خودرو | |
---|---|
نام خودرو | تندر 90 E2 |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 2005 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1598 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 10.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 183 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1100 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4247 طول - 1735 عرض - 1525 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2629 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 45 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 2 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS |
کیسه هوا | كيسه هواي ايمني جلو |
سیستم صوتی | - |
دیگر تجهیزات | سيستم سوخت خودكار قطع سوخت در مواقع اضطراري - سيستم كنترل انتشاربخار بنزين - سيستم سوخت خودكار |
تصاویر تندر ۹۰
بررسی رنو تندر ۹۰
تندر ۹۰ یکی از سدانهای ساخت رنو است که از چندین سال پیش وارد بازار ایران شد. تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ در بازارهای جهانی از جمله روسیه و برزیل با نام داچیا لوگان شناخته میشود و توسط برند داچیا که یکی از زیرمجموعههای کمپانی رنو در کشور رومانی است، به تولید میرسد.
تندر ۹۰ در ابتدا قرار بود به عنوان جایگزین پیکان به بازار بیاید اما این وعده هیچ گاه محقق نشد و به دلایل مختلفی از جمله تحریمهای بین المللی علیه ایران، تندر ۹۰ در عمل به یک خودرو دور از دسترس برای قشر ضعیف جامعه تبدیل شد. به هر روی تولید ال ۹۰ در ایران ادامه یافت و این خودرو با استقبال بسیار خوب مشتریان روبهرو شد.
تندر ۹۰ در حال حاضر توسط شرکتهای ایران خودرو و پارس خودرو به تولید میرسد. یکی از مهمترین نکات مثبت در ال ۹۰، ویژگیهای فنی مناسب به همراه استهلاک پایین است که در مقایسه با بسیاری از رقبا از جمله پژو پارس، دنا، رانا و ۲۰۶ صندوق دار عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
تندر ۹۰ در چند تیپ محتلف عرضه میشود؛ E0، E1 و E2 که از نظر آپشنها با یکدیگر تفاوتهایی دارند ولی تفاوتی میان ویژگیهای فنی آنها نیست. به علاوه اینکه کمی بعد از عرضه تندر ۹۰ با جعبه دنده دستی، ایران خودرو و پارس خودرو تصمیم به عرضه جعبه دنده اتوماتیک را هم برای این خودرو گرفتند. البته تولید تندر ۹۰ اتوماتیک در حال حاضر متوقف شده است.
نکات مثبت رنو تندر ۹۰
مصرف سوخت ناچیز – کیفیت ساخت مناسب تر نسبت به رقبای هم کلاس – استهلاک پایین – قوای محرکه امیدوار کننده
نکات منفی رنو تندر ۹۰
.صندلی ها خیلی راحت نیستند – طراحی قدیمی خودرو – جنس بیشتر ادوات کابین از پلاستیک خشک است
امنیت رنو تندر ۹۰
تندر ۹۰ موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ (Euro NCAP) شده است.
نقد کارشناسی رنو تندر ۹۰
تندر ۹۰ یا ال ۹۰ یا لوگان یا هر اسم دیگری که برای این خودرو در ذهن شما است، یکی از محصولات ارزان قیمت کمپانی رنو است که توسط ایران خودرو و پارس خودرو در کشور ما به تولید میرسند. هدف از ارائه این خودرو در بازار ایران، عرضه محصولی برای قشر ضعیف و متوسط جامعه بود که البته با بالا رفتن قیمت آن، این اتفاق رخ نداد.
تندر ۹۰ در بخش طراحی خارجی، خودرو سادهای است و هرگز با یک نگاه شما را مجذوب خود نخواهد کرد. ال ۹۰ از بدو ورود در ایران با همین شکل و ظاهر بر روی خط تولید قرار دارد و البته همین طراحی ساده، مورد پسند بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است. میان اجزای مختلف بدنه تندر ۹۰ هماهنگی نسبی برقرار است اما نباید به سادگی از کنار از ویژگیهای منفی طراحی بدنه آن عبور کنیم. چراغهای عقب شکل چندان زیبایی ندارند و ارتفاع خودرو هم کمی زیاد به نظر میرسد. در مجموع باید بگوییم طراحی بدنه تندر ۹۰ کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد و ممکن است این طراحی برای عدهای خوشایند و برای دسته دیگری از کاربران نامطلوب باشد.
در داخل کابین هم اوضاع به همین ترتیب است و با یک خودرو هیجان انگیز روبهرو نیستیم. ادوات در داخل کابین به سادهترین شکل طراحی شدهاند و باید بگوییم نکته قابل ذکر خاصی در مورد آن وجود ندارد.
متریال به کار رفته در کابین تندر ۹۰ بیشتر از پلاستیک تشکیل شده اما این پلاستیک با مرور زمان کیفیت خود را از دست نمیدهد و همانند بسیاری از خودروهای داخلی، با مشکل عجیبی روبهرو نمیشود. یکی از نکات منفی کابین، راحتی نه چندان بالا صندلیهاست و به ویژه سرنشینان عقب در سفرهای طولانی مدت احساس راحتی نخواهند داشت.
موتور به کار رفته در ال ۹۰ جمی برابر با ۱٫۶ لیتر دارد و قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته خوکار به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. خوشبختانه با وجود همین قدرت، تندر ۹۰ در بخش شتاب عملکرد خوبی از خود نشان میدهد و به ویژه در مدل دستی، راننده را ناامید نخواهند کرد. بد نیست اشاره کنیم که تندر ۹۰ اتوماتیک مدتی است از خط تولید خارج شده و نمونههای اتوماتیک آن در مدل صفر کیلومتر در بازار یافت نمیشود.
اما در شرایط سخت مثلا سربالایی به همراه کولر روشن، نمیتوان انتظار همان عملکرد خوب را داشت و راندمان خودرو تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. برای مدل اتوماتیک شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۱٫۷ ثانیهای از سوی خودروسازان اعلام شده اما در عمل کمتر ممکن است شما به این عدد دست پیدا کنید.
در مجموع باید تندر ۹۰ را یکی از باکیفیتترین تولیدات داخلی بدانیم که در طول سالیان قبل به دلیل نظارت مستقیم کمپانی رنو دچار افت کیفیت شدیدی نشده و همچنان به عنوان یک خودرو قابل اعتماد در میان مردم شناخته میشود. در این بازه قیمتی تندر ۹۰ رقبایی چون دنا، پژو پارس، پژو ۲۰۶ صندوقدار، پژو ۲۰۷ صندوقدار، آریو S300 و برلیانس H330 و برخی دیگر از خودروهای چینی را در مقابل دارد اما همچنان بهترین گزینه در این بین به شمار میرود.