خودرو | |
---|---|
نام خودرو | رانا |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1391 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1600 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1109 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4292 طول - 1655 عرض - 1456 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2441 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD, ترمز جلو ديسكي, ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو |
سیستم صوتی | سيستم صوتي CD خوان - بلندگوهاي جلو |
دیگر تجهیزات | فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل اتاق - تنظيم آيينه هاي جانبي برقي - آينه آرايش روي آفتابگير - شيشه بالابر درهاي جلو برقي و عقب دستي - ايموبيلايزر - سيستم عيب يابي هوشمند (مولتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت كنترل - رينگ فولادي 14 اينچ - صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع - بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق - گیربکس 5 دنده دستی |
تصاویر رانا
بررسی رانا
رانا سومین خودرو ملی بعد از سمند و تیبا محسوب میشود که در سال ۱۳۸۸ طراحی و معرفی شد. ایران خودرو در آن زمان اعلام کرد که رانا را در سال ۱۳۸۹ با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان عرضه میکند اما این اتفاق هرگز رخ نداد. رانا نخستین بار در سال ۱۳۹۱ وارد بازار شد.
رانا در واقع بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوق دار ساخته شده و در واقع همان ۲۰۶ SD تغییر یافته است که در ظاهر و آپشنها در جایگاه پایینتری قرار میگیرد. ایران خودرو، رانا را با هدف عرضه در رده قیمتی پایینتر از ۲۰۶ صندوق دار عرضه کرد تا مشتریان بیشتری به سمت خرید آن بروند اما این پروژه در عمل با شکست مواجه شد و نتوانست نظر مثبت مردم را به دست آورد. این موضوع علتهای مختلفی داشت از جمله ظاهر نه چندان جذاب، در کنار وضعیت نامناسب فنی و استهلاک بالا در کنار سواری نامطلوب.
رانا در عمل یک نمونه تغییر یافته از پژو ۲۰۶SD است اما ظاهر جذابی ندارد. به علاوه کابین آن هم سادهتر و بیکیفیتتر است. برخی از آپشنهای موجود در ۲۰۶ هم در رانا حذف شدهاند. به همه اینها، سواری بی کیفیت را هم اضافه کنید و با این وجود، رانا فقط کمی از ۲۰۶ صندوق دار ارزانتر است و رقبای دیگری همچون تندر ۹۰ و پژو پارس را هم در مقابل خود میبیند.
نکات مثبت رانا
صندوق عقب جادار
نکات منفی رانا
استهلاک بالا – ضعف در سیستم برق خودرو – سواری بیکیفیت – کیفیت پایین قطعات
نقد کارشناسی رانا
رانا یکی از چند خودرو ملی است که در سال ۸۸ معرفی و در سال ۹۱ تولید و به بازار عرضه شد. رانا در واقع یک مدل تغییر یافته یا بهتر بگوییم؛ تضعیف شده از پژو ۲۰۶ صندوق دار است. هدف از تولید این خودرو، ارائه محصولی در رده پایینتر از ۲۰۶ صندوق دار بود اما نتوانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.
سیاست نادرست ایران خودرو در قیمت گذاری و کیفیت پایین قطعات به همراه سواری نه چندان مطلوب، از جمله دلایلی بودند که رانا را در زمره پروژههای ناموفق ایران خودرو قرار دادند. البته رانا LX هنوز هم بر روی خط تولید قرار دارد.
رانا قوای محرکه مشترکی با ۲۰۶ دارد. همان موتور TU5 با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر بهره میبرد و برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده میکند. رانا ایران خودرو برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶٫۶ لیتر است.
رانا از نظر آپشنها در جایگاه پایینی قرار میگیرد و از تجهیزات رفاهی آن تنها میتوانیم ترمز ضد قفل ABS و EBD ، سیستم ايموبيلايزر، و تنظیم را نام ببریم. رانا رقبایی همچون پژو پارس، ۲۰۶ صندوق دار، تندر ۹۰، پژو ۴۰۵ و برلیانس H230 را در مقابل خود میبیند که از نظر کیفیت و امکانات، از همه خودروهای یاد شده، ضعیفتر است. هر چند که تفاوت قیمت فاحشی هم میان آنها وجود ندارد.