تست، مقایسه و بررسی خودرو

بررسی هاوال H9 ، خودروی جدید گروه بهمن + عکس

هاوال H9

بزرگ ترین عضو از بزرگ ترین SUV ساز کشور چین! آیا آنچه می نمایی هستی؟

هاوال به خوبی توانسته به دنیا نشان دهد که چقدر سریع می توان بازار جهانی خودرو را متحیر کرد. اکنون هم Haval های سه گانه H6 ، H2 و H9 توسط نماینده رسمی این شرکت در ایران یعنی گروه بهمن قرار است در ایران عرضه شود. هاوال H9 بزرگ، قدرتمند، زیبا، دو دیفرانسیل و آماده رویارویی با رقبای بزرگ خودش است. اما دقیقا با چه خودرویی طرف هستیم؟ ارزش خرید دارد؟ با کاریرا همراه باشید تا کمی بیشتر با این هیولای تازه وارد آشنا شویم! همچنین می توانید بررسی هاوال H2 را مطالعه نمایید.

هاوال در یک نگاه

اگه به گذشته هاوال که البته تحت مالکیت گروه بزرگ گریت وال چین (Great Wall) است بنگریم خواهیم دید که یکی از اصلی ترین بازارهای هدف این برند روسیه و استرالیا است. هاوال در سال ۲۰۱۶ به خاورمیانه آمد و به عنوان اولین مقصد نزدیک ایران وارد کشور عمان شد. سپس عراق بود که حضور شوروم رسمی Haval را به خود دید. عربستان ، نیوزلند و آفریقای جنوبی نیز از جمله آخرین کشورهایی هستند که در همین اواخر (قبل از ۲۰۱۸) هاوال به آن ها ورود یافت. و اکنون ایران و از طریق گروه بهمن که در سال ۹۷ شاهد آن خواهیم بود. اما حال که بازار ایران غرق در کراس اوورها و SUV های ژاپنی و کره جنوبی است، چه امیدی به یک برند چینی تازه وارد است؟

هاوال H9

شاید اگر خودرویی بزرگ را بزرگ نیز جلوه دهند و اندر اوصاف آن نیز سخن زیاد بگویند بتوان به مقدار فروشی برای آن دست یافت. در همین وضعیت که هنوز هاوال های گروه بهمن به خیابان های ایران راه نیافته این سوال مطرح می شود که آیا با قیمت های احتمالی H9 که قبلا رقم غیر نهایی و پر حرف و حدیث ۲۴۰ میلیون تومانی برای آن ذکر شده آیا گزینه های بهتری وجود ندارد؟ برخی از کارشناسان و برخی از مصرف کنندگان بر این باورند که گزینه های هیوندای توسان، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو حتی در صورت دست دوم بودن ارزش بیشتری نسبت به هاوال H9 دارند. هرچند که برای مثال Kia سورنتو خود قیمتی بسیار عجیب و غیر قابل توجیه در بازار دارد اما دست دوم این خودرو می تواند یکی از رقیبان جدی Haval H9 باشد. اگر صحبت از توان آفرود هاوال اچ ۹ شود نیز می توان به قابلیت آفرود کیا سورنتو اشاره کرد که قبلا کاریرا فیلم آن را برای علاقه مندان قرار داده است.

هاوال

مدل ۲۰۱۸ هاوال H9 نسبت به مدل ۲۰۱۷ بهبودهایی داشته که برگرفته از نقدها و نظرات مصرف کنندگان این خودرو خاصتا چینی ها و استرالیایی ها است. قیمت نیز یکی از تغییرات اصلی است که با کاهش آن اکنون هاوال H9 در بازار استرالیا قیمت پایه ۴۱۹۹۰ دلار استرالیا برای تیپ Lux و ۴۵۹۹۰ دلار استرالیا برای تیپ رده بالای Ultra دارد. این خودروی بزرگ تا به حال نسخه دیزل نداشته و اکنون برای ورژن ۲۰۱۸ نیز مثل قبل خبری از نسخه دیزلی نیست. اما گویا هاوال H9 یک نسخه هیبریدی (برقی-بنزینی) خواهد داشت. اما در حال حاضر چه موتوری وجود دارد؟ هاوال H9 در زیر کاپوت خود موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۲۴۱ اسب بخاری با حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر دارد که با چنین مشخصاتی به خاک استرالیا و دیگر کشورها وارد می شود. نسخه ای که گروه بهمن برای ایران درنظر گرفته نیز تا این لحظه مطابق با همین مشخصات است.

بررسی هاوال H9 ، خودروی جدید گروه بهمن + عکس carera.ir Hval h9 2018 21

گیربکس

اما گیربکس … موتور ۲ لیتری ۲۴۱ اسبی که بالاتر معرفی شد به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است. گفته می شود که این گیربکس ساخت قطعه ساز صاحب نام و معظم آلمانی یعنی گروه بسیار بزرگ ZF آلمان است. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که ZF قطعه ساز و تامین کننده BMW ، لندروور ، جیپ و بسیاری از دیگر خودروسازارن صاحب نام دنیا است. اما این مورد چیزی از چینی بودن هاوال کم نمی کند و کاریرا سعی بر پر رنگ و لعاب نشان دادن هاوال ندارد. در مقابل نیز از نکات مثبت این خودرو نظیر همین گیربکس آلمانی چشم پوشی نکرده و بلکه آن را نیز تحسین می کنیم. ZF برند بزرگی در دنیا است و کسانی که با قطعات یدکی آشنا باشند می دانند که نام ZF مساوی است با برترین کیفیت ممکن و قابل تصور! این قطعه ساز معروف و این نام بزرگ به لطف نماینده انحصاری این گروه در ایران یعنی گروه بازرگانی پارتیران در کشور ما نیز حضور دارد. همین مساله از نکات مثبت قضیه است. یعنی نه تنها گیربکس و نه تنها هاوال، بلکه اگر (اکثر) خودروهایی که قطعات اصل (OE) آن ها نیازمند تعویض قطعه باشد، نماینده ZF با قطعات یدکی اصل خود در ایران حضور دارد و جای نگرانی نیست. گروه بهمن نیز همین جعبه دنده یعنی ۸ سرعته اتوماتیک را برای ایران درنظر گرفته است. البته تا این لحظه!

هاوال H9

خودرو سنگین وزن است و ۲۲۳۰ کیلوگرم را می توانید برای Haval H9 انتظار داشته باشید. اچ ۹ با همین وزن توانسته در کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که نتیجه قابل قبولی است. علیرغم اینکه هاوال H9 به عنوان یک شاسی بلند خانوادگی معرفی می شود، گویا چیزی از خودروهای آفرود نظیر پاجرو اسپورت یا فورد Everest کم ندارد و توانسته در مسیرهای سخت کوهستانی نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد. البته به هنگام تبلیغ برای یک خودروی شاسی بلند و آن هم یک برند کمتر شناخته شده که دست بر قضا چینی هم است، بیان چنین مواردی چنان عجیب و غریب نیست! از عملکرد خوب آفرود خودرو به سیستم تعلیق و دینامیک هاوال H9 پی می بریم که جای تحسین دارد.

البته باید بدانیم که یک سیستم تعلیق کامل و اصیل تشکیل شده از قطعات زیادی است. در واقع پکیج سیستم تعلیق و جلوبندی است که روی هم رفته امتیاز و ارزش نهایی خودرو را در کیفیت و لذت رانندگی و البته ایمنی مشخص می کند. کمک فنرها، طبق ها (مثلثی)، میل موجگیرها، سیبک فرمان، بازوی فرمان و … اگر تنها در کیفیت یکی از این اجزا که همگی بصورت یکپارچه با هم در داخل سیستم کار می کنند کوتاهی شده باشد، آنگاه برای یک رانندگی نرم، لذت بخش و ایمن با مشکل مواجه می شویم. مشکلی که ما به آن (سندرم) خودروی چینی می گوییم. طی اطلاعاتی که گروه بهمن منتشر کرده، سیستم تعلیق جلوی هاوال H9 از نوع جناغی دوبل و تعلیق عقب از نوع مولتی لینک و در نهایت اینکه قدرت موتور به دو دیفرانسیل خودرو منتقل می شود.

بررسی هاوال H9 ، خودروی جدید گروه بهمن + عکس carera.ir Hval h9 2018 11

تایرهای ساخت کره جنوبی Kumho و رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی در مجموع امتیاز خوبی در هاوال های استرالیا (یکی از بازارهای اصلی برند Haval) کسب کرده اند که البته فقط رینگ های ۱۸ اینچی اش به ایران خواهد رسید. برای هاوال های گروه بهمن طبیعتا باید منتظر تایر ایرانی مثلا برند کویر یزد یا یزد تایر که زیر پای سراتوهای سایپایی نیز وجود دارد باشید. سیستم فرمان هیدرولیکی این خودرو عملکردی مناسبی در مسیرهای سخت از خود نشان می دهد و همانند رانندگی در معابر آسفالت شهری عمل می کند. در کنار اینکه گفته شد هاوال H9 در مسیرهای آفرود قابل قبول ظاهر می شود باید به این نکته که در دست اندازهای نیمه ملایم در داخل اتاق احساس ضربه خواهید کرد هم اشاره شود.

شاید اگر کمک فنرها و سیستم تعلیق طراحی و ساخت بهتری می داشتند این خودروی شاسی بلند می توانست امتیاز بیشتری در این بخش بگیرد. ولی خب این مشکلی است که در سواری خشک خودروهای کراس اوور و SUV چینی دیگر نظیر MVM X33 و چری تیگو ۵ نیز دیده می شود. شاید هر خودروی چینی و غیر چینی آفرود دیگری که ساخته شود همگی بتوانند از پس معابر کوهستانی و رودخانه و دشت و هر چیر دیگر بر بیایند. پس ملاک چیست؟ علاوه بر سواری نرم و اتاق بی لرزش، ملاک مهم تر را عمر مفید و استهلاک خودرو می دانیم. به نظر شما با یک تویوتا لندکروز چندبار می توان به دل کوه و بیابان زد؟ با شورولت کلرادو چطور؟ رنو داستر؟ و اینکه هاوال H9 چطور؟ پس خوب است میزان استهلاک پذیری و دوام اتومبیل را نیز مدنظر داشته باشیم. متاسفانه بر اساس تجربه مصرف کنندگان شاهد این هستیم که خودروهای چینی موجود در بازار ایران شدت استهلاک بالایی دارند.

هاوال H9

تجهیزات

اما به داخل خودرو برسیم. داشبورد و کنسول هاوال H9 را مدرن خواهید یافت که کیفیت قابل قبولی دارند. پشتیبانی از CD ، AUX و خروجی های USB و SD Card در کنار ۸ عدد بلندگو و ساب ووفر و آمپلی فایر همگی به ارزش این خودرو افزوده اند. کیلومترسنج با صفحه TFT دارای نمایشگر سرعت دیجیتالی نیز می باشد. صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی خودرو خوب عمل می کند و پاسخ گویی و روشنایی قابل قبولی دارد ولی متاسفانه خبری از Android Auto و Apple CarPlay نیست! در مورد تریم خودرو می توانیم به تیپ Lux اشاره کنیم. این تیپ دارای سانروف، صندلی های با روکش پارچه ای، سنسور های جلو و عقب خودرو، دوربین عقب، سیستم هشدار ناحیه کور، سیستم هشدار خروج از خط (lane-departure)، شش کیسه هوا برای سه ردیف صندلی و … است.

با هزینه کرد بیشتر به تیپ Ultra می رسید که دارای سانروف بزرگ تری است. نسخه الترا مجهز به صندلی های روکش چرمی است. صندلی های جلوی خودرو دارای گرم کن، سردکن و ماساژور هستند. صندلی های ردیف سوم خودرو به طور برقی تا می شوند که برای مثال در آئودی Q7 هم شاهد آن هستیم. سیستم صوتی قدرتمندتر و چراغ های زنون جلو نیز از دیگر قابلیت های نسخه Ultra  هستند که نسخه گران قیمت تر هاوال H9 است. قیمت ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما در خارج ایران تیپ Ultra نسبت به Lux چهار هزار دلار گران تر است.

هاوال

صندلی های ردیف های عقب همگی دارای چراغ بالای سر و تهویه هوا هستند. میزان شیشه یا در واقع اندازه پنجره هایی که برای صندلی های عقب درنظر گرفته شده کافی بوده و دید کامل و خوبی به بیرون وجود دارد. یعنی دقیقا بر خلاف کراس اوور جدید Toyota یعنی تویوتا C-HR که سرنشینان صندلی های عقب دارای پنجره نسبتا کوچکی هستند. هاوال مدل ۲۰۱۷ در مجموع توانست رضایت نسبی بازارهای خارج ایران را جلب کند که در ابتدای مقاله به نام این کشورها اشاره کردیم. نسخه ۲۰۱۸ پیشرفت های خوبی به ۲۰۱۷ داشته و این یعنی بهبود مستمر که اصل نوشته و نا نوشته هر صنعت بالاخص صنعت خودروسازی است. Haval هم به عنوان یک برند تازه وارد چینی می بایست توجه ویژه تری به این موضوع بکند که البته کرده است و پیشرفت های خوبی را در هاوال ۲۰۱۸ می بینیم. راه پیشرفت و ترقی برای همه باز است و چین غیر چین هم ندارد.

هاوال H9

برند چینی صنعت الکترونیک یعنی Huawei را همه به خوبی می شناسیم. برندی که پیشرفت خیره کننده محصولاتش خاصتا گوشی تلفن همراه زبانزد این روزهای دنیای دیجیتال است. برندی که اکنون در ایران رقیب جدی گوشی های Samsung و Apple است. بخواهیم دقیق تر مساله پیشرفت و رقابت را باز کنیم باید به پیشرفت خیرکننده کمپانی Kia نیز اشاره کنیم. اگر Haval خودروهای شاسی بلندی می سازد که رقیب جدید و تازه نفس Crossover های هیوندای، کیا و سایر برندها باشد، Kia هم خودروهایی می سازد که با پورشه و بنز و BMW رقابت کند. قبلا در مقاله های مختلف کاریرا به مقایسه کیا سراتو و لامبورگینی اونتادور و همچنین در مطلب دیگری به مقایسه کیا Stinger با پورشه پانامرا و BMW 640i و نیز به مقایسه کیا استینگر و مرسدس بنز AMG C43 اشاره کرده ایم. امسال سالی است که شاهد حضور هاوال های شاسی بلند در کشور ایران خواهیم بود. امیدواریم این خودروها که در سه مدل و سه سایز مختلف یعنی H6 ، H2 و H9 عرضه خواهند بتوانند رضایت مشتریان ایرانی را برآورده کنند. به عنوان اولین خودرو احتمالا شاهد حضور هاوال H2 باشیم که آن را در کاریرا بررسی کرده ایم. کیا سراتو آپشنال سایپایی به موفقیت خوبی دست یافت؛ امیدواریم گروه بهمن هم هاوال هایی را عرضه کند که شایسته بوده و ارزش پولی که بابت آن ها داده می شوند را داشته باشند. با کاریرا همراه باشید.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا