خودرو | |
---|---|
نام خودرو | نیسان تینا |
کشور سازنده | ژاپن |
سال طراحی | 2007 |
مشخصات فنی | |
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 2496 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 182 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 228 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه |
جعبه دنده | CVT |
شتاب 0 تا 100 | 9.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1521 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4850 طول - 1795 عرض - 1485 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2775 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS - EBD - BA - VDC |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD - مجهز به 6 اسپیکر - مجهز به چنجر 6 تایی |
دیگر تجهیزات | کامپیوتر سفری - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم جداگانه دمای راننده و سرنشین جلو - سیستم کنترل سرعت - سانروف - صندلی با حالت تنظیم حافظه دار - چراغ عقب LED - تنظیم ارتفاع چراغ جلو - آینه های جانبی همراه با گرم کن - سیستم کنترل گشتاور - کروز کنترل - سنسور نور - روشن شدن خودرو بدون کلید - سنسور باران - سیستم کنترل گردش خودرو ASC |
تصاویر نیسان تینا
بررسی نیسان تینا
نیسان تینا یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در حال حاضر در سومین نسل بر روی خط تولید قرار دارد.
اما مدلی که از آن صحبت میکنیم، مربوط به نسل دومی است که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و پارس خودرو به عنوان نماینده نیسان، تصمیم به تولید آن در کشور گرفت. پارس خودرو باتوجه به تجربه بسیار شیرینی که از نیسان ماکسیما داشت، تصمیم به عرضه تینا گرفت اما هرگز موفق نشد موفقیتهای قبلی خود را تکرار کند چراکه تینا علاوه بر قیمت بالا و عرضه نادرست، از نظر فنی به خوبی ماکسیما عمل نمیکرد.
در نهایت پارس خودرو پس از تنها ۲ سال، به تولید تینا خاتمه داد و نهایتا در سال ۱۳۹۲ نیسان تینا از خط تولید پارس خودرو خارج شد. اما تینا از نظر ظاهری خودرو جذابی است و تجهیزات رفاهی فراوانی را در اختیار شما قرار میدهد. با این وجود، قوای محرکه استفاده شده در آن عملکرد چندان رضایتبخشی را ارائه نمیدهد و در حد یک خودرو گران قیمت نیست.
نکات مثبت نیسان تینا
طراحی مناسب – مصرف سوخت مناسب – کیفیت بالای ساخت – هندلینگ مناسب
نکات منفی نیسان تینا
عملکرد ضعیف موتور و گیربکس – کم بود قطعات و گرانی آن – هزینه نگهداری بالا -بازار خرید و فروش ضعیف – قیمت بالا
امنیت نیسان تینا
با ۵ ستاره ایمنی از اروپا لحاظ ایمنی تینا شرایط مناسبی دارد.
نقد کارشناسی نیسان تینا
نیسان تینا یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد و اکنون در نسل سوم بر روی خط تولید قرار دارد. تینا در سال ۲۰۰۸ وارد نسل دوم خود شد و در سال ۲۰۱۳ نیسان از نسل سوم آن پردهبرداری کرد. البته نسل سوم تینا صرفا یک مدل تغییر یافته از نیسان آلتیما محسوب میشود نه یک خودرو مستقل.
نسل دوم نیسان تینا از سال ۱۳۹۰ به نمایندگی پارس خودرو وارد بازار ایران شد. البته پارس خودرو این بار هم تصمیم به تولید و مونتاژ این سدان ژاپنی گرفت تا بلکه بتواند موفقیتهای قبلی خود با نیسان ماکسیما را این بار هم تکرار کند. اما این اتفاق هرگز رخ نداد و تینا به یک پروژه تقریبا شکست خورده برای پارس خودرو تبدیل شد. این اتفاق علتهای مختلفی داشت از جمله قیمت گذاری نادرست از سوی تولیدکننده و نیز برخی ضعفهای فنی در مقایسه با ماکسیما.
تینا از نظر ظاهری حرفهای زیادی برای گفتن دارد و ظاهر جذاب یکی از ویژگیهای مثبت آن است. حتی اکنون که چندین سال از معرفی آن میگذرد، همچنان طراوت خود را حفظ کرده و به ویژه در نمای عقب، سالخوردگی در آن مشاهده نمیشود. البته در مجموع تینا یک خودرو جوان پسند نیست و خریداران جوان کمتر به سمت خرید آن اشتیاق پیدا میکنند و تویوتا از همان ابتدا هم قصد نداشته قشر جوان خریداران اصلی تینا باشند.
یکی دیگر از نقاط قوت نیسان تینا، لیست نسبتا کاملی از تجهیزات رفاهی است. از جمله مهمترین آپشنهای در نظر گرفته شده برای تینا میتوانیم به سیستمهای ترمز ABS, EBD, BA و VDC، کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی، پردهای، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو، ساب ووفر و تیونر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف، تنظیم برقی صندلیهای جلو و گرمکن صندلی، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، چراغهای عقب LED، کروز کنترل، سیستم کنترل گشتاور، و موارد دیگر اشاره کنیم.
نیسان تینا در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود اما موتور در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از نوع ۲٫۵ لیتری ۶ سیلندر بود. این موتور توانایی تولید ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد که برای یک موتور ۶ سیلندر قدرت چندان زیادی به نظر نمیرسد. برای انتقال قدرت به چرخهای جلو از یک جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده شده که عملکرد کاملا خنثایی دارد و هیچ هیجانی به هنگام رانندگی از خود بروز نمیدهد.
نیسان تینا در بازار رقبایی چون هیوندای آزرا، کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری دارد. در حال حاضر تینا تنها در نمونههای دست دوم در بازار به فروش میرسد و هرگز بازار خرید و فروش خوبی ندارد. به علاوه اینکه هزینههای نگهداری آن بالاست و قطعات آن به راحتی در بازار پیدا نمیشود. بنابراین به هنگام خرید نیسان تینا، به گزینههای دیگر و رقبای آن هم فکر کنید.