خودرو | |
---|---|
نام خودرو | ساینا |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1395 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1503 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۵ دنده دستی - ۴ سرعته اتوماتیک CVT |
شتاب 0 تا 100 | - |
حداکثر سرعت | - |
وزن | 1050 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4215 طول - 1663 عرض - 1484 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2415 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 41 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی - ترمز عقب کاسه ای - مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD |
کیسه هوا | داراي 2 ايربگ (راننده و سرنشين جلو) |
سیستم صوتی | قابلیت پخش MP3 و USB و AUX |
دیگر تجهیزات | رینگ 14 اینچی - فرمان هیدرولیک - مجهز به سيستم ضد سرقت (Immobilizer) - شيشه بالابرهاي برقي جلو - گرمكن شيشه عقب - كليد مجهز به ريموت قابل سفارش: سنسور پارك دنده عقب - آينه ها با قابليت تنظيم برقي - شيشه بالابر برقي عقب - سيستم تهويه مطبوع ديجيتال |
تصاویر ساینا
بررسی ساینا
ساینا درواقع مدل بروز شده و فیسلیفت تیبا بوده که از سال ۱۳۹۵ در سبد محصولات شرکت سایپا قرار گرفته است. این خودرو ازلحاظ مشخصات فنی تفاوتی با تیبا نداشته و همچنان شاهد هستیم که شرکت سایپا از همان پیشرانه و پلتفرم تیبا، برای تولید ساینا استفاده کرده است. پیشرانه بهکاررفته در این خودرو دارای حجم ۱۵۰۳ سیسی بوده و توان تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد، که این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک (CVT) به چرخهای جلو منتقل میشود. مدل دنده دستی این خودرو در دو تیپ SE و SX عرضه میشود که ازلحاظ مشخصات فنی یکسان هستند اما در بخش امکانات تفاوتهای اندکی میان آنها وجود دارد.
ساینا EX فول ترین تیپ ساینا دندهای محسوب میشود که شامل تجهیزاتی مانند سنسور پارک عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، کولر، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، دو کیسه هوا، رینگ اسپرت، شیشه و آینههای برقی است. این در حالی است که تیپ SX ساینا از لحاظ امکانات و تجهیزاتی در حد تیبا بوده و حتی امکاناتی همچون آینههای برقی، شیشههای برقی عقب و سیستم تهویه اتوماتیک را هم ارائه نمیدهد.
همانطور که اشاره شد ساینا یک مدل (SE(LUX دارد که به گیربکس اتوماتیک نیز مجهز شده و فولترین نسخه ساینا محسوب میشود. این خودرو از امکاناتی همچون فرمان برقی، استارت دکمهای، نمایشگر ۷ اينچي لمسی و مجهز به بلوتوث، GPS، بهره میبرد ولی ابن امکانات هم نتوانسته آن را تبدیل به خودرویی جذاب کند.
نکات مثبت ساینا
ظاهر بروزتر نسبت به تیبا- ترمزگیری مطلوب- مصرف سوخت اقتصادی
نکات منفی ساینا
کیفیت ساخت پایین- قیمت گذاری غیرمنطقی- جعبه دنده ناهماهنگ
نقد کارشناسی ساینا
طراحی این خودرو بهگونهای است که سعی شده با ایجاد تغییراتی در سپرها، چراغها و برخی دیگر از ادوات از چهره قدیمی تیبا و پراید فاصله گرفته و بهنوعی به یک محصول مدرن تبدیل شده است، اما چون پلتفرم قدیمی این خودرو جای کمی برای ایجاد تغییرات اینچنینی دارد بازهم در یک نگاه کلی شاهد یک طراحی ناموزون هستیم که شاید به مزاج همگان خوش نیاید. علیرغم تمامی تغییراتی که در ظاهر خودرو انجامشده ساینا در بخش فنی هیچ تغییر مثبتی نداشته و عملکرد کند و بسیار نامطلوبی دارد مخصوصاً در مدلهای اتومایتک!
درنهایت باید گفت برخلاف تمام تغییراتی که در ساینا اعمال شده است، باید قبول کرد که شما همچنان بر یک پراید یا تیبا مجهز سوار شدهاید و باوجود پرداخت قیمتی گزاف باید بازهم با نواقصی که در تیبا و پراید وجود دارد دستوپنجه نرم خواهید کرد.
تا به اینجای کار ساینا نتوانسته بازار خوبی برای خود دست و پا کند و بازار خرید و فروش جالبی ندارد.