خودرو | |
---|---|
نام خودرو | برلیانس H320 |
کشور سازنده | چین |
سال طراحی | 1394 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1498 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 103 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 138 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 4 سرعته خودکار |
شتاب 0 تا 100 | - |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1240 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4210 طول - 1758 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2580 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 55 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز جلو و عقب دیسکی – ABS – EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | - |
دیگر تجهیزات | رینگ 15 اینچی – فرمان تقویت شده برقی – تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – تنظیم الکتریکی آینه ها – مه شکن جلو – بازشدن خودکار درب ها هنگام تصادف |
تصاویر برلیانس H320
بررسی برلیانس H320
برلیانس H320، در واقع نسخه هاچبک از سدان برلیانس H330 است که به دلیل ظاهر نسبتا جذاب، توانست شرایط مطلوبی را در بازار ایران و در نبود رقیب قدرتمندی برای خود مهیا کند. H320 از نظر فنی تفاوتی با برادر سدان خود ندارد و تنها تفاوت این دو، در طراحی عقب خودرو است و احتمالا هدف از ساخت این خودرو، جذب کاربران جوان بوده است. هرچند در ایران استقبال چندان خوبی از این مدل به عمل نیامد و بیشتر کاربران ایرانی به دلیل حجم بیشتر فضای بار، خرید برلیانس H330 را ترجیح میدهند.
برلیانس H320 پارس خودرو به همراه تمامی اعضای خانواده برلیانس در ایران، در ابتدا با یک موتور ۱٫۵ لیتری نه چندان قدرتمند ۱۰۳ اسب بخاری عرضه میشد ولی مدتی بعد، پارس خودرو تصمیم به عرضه یک موتور ۱٫۶ لیتری برای آن گرفت که قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار تولید میکند. در حال حاضر برلیانس H320 با هر دو موتور و با جعبه دندههای دستی و اتوماتیک عرضه میشود.
برلیانس H320 در بازار رقبایی چون پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، دانگفنگ H30 کراس و رنو ساندرو را در مقابل خود میبیند. اما به دلیل کیفیت پایین رقبای ایرانی، باید اصلیترین رقیب H320 را رنو ساندرو و دانگفنگ H30 کراس بدانیم.
نکات مثبت برلیانس H320
قیمت رقابتی – طراحی مناسب – کیفیت ساخت مطلوب نسبت به تمامی رقبای چینی.
نکات منفی برلیانس H320
کوچک بودن فضای کابین – ایمنی ضعیف – کشش و بازده پایین – گیربکس ضعیف – بازار خرید وفروش ضعیف نمونههای دست دوم – افت قیمت بالا درهنگام فروش
نقد کارشناسی برلیانس H320
برلیانس H320 نسخه هاچبک از برلیانس H330 است که به همراه برادر سدان خود، توسط پارس خودرو در ایران مونتاژ میشوند. برلیانس H320 پارس خودرو برای جذب مخاطبان جوان به بازار عرضه شد اما به دلیل وجود رقبای قدرتمندی چون پژو ۲۰۷i و رنو ساندرو، نتوانست موفقیت چندانی در بازار کسب کند.
طراحی برلیانس H320 در بیرون، از هماهنگی مناسبی برخوردار است و در نگاه اول، شاید نظر شما را در رابطه با یک خودر چینی تغییر دهد. طراحی هماهنگ چراغها در جلو و عقب و رینگهای آلومینیومی از مهمترین ویژگیهای طراحی بدنه آن هستند. برلیانس H320 در داخل کابین هم سرنشینان را راضی نگه میدارد هرچند کیفیت قطعات به کار رفته در کابین چندان بالا نیست. اگر بخواهیم این محصول پارس خودرو را از نظر طراحی با رقبا مقایسه کنیم، باید بگوییم در طراحی بیرونی از ساندرو و H30 کراس بهتر و از پژو ۲۰۷i ضعیفتر است اما از نظر طراخی داخلی و فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان، از ۲۰۷i و ساندر بهتر است اما در مقابل H30 کراس عملکرد ضعیفتری دارد. آپشنهای در نظر گرفته شده برای این خودرو چینی، در جایگاه مطلوبی قرار میگیرد و در رده قیمتی خود، خودرو مناسبی به شمار میرود. از مهمترین ویژگیهای این خودرو میتوانیم به سانروف برقی، تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و غربیلک فرمان چرمی با امکان تنظیم صدا از روی فرمان اشاره کنیم.
برلیانس H320 در ابتدا با یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر عرضه میشد که این موتور، در تمامی خودروهای برلیانس در ایران به کار رفته است. اما پارس خودرو چندی قبل در اقدامی، یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر جدید را برای محصولات برلیانس عرضه کرد که قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار، و گشتاوری معادل ۱۵۴ نیوتن متر تولید میکند. به علاوه برای هر دو موتور دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک عرضه میشود.
برلیانس H320 کیفیت سواری چندان بالایی ندارد و به دلیل ضعف قدرت موتور به ویژه در مدل ۱٫۵ لیتری شتاب بالایی ندارد. البته اضافه شدن موتور ۱٫۶ لیتری تاثیر چندانی بر روی شتاب و عملکرد این خودرو نداشت چراکه تفاوت قدرت این دو موتور تنها ۱۱ اسب بخار است. جعبه دنده اتوماتیک در برلیانس H320 هماهنگی خوبی با موتور ارائه نمیدهد و عملکرد کندی دارد. هرچند در نسخه دستی هم با جعبه دنده با کیفیتی روبهرو نیستیم.
برلیانس H320 در بازار دو رقیب قدرتمند به نامهای پژو ۲۰۷i و رنو ساندرو دارد که نتوانسته در مقابل این دو خودرو قد علم کند. ۲۰۷i به دلیل طراحی جذابتر، بازار دست دوم بهتر و افت قیمت کمتر فروش بهتری را تجربه میکند هرچند از نظر کیفیت قطعات و نیز کیفیت سواری، در مقایسه با رقیب چینی خود چندان برتری ندارد. اما اگر بخواهیم H320 را با رنو ساندرو مقایسه کنیم، هرچند خودروی ساخت برلیانس طراحی جذابتری دارد، ولی ساندرو بدون شک از نظر کیفیت قطعات، ویژگیهای فنی و کیفیت سواری، یک سروگردن بالاتر از رقیب خود قرار میگیرد به علاوه اینکه بازار دست دوم بهتری دارد و افت قیمت زیادی نخواهد داشت.
برلیانس H320 حتی در نسخه ۱٫۶ لیتری، در مقابل رقبایی چون رنو ساندرو اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک حرفی برای گفتن ندارد و بدون شک دو خودرو یادشده در اولویت خرید قرار میگیرند. البته مدل ۱٫۵ لیتری هم گزینه چندان جذابی برای خرید نیست و رنو ساندرو دندهای و پژو ۲۰۷ دندهای خودروهای بهتری به شمار میروند.
برلیانس H320 با مشکل قطعه در بازار روبهرو است. به علاوه اینکه خودرو در کیلومترهای بالا، عملکرد اولیه خود را حفظ نمیکند و دچار افت کیفیت میشود. عملکرد جعبه دنده آن هم نه در مدل دستی و نه مدل اتوماتیک تعریفی نیست و ناهماهنگی آن با موتور مشهود است.
باید این نکته را هم اضافه کنیم که برلیانس H320 در حال حاضر بازار خرید و فروش خوبی ندارد چراکه وضعیت خدمات پس از فروش آن چندان جالب نیست و قیمتهای غیر منطقی برای آن عنوان میشود. در نهایت باید بگوییم بهتر است در این بازه قیمتی به سراغ خودروهایی چون دنا پلاس، ۲۰۷ اتوماتیک، تندر پلاس و رنو ساندرو بروید چراکه وضعیت خدمات پس از فروش و بازار دست دوم این خودروها بهتر است و از نظر کیفیت، رنو ساندرو بدون شک از تمامی خودروهای یادشده، وضعیت بهتری دارد و در اولویت خرید قرار میگیرد.