خودرو | |
---|---|
نام خودرو | دنا |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1393 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1645 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 114 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 155 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4558 طول - 1944 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | راننده و سرنشين |
سیستم صوتی | داراي مانيتور تصويري با قابليت پخش فايل هاي تصويري داراي قابليت استفاده از سيستم رهياب داراي سيستم پاسخگويي به تلفن همراه (هندزفري موبايل) مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان تيوتر |
دیگر تجهیزات | هیدرولیک مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل و كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك - دريچه تهويه براي سرنشينان عقب - جلو هالوژني و LED – عقب LED - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك آينه و چراغ آرايش روي آفتابگير سمت شاگرد - شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب - تريم تك رنگ (مشكي) - ايموبيلايزر - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) - هشدار دهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه اي با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين - رينگ آلومينيومي 15 اينچ - جابجاييهاي صندليهاي راننده و سرنشين جلو بصورت كاملا برقي - امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (داراي استاندارد Isofix) - دسترسي به صندوق از داخل اتاق - پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه - پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي - كروز كنترل - ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) - چراغ همراهي تا در منزل در محيط تاريك و كم نور - بلندگوهاي جلو و عقب - نمايشگر دماي محيط - آنتن اكتيو به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل - دستگيره هاي همرنگ - تودوزي مخمل - دسترسي به صندوق عقب - باز كن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ - قطعات دكوراتيو طرح چوب - چراغ هاي سقفي جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - كارت طلايي چهار ستاره |
تصاویر دنا
بررسی دنا
ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ پروژهای را با نام NX7 آغاز کرد تا یک خودرو سدان را برای رده قیمتی بالا عرضه کند. دنا قرار بود در سال ۱۳۹۱ وارد بازار شود ولی این اتفاق نیفتاد و پس از کشوقوسهای فراوان این خودرو سرانجام در سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد. در ابتدا گفته میشد دنا جایگزین خودروهای قدیمی چون پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند میشود اما این اتفاق هرگز نیفتاد و دنا به عنوان یک محصول مستقل، وارد بازار شد. گفته میشود دنا یک خودرو کاملا جدید است ولی نشانههایی از تشابه طراحی آن با سمند چه در خارج و چه در داخل کابین دیده میشود.
ایران خودرو برای قوای محرکه این خودرو هم کار چندان سختی نداشت و تنها کافی بود تا از موتور مشهور EF7 استفاده کند. این موتور حجمی برابر با ۱٫۷ لیتر دارد و قادر است ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. مدتهاست که ایران خودرو به عرضه جعبه دنده اتوماتیک برای دنا میدهد ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
دنا در بازار ایران رقبایی چون تندر ۹۰، سمند، پژو پارس، برلیانس H330، جک j4، پژو ۲۰۶ صندوق دار و جک J5 را در مقابل خود میبیند ولی در بخش طراحی در مقابل بیشتر رقبا برتری دارد.
نکات مثبت دنا
امکانات رفاهی مناسب – باکیفیتترین محصول وطنی – طراحی جذاب بدنه و داخل کابین
نکات منفی دنا
شتاب اولیه ناامیدکننده – جعبه دنده ناهماهنگ با موتور و کیفیت نه چندان بالای جعبه دنده – فضای داخلی متوسط
نقد کارشناسی دنا
دنا خودرو ساخت شرکت ایران خودرو است که نخستین بار در سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد. دنا در همان ابتدا به دلیل طراحی بهروز و پیشرفت محسوس در این زمینه در مقایسه با سایر خودروهای داخلی، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت. البته در ابتدا گفته میشد دنا جایگزینی برای خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند میشود اما مطابق انتظار این اتفاق رخ نداد و تولید همه این محصولات به صورت موازی ادامه پیدا کرد.
میتوان گفت دنا طراحی جذابی دارد و حتی با نشستن در داخل کابین حس خوبی یک خودرو داخلی خواهید داشت. اما باید بگوییم که هرچند ایران خودرو اصرار بر این دارد که دنا یک خودرو کاملا جدید است، ولی به نظر میرسد بیشتر یک فیسلیفت از سمند باشد تا یک خودرو کاملا جدید.
در داخل کابین دنا ایران خودرو طراحی بهروزی دیده میشود و البته گویی طراحان ایران خودرو از طراحی کابین هیوندای سوناتا الگوبرداری کردهاند. از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی در نظر گرفته شده برای دنا میتوانیم به دو كیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، كمربندهای ایمنی سه نقطهای جلو و عقب مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) به همراه توزیع الكترونیكی نیرو (EBD)، ستون فرمان جمعشونده در تصادف، چراغهای مهشكن جلو و عقب به همراه چراغهای ایمنی روی دربها، شیشههای سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، كروز كنترل، رادیوپخش با مانیتور تصویری لمسی با قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری، دارای سیستم ناوبری (رهیاب)، غربیلك فرمان مجهز به دكمههای كنترل سیستم صوتی، بلوتوث موبایل و كروز كنترل، آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیك، سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (بلوتوث)، جابجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت برقی، مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیك، سامانه كمك پارك عقب (سنسور دنده عقب)، قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق و زیرآرنجی جلو و عقب اشاره کنیم.
موتور به کار رفته در دنا همان موتور ۱٫۷ لیتری ۴ سیلندر EF7 است که میتواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخها ارسال نماید.
دنا در بازار رقبایی چون تندر ۹۰، پژو پارس، برلیانس H330، جک j4، پژو ۲۰۶ صندوق دار، و جک J5 اشاره کنیم. البته دنا در مقابل رقبای ایرانی خود از نظر طراحی عملکرد بهتری دارد.
بهترین گزینه خرید خودرو در این بازه قیمتی، تندر ۹۰ و دنا هستند که به ترتیب، در اولویت خرید قرار میگیرند.