمرهی بسیار خوبی به طراحی نمای بیرونی النترا داد. شباهت ظاهری این خودرو با مدل جدید مزدا ۳ و فورد فیوژن، غیر قابل انکار به نظر میرسد؛ ولی در فرم چراغهای اصلی، خطوط بدنه و خصوصا نمای عقب، دارای خلاقیت محسوب میشود. النترا، حس اسپرت لازم در یک سدان کامپکت و جوانپسند را بهخوبی تأمین میکند تا از این نظر، محصول بااهمیتی در کلاس خود باشد. ابعاد این مدل، با ارتفاع سقف ۱۴۳۵ میلیمتر، طول ۴۵۷۰ میلیمتر، عرض ۱۸۰۰ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۷۰۰ میلیمتر، دقت مهندسی در طراحی هیوندای النترا ۲۰۱۷ را نشان میدهد.
طراحی کابین النترا ۲۰۱۷
چیدمان ادوات و کلیدها در النترا، به سبکی است که اصولا در سدانهای بزرگتر دیدهایم. در این بخش هم مجموعهای اسپرت روبهروی سرنشین قرار میگیرد؛ اما به اندازهی نمای بیرونی، جذاب و تأثیرگذار محسوب نمیشود. در واقع، طراحان هیوندای تلاش کردهاند فضای داخلی النترا، بیشتر کاربردی و رانندهمحور باشد تا چشمگیر و لوکس.
یکی از نکات مثبت در فضای داخلی هیوندای النترا، استفاده نکردن از پلاستیک سخت و ارزانقیمت در داشبورد است. این بخش تا حدودی نرم و قابل قبول به نظر میرسد؛ ضمن اینکه به جای رنگ سیاه متداول، خاکستری است. ادوات نقرهای رنگ و فلزی، در قسمتهای مختلف کابین دیده میشوند تا کمی حس لوکس بودن برای بیننده تداعی شود.
فرمان النترا با پوشش چرم مصنوعی، نسبتا شلوغ و مملو از دکمههای متفاوت است. این بخش ، ظاهری اسپرت با فرم استخوانی دارد که جذاب و خوشدست به نظر میرسد. با پوشش چرم مصنوعی کلیدهای مربوط به مدیریت صدای سیستم سرگرمی، پاسخ یا قطع تماس تلفنی و کروزکنترل، تا حدودی بزرگ و کاملا در دسترس کاربر هستند. پنل پشت فرمان، حالتی اسپرت و نسبتا ساده دارد که البته، ارزانقیمت به نظر میرسد. این بخش با یک نمایشگر رنگی ۴.۲ اینچ برای اطلاعرسانی مسائل فنی ارائه میشود.
النترا در صندلیهای ردیف اول، فضای بسیار خوبی برای سرنشینان فراهم میکند؛ اما مسافران بلند قد در صندلیهای عقب، چندان راحت نیستند و خصوصا در قسمت سر، کاملا نزدیک به سقف خواهند بود. از نکات مثبت برای سرنشینان ردیف دوم، زاویهی مناسب صندلیها و طراحی خوب آنها است که در سفرهای طولانی، مفید خواهد بود.
در صندوق عقب این خودرو، ۴۶۰ لیتر فضای مفید در اختیار سرنشینان وجود دارد که در مقایسه با خودرویی مثل سمند با صندوق ۵۰۰ لیتری، قابل قبول به نظر میرسد. البته صندلیهای عقب النترا، میتوانند به سمت جلو جمع شوند و فضای بیشتری فراهم کنند.
پیشرانه و آمار فنی النترا ۲۰۱۷
با توجه به اینکه النترا در بازار جهانی با تیپهای استاندارد، GT، اکو، اسپرت و چندین نسخهی تقویتشدهی دیگر ارائه میشود، پیشرانههای متفاوتی برای آن موجود است.
نمونهی استاندارد النترا با پیشرانهی ۲ لیتری تولید شد و با توجه به قیمت پایینتر نسبت به دیگر مدلها، فروش بسیار خوبی در بازار جهانی داشت. نهایت قدرت این خودرو، ۱۴۷ اسب بخار است که در دور موتور ۶۲۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. این محصول با بنزین استاندارد جهانی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، درزمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که مسلما با بنزین وطنی، کمی کندتر خواهد بود. برای رسیدن النترا با پیشرانهی ۲ لیتری به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۲۴ ثانیه زمان لازم است که البته آمار قابل قبولی به نظر میرسد. نهایت سرعت این خودرو به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. با بنزین استاندارد جهانی، میانگین مصرف سوخت ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بیشترین مصرف بنزین النترا در ترافیک شهری، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و کمترین میزان مصرف با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی النترا ۲۰۱۷
مؤسسهی بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS)، یکی از معتبرترین نهادهایی است که نسل جدید هیوندای النترا در آن آزمایش شده است. این خودرو، تقریبا در انواع تصادفات از جهات مختلف، امتیاز خوبی گرفته و در مجموع بهعنوان محصولی در کلاس کاملا ایمن (TOP SAFETY PICK+) معرفی شده است. فیلم کوتاه مربوط به آزمایش برخورد النترا از نیمهی روبهروی راننده، بهعنوان یکی از سختترین انواع تصادف، در ادامه قابل مشاهده است.
النترا 2017 | سراتو 2017 | سراتو آپشنال | مزدا 3 | |
---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | 4 | 4 | 4 | 4 |
حجم موتور (CC) | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 147 | 147 | 156 | 145 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | 179 | 179 | 195 | 187 |
زمان صفر تا صد (ثانیه) | 9 | 9 | 10 | 9 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 200 | 200 | 190 | 220 |
مصرف سوخت ترکیبی | 8 | 8 | 8 | 8 |
جعبه دنده | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار |
حجم باک بنزین | 50 | 50 | 50 | 55 |
وزن (کیلوگرم) | 1300 | 1310 | 1300 | 1340 |
هیوندای النترا مدل ۲۰۱۸
طراحی ظاهری النترا ۲۰۱۸
محصولات هیوندای در سالهای اخیر بسیار زیبا و مدرن بوده و طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد اما از سال ۲۰۱۵ طراحی محصولات این شرکت به شدت تکراری شده بطوریکه تمایز بین محصولات این شرکت از دور بسیارمشکل بود. از همین رو سال ۲۰۱۷ هیوندای بازنگری کلی در زبان طراحی خود بوجود آورد تا بتواند مسیر موفقیت خود را حفظ نماید. النترا جدید ۲۰۱۸ از همین زبان طراحی تعبیت می کند که از مشخصه های اصلی آن جلو پنجره شش ضلعی بزرگ در پیشانی خودرو می باشد.
این جلو پنجره که با نام “آبشار” شناخته می گردد دارای نواری های افقی کرمی براق متعددی است که فضای خالی مابین آن وظیفه انتقال هوای مورد نیاز پیشرانه را بر عهده دارد. چراغهای نسل جدید این خودور از زوایایی تند و شکسته ای تشکیل شده که برای النترا یک نمای کاملا تهاجمی و جسور را به وجود آورده است.
در نمای جانبی خودرو دو خط برجسته شانه ای وجود دارد که اولی در بالای دستیگره درب ها و در سرتاسر پنل های جانبی امتداد یافته است و دومین خط در پایین و فقط روی درب های به چشم می خورد. از نکات جذاب باید به قسمت فلت روی گلگیر ها اشاره که حس اسپرت را برای این سدان هیوندای بوجود آورده است.
در نمای عقب سعی شده ساختار بصری نسل قبلی به طور کلی حفظ گردد از همین رو چراغهای باریک و بزرگ عقب خودرو به تبعیت از نسل های قبل طراحی شده و از گرافیک و زاویای مدرنی تشکل شده است. طراحان این خودرو به منظور تداعی شدن حس اسپرت در نمای عقب برآمدگی اسپویلر مانندی را بر روی درب صندوق بار بوجود اورده اند که انتهای آن تا خط جانبی خوردوی امتداد یافته است.
سپر حجیم شده عقب که چراعهای شب رنگ قرمز در طرفین آن تعبیه شده است باعث گردید که این خودرو بزرگتر از آنچه هست به چشم آید.
در پایان باید یادآور شویم نسخه های اسپرت و GT این خودرو در بازارهای جهانی حضور دارند از گرافیک داخلی چراغهای زیباتر و سپرهای متفاوتی بهرمند هستند.
ابعاد این مدل، با ارتفاع سقف ۰۱۴۵ میلیمتر، طول ۴۵۷۰ میلیمتر، عرض ۱۸۰۰ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۷۰۰ میلیمتر است. هر چند شیب سقف بدنه مخصوصا در ردیف دوم برای سر سرنشنیان کمی ایجاد مزاحمت می کند اما فضای پای سرنشنیان عقب مناسب گزارش شده. زاویه مناسب صندلیها و همچنین حضور یک زیر آرنجی در میانه ردیف عقب باعث شده که در سفرهای طولانی مدت سرنشنیان ردیف عقب احساس آرامشی را تجربه کنند.
فضای بار ۴۶۰ لیتری این خودرو کمی برای سدان های این حجم کوچک است چرا که برخی از محصولات وطنی از فضای بار بیشتری برخوردار هستند.
طراحی کابین النترا ۲۰۱۸
طراحی داخلی این خودرو دقیقا مانند دیگر سدان های هیوندای نظیر سوناتا شکل گرفته شده است.طراحی غیر قرینه و فلت ،ساختار اصلی داشبورد النترل ۲۰۱۸ را تشکیل می دهد بطوریکه ورودی هوای دو طرف داشبورد دارای ظاهری متفاوت هستند.صفحه نمایش بزرگی در میانه داشبورد تعبیه شده است که در نسخه های حاضر در بازار ایران این صفحه نمایش کاهش سایز را تجربه کرده است.
در کنسول میانی، روی فرمان و پایین صفحه نمایش کلیدی های بیشماری دیده می شود که کمی باعث سردرگمی راننده می گردداما به دلیل سبک طراحی مناسب براحتی در دسترس راننده قرار دارد. فرمان استخوانی که با چرم مصنوعی پوشش داده شده است به همراه پنل ساده و عقربه ای خودرو نمایی ساده و در عین حال اسپرت را به کابین هیوندای النترا ۲۰۱۸ بخشیده است هر چند که سعی شده با تعبیه یک صفحه نمایش رنگی در میانه پنل پشت فرمان حس مدرن بودن این خودرو حفظ گردد.
استفاده از قطعات نقره ای و فلزی در برخی از بخشهای کابین به منظور تداعی کردن حس لوکس بودن انجام شده و در نمونه های موجود در ایران قسمت زیر داشبورد به جهت هماهنگی با روکش صندلی ها به رنگ کرم می باشد.
پیشرانه و آمار فنی النترا ۲۰۱۸
هیوندای النترا در بازاهای جهانی با پیشرانه های مختلفی عرضه شده است اما در ایران نسخه ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی به لحاظ عملکرد مناسب و قیمت پایین با استقبال خوبی روبرو شده است. این پیشرانه قادر خواهد بود که بیشنه قدرت ۱۵۲ اسب بخار را در کنار حداکثر گشتاور ۱۷۹ نیوتن متر تولید نماید.
این موتور به منظور انتقال قدرت با یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک جفت شده است. مجموعه فنی النترا ۲۰۱۸ باعث خواهد شد که این خودرو در مدت زمان ۸٫۵ ثانیه سرعت خود را حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. برای رسیدن النترا با پیشرانهی ۲ لیتری به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۲۴ ثانیه زمان لازم است که البته آمار قابل قبولی به نظر میرسد.
نهایت سرعت این خودرو به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است؛ درحالیکه با بنزین استاندارد جهانی، میانگین مصرف سوخت ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. بیشترین مصرف بنزین النترا در ترافیک شهری، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و کمترین میزان مصرف با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی النترا ۲۰۱۸
هیوندای النترا به منظور تست های ایمنی بر خلاف دیگر محصولات این شرکت به موسسه تست تصادف اروپا نرفته است اما مؤسسهی بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) مهم ترین نهادی است که النترا ۲۰۱۸ را مورد تست قرار داد و این خودرو توانست بالاترین امتیاز لازمه به لحاظ برخوداری از طراحی مهندسی بدنه و لیست کاملا تجهیزات ایمنی نظیر ۷ کیسهی هوا عرضه میشود که شامل ۲ ایربگ اصلی و ۲ ایربگ بالاتنه برای سرنشیان جلو، همراه با ۲ ایربگ پردهای سرتاسری و یک ایربگ مخصوص زانوی راننده خواهد بود. رادار نقطهی کور، سنسور جلو و عقب، هشدار فشار باد لاستیکها، ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیک (EBD)، نگهدارندهی خودرو در شیب (HAC)، مدیریت هوشمند تعادل خودرو (ESC) همراه با کنترل کشش (TCS)، را بدست آورد.
هیوندای النترا مدل ۲۰۱۹
طراحی ظاهری النترا ۲۰۱۹
طراحی ظاهری این خودرو به لطف تقلید از ظاهر مدل های لکسوس خشن تر از همیشه به نظر می رسد و پنجره ی مشبک آن مانند یک پوزخند بر ظاهر این خودرو نقش بسته است. همچنین چراغ های جلو خودرو کشیده و تیز تر از گذشته طراحی شده اند و در آنها از لامپ های مه شکن استفاده شده است. همچنین سامانه مالتی مدیای آن اصلاح شده و برخی تجهیزات مدرن ایمنی بدان افزوده گشته است.
برررسی جامع هیوندای النترا ۲۰۱۹ را از دست ندهید
تغیرات دیگر ظاهر خودرو شامل : طراحی مجدد کاپوت خودرو، چراغ های عقب و در صندوق عقب است. کلمه ی “Elentra” نیز بر روی درب صندوق عقب هک شده است که در نتیجه آن پلاک خودرو بر روی سپر انتقال یافته است. رینگ های خودرو مجددا طراحی شده اند همچنین چراغ های جلوی LED، بصورت استاندارد بر روی مدل های Limited عرضه می شوند.
البته این تغیرات ظاهری، طول این خودرو را از ۴٫۵ به ۴٫۶۲ متر افزایش داده است. دیگر ابعاد این خودرو شامل ارتفاع، عرض، فضای سر و فضای پا مانند مدل سال قبل بدون تغییر باقی مانده است. طراحان هیوندای، محل نصب پلاک را از صندوق عقب به سپر منتقل کردهاند. طراحی جدید هیوندای النترا ۲۰۱۹ با رینگهای ۱۶ و ۱۷ اینچی – و رینگ آلیاژی ۱۵ اینچی برای تریم اکو (Eco)- تکمیل میشود.
طراحی کابین النترا ۲۰۱۹
کابین خودرو از تغییرات چشم گیر کمتری برخوردار شده است. با این وجود مواردی که در نگاه اول به چشم می آیند شامل : صفحه نمایش سرعت سنج جدید و کنسول مرکزی مجددا طراحی شده است. در رابطه با تغییرات صورت گرفته در کنسول مرکزی می توان از جابجایی و تغییر شکل دکمه ها و طراحی جدید دریچه های کولر نام برد، اما با این حال با توجه به ترکیب رنگ و تریم استفاده شده در کابین خودرو شاید آن طراحی داخلی لوکس و لاکچری ای که از برند هیوندا انتظار دارید را برآورده نکند.
هنوز هم مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده ی قطعات داخل کابین خودرو از پلاستیک است. درست است که این خودرو یک مدل اقتصادی است و قیمت آن از ۱۷,۰۰۰ دلار شروع می شود اما با این حال کیفیت مواد بکار رفته در خودروی تستی که به همراه آپشن های اضافی قیمتی نزدیک به ۲۷,۰۰۰ دلار داشت، خیلی مناسب نبود.
با وجود اینکه سدان های متوسط امروزی قیمتی در حدود ۳۶,۰۰۰ دلار دارند و شما میتوانید النترا را با نصف این قیمت خریداری کنید اما در هر صورت نباید شرایط کیفیت قطعات خودرو به گونه ای باشد که این حس را داشته باشید که از یک سری از امکانات صرف نظر کرده اید.
در نمونه مورد بررسی آپشنهایی نظیر: صندلیهای چرمی، شارژر بیسیم و سیستم صوتی پریمیوم حضور دارند. صفحه نمایشگر سیستم مالتی مدیا در جایگاه مناسبی نصب شده و از سایز معقول و منطقی برخوردار گردیده است. به طور کلی سیستم اطلاعات سرگرمی هیوندای النترا ۲۰۱۹ را میتوان یکی از اصلیترین نقاط قوت کابین این خودرو نسبت به رقبایش دانست. همچنین یک صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی به همراه سامانه رهیاب نیز به صورت انتخابی قابل سفارش خواهد بود. قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی هم به طور استاندارد در این خودرو حضور دارند.
اگرچه صندلیهای ردیف عقب فضای کافی پا و سر را برای سرنشینان فراهم نمیکند اما برای افراد با قد متوسط، تقریبا مناسب است.گنجایش صندوق عقب النترا برابر ۴۰۸ لیتر است که اندکی نسبت به کرولا برتری دارد.
پیشرانه و آمار فنی النترا ۲۰۱۹
در زیر کاپوت النترا ۲۰۱۹ یک موتور خطی قرار گرفته است. موتور استاندارد این خودرو حجمی برابر ۲ لیتر دارد و ۴ سیلندر است. همچنین این موتور توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار نیرو و ۱۷۹ نیوتن متر گشتاور را دارد. با این حال بر روی مدل های Eco ( اقتصادی) این خودرو هنوز هم موتور ۱٫۴ لیتری خطی ۴ سیلندری توربوشارژ قرار می گیرد. این موتور ها توانایی تولید ۱۲۸ اسب بخار نیرو و ۲۱۱ نیتون متر گشتاور را دارد.
مدل های Limited به یک گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک مجهز شدهاند. گیربکس دستی ۶ سرعته بصورت استاندارد بر روی مدل پایهی SE عرضه میشود. این در حالی است که مدل های Eco به یک سیستم انتقال قدرت ۷ سرعته ی اتوماتیک دو کلاچه مجهز هستند.
قدرت پایین موتور به معنای مصرف سوخت بهینه است. این خودرو در شهر، جاده و به صورت ترکیبی به ترتیب در هر صد کیلومتر رانندگی به ۸.۴، ۶.۳۵ و ۷.۳۵ لیتر بنزین نیاز دارد.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی النترا ۲۰۱۹
النترا ۲۰۱۹ به امکانات ایمنی بیش از هر چیزی دیگری اهمیت داده است. دوربین های دید عقب و هشدار های راهنمای خطوط بهمراه تشخیص نقطه کور بصورت استاندارد بر روی تمامی تریم های النترا عرضه می شوند.
مدل های SEL النترا و مدل های پیشرفته تر آن به سیستم SmartSense هیوندای مجهز شده اند که در حال حاضر شامل امکاناتی نظیر : جلوگیری از تصادف از جلو، سیستم کمکی رانندگی در بین خطوط و سیستم هشدار برای تمرکز و توجه راننده است. بنابر اعلام هیوندای این امکانات بر روی ۷۵ درصد از محصولات خط تولید قرار می گیرند. علاوه بر اینها سیستم کمکی خروج ایمن از خودرو نیز بر روی مدل های Limited عرضه می شود.
عملکرد سیستم کمکی رانندگی بین خطوط در تست های انجام شده مناسب است، همچنین سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر در ساعات ترافیک سنگین کاملا کاربردی عمل میکند و در مواقع نیاز سرعت را به خوبی کاهش میدهد و مانند بعضی از خودرو های هم رده ی خود ترمز گیری ناگهانی ندارد.
هیوندای النترا ۲۰۱۹ شاید در حال حاضر چندان قابلیت تبدیل شدن به پرچمدار این کلاس، یعنی کلاس سدانهای کامپکت را نداشته باشد اما از تجهیزات ایمنی و امکانات مناسبی برخوردار بوده و میتواند با بهبود برخی ضعفها، برای دستیابی به آن جایگاه مهم تلاش نماید.
2019 Hyundai Elantra Limited | |
---|---|
موتور | 2 لیتری خطی 4 سیلندر |
توان خروجی | 147 اسب بخار نیرو / 179 نیوتن متر گشتاور |
گیریکس | 6 سرعته ی اتوماتیک |
نوع دیفرانسیل | دیفرانسیل جلو |
مصرف سوخت | 8.4 لیتر در شهر/ 6.3 لیتر در بزرگراه/ 7.3 لیتر بصورت ترکیبی |
وزن | 1290 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت صندوق عقب | 408 لیتر |
قیمت پایه | 17,100 دلار |
قیمت تمام شدهی خودروی تست | 26,835 دلار |
زمان فروش | در حال فروش |