سیتروئن C3 ، کوچک و جمع و جور ، خوب و لذت بخش!
خیلی مختصر به سابقه سیتروئن C3 اشاره می کنیم. سیتروئن C3 خودروی ریز نقش کمپانی فرانسوی Citroen است که ما این کمپانی را با خودروهایی نظیر ژیان ، زانتیا و C5 در ایران میشناسیم. شروع فعالیت C3 را می توان از سال ۲۰۰۲ میلادی در نظر گرفت. این خودروی خوش فروش و محبوب اروپایی از ۲۰۰۲ تا کنون بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه فروخته است که آمار قابل توجهی می باشد. اکنون این اتومبیل با ظاهر جدیدی که از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به خود گرفته قصد دارد حسابی بازار خوبی برای خود دست و پا کند. خودرویی مجهز به آخرین فناوری های سیتروئن نظیر ConnectedCAM Citroen که دوربین HD است که به راننده اجازه می دهد تصاویر و فیلم های سفر خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. با بررسی سیتروئن C3 همراه کاریرا باشید.
سیتروئن C3 هر آنچه است که یک خودروی فرانسوی مدرن شهری باید داشته باشد. ترکیب رنگ زیبا ، خوش استایل ، فناوری های متعدد ، راحت و البته با شخصیت. ترکیب دو رنگ خودرو که ۳ رنگ مختلف سفید اوپال ، مشکی اونیکس و قرمز اسپورت برای سقف قابل ارائه بوده ، دست خریداران را برای انتخاب باز گذاشته است. البته گویا فعلا و شاید هم فقط سیتروئن سفید با سقف قرمز اسپورت برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته شده است. امیدواریم این محدودیت رنگ برداشته شود. بدنه خودرو نیز در خارج از ایران با ۹ رنگ مختلف قابل ارائه می باشد. این رنگ ها عبارتند از سفید قطبی (پولار) ، مشکی ، طوسی کوسه ای ، نقره ای ، قرمز ، سبز ، آبی کوبالت ، نارنجی و کرم.
طراحی بیرونی سیتروئن C3
روی دو طرف بدنه سیتروئن C3 نقاط مشکی رنگ وجود دارد که در واقع به عنوان محافظ جانبی یا همان ضربه گیر هستند و به آن ایربامپ یا Airbump می گویند. این ضربه گیر ها با هوا پر شده و بدنه خودرو را در برابر ضربات کوچک احتمالی در محیط شهر محافظت می کنند. جنس این ضربه گیرها از پولی یورتان مخصوص بوده که در برابر گرما و پوسیدگی مقاوم است. نوار سفید یا قرمز رنگی نیز روی یکی از ضربه گیرها کار شده که جلوه یک دست و یکنواخت Airbump ها را کمی تغییر داده. قبلا نیز روی بدنه سیتروئن C4 معروف به کاکتوس (Cactus) نیز این ضربه گیرها را دیده ایم.
چراغ های دو تکه جلو که نوار دو ردیفه کروم به داخل قسمت بالایی در واقع به سمت LED های دی لایت آن وارد شده ، ظاهر خودرو را اسپورت تر از همیشه کرده اند. سپر جلو به اطراف خودرو کشیده شده و این تاکید دیگری است بر ظاهر خاص C3 . استایل خاص چراغ های مه شکن را نباید از قلم انداخت که با قاب قرمز رنگ خود ترکیب چشم نوازی ایجاد کرده اند. زیبایی C3 و اسپورت بودن به همین جا ختم نمی شود. از روی سقف پاناروما مستقیم به سمت عقب خودرو می رویم. چراغ های ۳D عقب خودرو به همراه نشان بازطراحی شده Citroen و آرم کروم C3 همگی در کنار هم بخوبی جای گرفته و ظاهر زیبایی به نمای پشت خودرو بخشیده اند. از لحاظ آیرودینامیکی ، سقف حدود ۴ سانتی متر نسبت به مدل های قبلی کوتاه تر بوده که چنین تغییری در راستای حرکت بهتر جریان باد و ساختار آیرودینامیک بهینه خودرو می باشد.
طراحی داخلی
به داخل خودرو می رویم. چهار نوع تریم داخلی کابین با تم های رنگ متفاوت برای سیتروئن سی ۳ وجود دارد. تریم استاندارد Ambience ، تریم خاکستری متروپولیتن ، تریم قرمز Urban و در نهایت تریم هایپ کلرادو که نسبت به بقیه دارای کیفیت بیشتری است. هر رنگی که در داخل خودرو داشته باشید ، نور عبور کرده از سقف پاناروما فضای داخلی سیتروئن سی ۳ را زیبا می کند. فضای داخلی کابین دارای هارمونی خاصی بوده و هیچ چیز کم و زیادی در داخل اتاق حس نمی شود. همه چیز به همان نحوی است که باید باشد. صندلی های نرم و راحت که در یک مدل از نوع پارچه ای با کیفیت عالی و در تریم دیگر از نوع روکش چرم است. هر دو نرم ، راحت و با کیفیت هستند. فرم صندلی های جلو کمی تغییر کرده که سرنشینان عقب دید بهتری به جلو داشته باشند.
سیتروئن C3 بر پایه معماری جدید گروه پژو – سیتروئن سوار بوده و از پلت فرم بهینه شده ای بهره می برد. پلت فرم جدید به سی ۳ این اجازه را می دهد که از فضاهای موجود چه در داخل کابین و چه صندوق عقب حداکثر بهره را ببرد و به این ترتیب حداکثر راحتی سرنشینان و بهینه بودن فضا به دست آید. سیستم تعلیق اسپورت یکی از ویژگی های این پلت فرم است. ضد صدا و لرزه گیر بودن این معماری یکی دیگر از داشته های C3 است.
موتور و گیربکس
به موتور خودرو می رسیم. انتظار شعبده بازی و قدرت عجیب و غریب از سیتروئن C3 نداشته باشید. این خودرو یک سوپرمینی شهری بوده و قرار است شما را در داخل شهر و در نهایت راحتی و ایمنی از نقطه A به نقطه B برساند. که قطعا در این کار موفق است و نمره قبولی می گیرد. سیتروئن C3 همراه با موتورهای بهینه ، توانمند و پیشرفته و البته معروف گروه PSA عرضه می شود. یعنی پیشرانه های معروف بنزینی PureTech و دیزلی BlueHDi که قبلا نظیر آن را در پژو ۲۰۰۸ و پژو ۵۰۸ دیده ایم. C3 بطور پیش فرض با سه موتور ۱٫۲ لیتری بنزینی PureTech سه سیلندر به ترتیب ۶۸ اسب ، ۸۲ اسب و ۱۱۰ اسب بخاری عرضه می شود. دو موتور ۱٫۲ لیتری دیزلی BlueHDi با قدرت های ۷۵ و ۱۰۰ اسب بخار نیز برای این خودرو درنظر گرفته شده است. اما موتورهای قدرتمندتر هم در سبد محصولات گروه پژو – سیتروئن وجود دارد.
مقدار یا نوع | ویژگی |
---|---|
1.6 لیتر | حجم موتور |
4 سیلندر خطی (L4) | سیلندر |
163 اسب بخار | قدرت |
6 سرعته اتوماتیک | گیربکس |
16 سوپاپ | سوپاپ |
جلو و عقب دیسکی | ترمز |
15 اینچ آلومینیوم مشکی | رینگ |
ABS - EBD - ESP | ترمز |
موتورهای قدرتمند ۱٫۶ لیتری توربوشارژ که توان بیشتری را برای محصولات PSA به ارمغان می آورند. سایپا هم گویا کم نگذاشته و قرار است از این موتورها استفاده کند. سیترون C3 سایپا طبق اعلام این شرکت دارای موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر و قدرت ۱۶۳ اسب بخار است. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک ۶ سرعته EAT6 می باشد که بهترین تجربه رانندگی و راحتی را برای مشتریان ایجاد میکند.
تجهیزات رفاهی و ایمنی
سامانه هشدار خروج از لاین به راننده کمک می کند تا در صورت حواس پرتی لحظه ای و انحراف از مسیر سریعا کنترل ماشین را مجدد به دست گیرد و به لاین حرکت خود برگردد. سنسور نقاط کور نیز به راننده کمک می نماید که حضور هرگونه وسیله نقلیه در اطراف خودرو که نسبت به آن دید وجود ندارد را تشخیص دهد. سامانه هشدار استراحت نیز زمان توقف و استراحت را به راننده یادآوری می کند. برای مثال هر ۲ ساعت رانندگی بدون توقف با سرعت بالاتر از ۶۵ کیلومتر در ساعت. سامانه مولتی مدیای خودرو نیز قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه را دارد. این سیستم با قابلیت Apple CarPlay و Android Auto می تواند به هنگام اتصال به تلفن همراه ، صفحه نمایش آن را روی تاچ اسکرین ۷ اینچی خود نمایش دهد که به فناوری MirrorLink معروف است.
کروز کنترل | استارت Keyless | تهویه مطبوع خودکار |
آینه تاشونده برقی | کیسه هوای پرده ای | روکش چرمی فرمان |
ایموبیلایزر | دوربین و سنسور پارک | قفل مرکزی |
گرم کن آینه | نمایشگر لمسی 7 اینچی | بلوتوث - MP3 - MP4 |
مه شکن جلو و عقب | چراغ عقب هالوژن 3 بعدی | دیلایت LED |
فرمان تلسکوپی | قفل کودک | ضربه گیر بدنه - Airbump |
قیمت و شرایط فروش سیتروئن C3
سیتروئن C3 در کشور ایران توسط سایپا به فروش می رسد. هم اکنون (از چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) فروش این خودرو با قیمت پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی انجام می شود و قیمت نهایی آن معلوم نیست. آپشن ها ، تیپ و تریم داخلی سیتروئن C3 برای مشتریان ایرانی کماکان در وضعیت ابهام قرار دارد. زمان صدور دعوتنامه این مشخصات اعلام خواهد شد. پیش فروش فعلی با سود مشارک ۱۵ درصد و سود انصراف ۱۲ درصد و موعد تحویل شهریور ، مهر و آبان ۹۷ انجام می شود.
پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومان و رنگ خودرو سفید با سقف قرمز رنگ است. سیتروئن C3 خودروی زیبا ، ایمن و خوش فروشی است که بارها در سال های گذشته خود را در اروپا به اثبات رسانده است. امیدواریم در کشور ایران هم حضور موفق این خودرو بتواند رضایت مشتریان ایرانی را جلب کند. البته همه چیز به قیمت نهایی ، شرایط فروش و پشتیبانی سایپا بستگی دارد. کیا سراتو آپشنال که به موفقیت خوبی دست یافت. باید منتظر ماند و دید چه وضعیتی در انتظار سیتروئن سی ۳ است. با کاریرا همراه باشید.