پژو ۲۰۰۸ محصول مشترک ایران خودرو و پژوسیتروئن بالاخره در ایران
پژو ۲۰۰۸، شاسی بلند کوچک و جمع و جوری که اکنون بعد از حدود ۴ سال دوباره جان تازه ای گرفته و در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مدل های جدید آن معرفی شده است. این اولین حضور پژو ۲۰۰۸ در ایران است. مدل های قبلی که مربوط به سال ۲۰۱۳ و بعد از آن است، به ایران راه نیافتند. حال که دو کشور فرانسه و ایران در قالب دو شرکت پژو و ایران خودرو، فصل جدیدی از همکاری را آغاز نموده اند، شرکت ایکاپ (IKAP) بواسطه اتحاد آن ها شکل گرفته است. اکنون اولین ماحصل ایکاپ، یعنی پژو ۲۰۰۸ را در برابر خود می بینیم و قصد داریم در کنار هم نگاهی به این خودروی جدید بیاندازیم. با کاریرا همراه باشید.
مدل های قبلی پژو ۲۰۰۸ دارای چهره متفاوتی هستند. نسخه های جدید این خودرو، در سال ۲۰۱۶ فیس لیفت شده و شاهد تغییراتی در جلوپنجره، چراغ ها و کاپوت هستیم. همچنین یک نوار یا زه پلاستیکی به دور خودرو و در قسمت گل گیرها اضافه شده که از دیگر مشخصات این ظاهر جدید محسوب می شود. می توان گفت که در این فیس لیفت، پژو ۲۰۰۸ تا حدی شبیه به مدل های ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ شده است. در حال حاضر این خودرو با ظاهر جدیدش با عنوان New Peugeot 2008 شناخته می شود.
[wk_chart id=23]
پژو ۲۰۰۸ مدل جدید، کار سختی در پیش دارد و باید با هم رده های خود رقابت کند. از جمله رقبای بین المللی این پژو، می توانیم به سیتروئن C4 کاکتوس(Cactus)، رنو کپچر (Capture)، کیا سول(Soul) و نیسان جوک (Juke) اشاره کنیم. تمامی این خودروها، منجمله پژو ۲۰۰۸ جدید، دیفرانسیل جلو بوده و در آن ها نیرو به دو چرخ جلو منتقل می شود. پژو ۲۰۰۸ یک شاسی بلند یا SUV کوچک خانوادگی است. اکیدا این کلمه “کوچک” را باید گفت! چون از لحاظ ارتفاع و حجم، این خودرو ابدا یک SUV محسوب نمی شود. طول آن ۴ متر و بر اساس پژو ۲۰۸ سوپرمینی شکل گرفته و در واقع برادر قدبلندتر آن است. ۲۰۰۸ نسبت به ۲۰۸ درشت تر است ولی هر دو پلت فرم یکسان دارند و زیربندی، جلوبندی و سایر ویژگی های مشابه را می توان در آن ها دید.
در ابتدای صحبتمان گفتیم که این پژو تازه راه یافته به بازار ایران، جمع و جور است. در واقع پژو ۲۰۰۸، چیزی بین شاسی بلند و یک خودروی سواری است یعنی یک کراس اوور (Crossover) است. پژو ۲۰۰۸ می تواند رانندگانی که خودروهای هاچ بک (Hatchback) سایز متوسط یا کوچک را می پسندند را راضی کند. البته این فقط مختص هاچ بک سوارها نیست. طی چند سال اخیر خودروهای کراس اوور بدلیل ویژگی های مناسبشان محبوبیت خاصی بدست آورده اند. از جمله خصوصیات مشتری پسند خودروهای کراس اوور، مصرف سوخت مناسب، ارتفاع بیشتر صندلی نسبت به خودرهای سواری یا همان سدان (Sedan)، رانندگی نرم و راحت و هدایت آسان آن ها است.
پژو ۲۰۰۸ ظرفیت ۵ سرنشین را دارد و همچنین از فضای مناسب و تقریبا زیادی برای بار و وسایل برخوردار است. مثلا اگر صندوق عقب را در نظر بگیریم، به لطف اینکه صندلی های عقب تا می شوند، می توان به مقدار بسیار زیادی به حجم صندوق عقب افزود. پس خیالتان راحت. بار و بندیل را ببندید و خاطری آسوده عازم سفر شوید.
این خودرو بطور کلی در ۲ مدل بنزینی و دیزلی دسته بندی می شود و نیز از لحاظ امکانات و ویژگی ها، می توان مدل های مختلف پژو ۲۰۰۸ را در چهار تیپ جای داد. این تیپ ها به ترتیب عبارتند از: تیپ Access ، تیپ Active ، تیپ Allure و در نهایت تیپ GT-Line . در حدود ۱۸ نسخه مختلف با پیشرانه های متفاوت از پژو ۲۰۰۸ وجود دارد. باید دید که در نهایت، دو شرکت ایران خودرو و پژو در قالب شرکت ایکاپ، کدام مدل ها و کدام موتورها را عرضه می کنند. اما دو مدل غالب وجود دارد. اول موتور دیزلی ۱۶۰۰ سی سی از سری BlueHDi که دارای تکنولوژی جدیدتر بوده و به نوعی سبزتز از بقیه است. پیشرانه های BlueHDi گاز CO2 کمتری تولید می کنند و همان طور که گفتیم دیزلی هستند. از لحاظ قیمت، در بازارهای جهانی، پژو ۲۰۰۸ هایی که موتور دیزلی BlueHDi دارند، بطور میانگین حدود ۷ میلیون تومان (۱۵۰۰ پوند) گران تر هستند. این سری در سه توان خروجی ۷۵ ، ۱۰۰ و ۱۲۰ اسب بخار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.
اما مدل دوم، موتور بنزینی ۱۲۰۰ سی سی از سری PureTech است. این سری نیز در سه توان خروجی ۸۲ ، ۱۱۰ و ۱۳۰ اسبی در بازارهای جهانی به فروش می رسد. این قدرت کم ۸۲ اسب برای پیشرانه بنزینی برای یک کراس اوور (یک شاسی بلند جمع و جور) جدید و آن هم با این قیمت بالای ۸۰ میلیون تومانی واقعا نا امید کننده بنظر می رسد. اما خروجی های ۱۱۰ و ۱۳۰ اسب بخاری مناسب تر هستند. طبق نتایج و تجارب رانندگی با مدل ۱۱۰ اسبی، این مدل نرم، منعطف و قدرتمند ظاهر شده و از گاز دادن با آن لذت خواهید برد. البته مدل ۱۱۰ اسبی ۵ دنده ای بوده و ۱۳۰ اسبی ۶ دنده ای است.
موتور پژو ۲۰۰۸
همانطور که گفتیم، فعلا دو حجم ۱۲۰۰ سی سی بنزینی و ۱۶۰۰ سی سی دیزلی وجود دارد. موتورهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی ۳ سیلندره و ۱۲۰۰ سی سی هستند. قبلا و در مدل های سالیان گذشته، پیشرانه ۴ سیلندره ۱۶۰۰ سی سی VTi وجود داشت که هم اکنون تولید آن متوقف شده است. اکنون موتور بنزینی ۱۲۰۰سی سیPureTech ، جایزگین VTi های قبلی است. بالاتر اشاره کردیم که در مقابل موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی پژو ۲۰۰۸ قرار دارند. در سال های گذشته، موتور ۱۴۰۰ سی سی HDi وجود داشت که اکنون در مدل های جدید، با ۱۶۰۰ سی سی HDi تعویض شده است. در کل، مدل های پیشنهادی در هر ۲ سری بنزینی و دیزلی، با توجه به مولفه های عملکرد، مصرف سوخت و قیمت، ۱۳۰ اسبی بنزینی و ۱۰۰ اسبی دیزلی هستند.
در ۱۰۰ اسبی دیزلی وقتی زیاد گاز می دهید، به مقدار جزئی صدای بیشتری نسبت به موتور بنزینی احساس خواهید کرد. این طبیعت موتورهای دیزلی است که نسبت به موتورهای بنزینی صدای بیشتری دارند. ولی ابدا این صدا اذیت کننده و مزاحم نیست. وقتی گاز می دهید، افزایش سرعت ملایم و دلپذیری را حس خواهید کرد. نرمی و راحتی در کنار امنیت و سرعت همگی بصورت یکجا زیر پای شما است. در مدل ۱۲۰ اسبی دیزلی، این قدرت دلنشین تر می شود و عملکرد خارق العاده ای را در زیر پای خود خواهید دید. اما طبق نظر سایت کاریرا، با توجه به قیمت جهانی پژو ۲۰۰۸ و نسخه هایی که در بازارهای خارجی به فروش می رسند، با در نظر گرفتن هزینه ای که می پردازید و عملکردی که دریافت می کنید، یک حساب سرانگشتی و یک تکنیک تصمیم گیری چند معیاره هم اجرا کنید، در بین دیزلی ها، مدل ۱۰۰ اسبی گزینه پیشنهادی است. ولی آیا ایران خودرو واقعا پژو ۲۰۰۸ را با موتور دیزلی ارائه خواهد کرد؟ با چه پیشرانه ای؟ با چه قیمتی؟ با چه آپشن هایی؟ آپشن؟؟! شما به کاریرا بگویید.
موتور بنزینی پژو ۲۰۰۸ قرار است همراه توربو شارژر (Turbo High Pressure) باشد، لذا حروف اختصاری THP در کنار نام پیشرانه، بدین معنا است. باید دید که ایران خودرو دقیقا چه مدل هایی را روانه بازار خواهد کرد ولی یکی از محتمل ترین مدل ها، ۱۲۰۰ سی سی بنزینی PureTeck THP با قدرت ۱۶۵ اسب بخار است. البته اگر اصلا پرخوران از نوع توربو شارژ داشته باشد!
گیربکس پژو ۲۰۰۸
در بخش آپشن جعبه دنده، این خودرو از آپشن اتوماتیک تک کلاچه یا همان نیمه اتوماتیک (ETG) و فول اتوماتیک (EAT6) برخوردار است. در مدل های ۸۲ و ۱۱۰ اسبی بنزینی و در مدل های ۷۵ و ۱۰۰ اسبی دیزلی، دنده دستی ۵ سرعته را شاهد هستیم. البته آپشن نیمه اتومات برای مدل پایه بنزینی یعنی ۸۲ اسب بخاری و آپشن فول اتومات برای بنزینی ۱۱۰ اسبی قابل استفاده است. آپشن ۲ دیفرانسیل (۴WD) در مدل های جدید پژو ۲۰۰۸ حذف شده و فقط حالت تک دیفرانسیل (۲WD) از نوع دیفرانسل جلو (FWD) وجود دارد. اما در مقابل، سیستم جدیدی به نام کنترل چسبندگی(کشش) لاستیک (Grip Control System) اضافه شده است. این سیستم در واقع کنترل هوشمند ضریب اصطکاک (Traction Control System) چرخ ها را به عهده دارد و در حالت های مختلفی مثل حالت مسیر گِلی (mud mode) و یا جاده برفی (snow mode) قابل تنظیم است.
مصرف سوخت و آلایندگی پژو ۲۰۰۸
موتورهای HDi ، تولید دی اکسید کربن کمتری دارند. همه مدل های دیزلی پژو ۲۰۰۸، کمتر از ۱۰۰ گرم در کیلومتر تولید CO2 دارند. از نظر مصرف سوخت، ۱٫۶ لیتری دیزلی ۱۲۰ اسبی، نتیجه بسیار مناسب ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به خود اختصاص داده است. در مورد پیشرانه های بنزینی داستان متفاوت است. هم مصرف بیشتر و هم آلایندگی بیشتر. همه مدل های بنزینی، حدود ۱۲۰ گرم در کیلومتر تولید CO2 می نمایند. کم مصرف ترین مدل بنزینی ۱٫۲ لیتری، در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۵ لیتر می سوزاند.
طراحی پژو ۲۰۰۸
در نگاه اول، احتمال دارد پژو ۲۰۰۸ یک SUV به نظر برسد که دو دیفرانسیل است. اما اینگونه نیست؛ پژو ۲۰۰۸ یک کراس اوور دیفرانسل جلو است. علیرغم تلاش هایی که برای زیبایی این خودرو شده است، فیس لیفت سال ۲۰۱۶ کافی به نظر نمی رسد و پژو ۲۰۰۸ هنوز با یک خودروی بسیار شیک فاصله دارد. شرکت پژو در سال های اخیر تلاش زیادی کرده است که محصولات خود را در جایگاه های بالاتری در بازار قرار بدهد. پژو ۲۰۰۸ بازیگر اصلی این عرصه بوده و موجب شده پژو سر خود را را در دنیا بالا نگه دارد.
در طراحی داخلی، تقریبا می توان گفت که فیس لیفت کاری انجام نداده و همان فضای داخلی نسخه های قبلی پژو ۲۰۰۸ را شاهد هستیم. روکش صندلی ها جدید و فیبر کربنی زیبایی از پشت فرمان تا سمت مخالف و تا بالای داشبورد کشیده شده است. باید گفت پژو ۲۰۰۸ جادار ساخته شده است. صندلی های جلو به اندازه کافی با پنل جلویی فاصله دارند. در داخل درهای جلو محفظه ای برای نگهداری لیوان، بطری، دستمال و وسایل مشابه و کوچک، در نظر گرفته شده است. همچنین جای قرارگیری ۲ لیوان در قسمت وسط وجود دارد. در بین دو صندلی جلو، یک محفظه با در کشویی و با ظرفیت مناسب در نظر گرفته شده است که می توان وسایل کوچک را در آن جا داد.
داشبورد خیلی بزرگ نیست و این باعث شده فضای نه زیاد ولی مناسبی برای زانوها و راحت نشستن بوجود بیاید. صندلی های عقب نرم و راحت و برای نشستن سه نفر مناسب است. البته برای افراد نسبتا قدبلند، کمی کار دشوار است چون سقف خودرو آن قدرها هم بلند نیست. در کل این خودرو از لحاظ ارتفاع کمی مشکل دارد و به نوعی حد فاصل بین سقف ماشین و کف صندلی باید بیشتر می بود، لذا پژو ۲۰۰۸ نمی تواند امتیاز مناسبی در این بخش بگیرد. در برخی از تیپ ها، استراحتگاه دست و محل قرارگیری لیوان برای سرنشینان عقب وجود ندارد. صندوق عقب ۴۱۰ لیتری از نقاط قوت این کراس اوور خانوادگی است. لبه های صندوق عقب خمیده و دارای شیب است بدین ترتیب قرار دادن بار در داخل آن آسان است و می توان با هل دادن یا کشیدن بار، وسایل را جابجا کرد. در کف صندوق عقب و در زیر موکت، محفظه ای برای لاستیک زاپاس وجود دارد. بله، پژو ۲۰۰۸ بطور پیش فرض دارای یک لاستیک زاپاس، دقیقا مثل لاستیک اصلی است.
صفحه نمایش ۷ اینچی مربوط به مدیا و پخش فایل های صوتی و تصویری، طراحی مدرنی دارد. علیرغم این زیبایی، آن راحتی و یوزرفرندلی لازم را ندارد و در جابجایی بین منوها ممکن است کمی دچار مشکل شوید.
امکانات و تجهیزات پایه
- ترمز ABS
- سیستم تهویه هوا
- سیستم صوتی با قابلیت کنترل از راه دور
- کنترل کروز
- ایربگ راننده
- آینه های برقی
- صندلی های عقل تاشو
- پنجره های برقی جلو
- سیستم گرمایش آینه ها
- ایربگ برای همه سرنشینان
- سان روف
برخی از امکانات تیپ Allure
- رینگ های آلومینیومی
- چراغ های مه شکن جلو
- سنسورهای پارک
- روکش ها و تریم ها چرمی
- پنجره های برقی عقب