خودرو | |
---|---|
نام خودرو | سورن توربو ELX |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1397 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1650 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | پنج سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 | 10 ثانیه |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1261 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4534 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 66 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | سيستم صوتي MP3 - بلندگوي جلو و عقب - آنتن اكتيو |
دیگر تجهیزات | سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت كنترل - كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع |
تصاویر سمند سورن توربو
بررسی سورن توربو
سمند سورن نمونه فیسلیفتشده از سمند معمولی است که در سال ۱۳۸۵ معرفی شد. این نسخه از سمند تغییراتی را در طراحی ظاهری و نیز داخل کابین تجربه کرد. ایران خودرو در آن زمان تصمیم گرفت یک موتور ملی را طراحی و جایگزین موتور قدیمی کند. به همین دلیل با همکاری یک کمپانی اروپایی، و با صرف هزینه گزاف، موتور ملی موسوم به EF7 را طراحی کرد.
این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده و به اصطلاح پایهگازسوز است هرچند با استفاده از سوخت بنزین هم قابلیت کارکرد را دارد. این موتور به ادعای ایران خودرو توانی برابر با موتورهای بنزینی تولید میکند. EF7 در ابتدا با مشکلات فراوانی همراه بود که به مرور زمان برطرف شد. قدرت این موتور در حالت استاندارد برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۱۵۹ نیوتن متر است و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال این قدرت به چرخهای جلو را بر عهده دارد. اما ایران خودرو که چندین سال تصمیم به ارائه نسخه توربوشارژر دارد از این موتور بود، نهایتا در سال ۱۳۹۵ به دلیل رفع تحریمها و تامین قطعات مورد نیاز، در سال ۱۳۹۵ موفق به معرفی و عرضه آن شد.
قدرت این موتور به ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۱۵ نیوتن متر میرسد. این قدرت به وسیله همان جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخها انتقال پیدا میکند. شتاب سمند سورن توربو با توجه به افزایش قدرت، بهبود پیدا کرد و به ۱۰ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت. این نسخه از سمند در ظاهر تفاوتی با نسخه معمولی ندارد اما طراحی داخل کابین آن کمی تغییر کرده است. به علاوه موتور EF7 برای توانایی تحمل قدرت اضافه شده توسط توربوشارژر تغییراتی را تجربه کرد از جمله تعویض پیستونها با نمونههای مستحکمتر و تراکم پایین، طراحی مجدد محفظه احتراق و سرسیلندر، طراحی منیفولد اگزوز مناسب برای توربو و قطعات مربوطه، افزوده شدن اینترکولر برای خنک کاری هوای فشرده شده خروجی از توربو و استفاده از سوپاپ های دود سدیمی.
نکات مثبت سورن توربو
شتاب بهتر در مقایسه با سمند سورن معمولی – شتاب گیری مناسب به ویژه در سرعتهای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت – فضای داخلی مناسب و راحتی سرنشینان به ویژه در سفرهای طولانی – مصرف سوخت مناسب
نکات منفی سورن توربو
عملکرد ضعیف جعبه دنده – نفوذ صدای موتور و مسیر به داخل کابین – کیفیت پایین متریال داخل کابین – ردلاین در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه – تاخیر یا لگ محسوس توربو
امنیت سورن توربو
سمند سورن توسط موسسه IDIADA اسپانیا مورد آزمایش قرار گرفته و موفق به کسب نمرات لازم شده است.
نقد کارشناسی سورن توربو
سمند سورن محصول ساخت ایران خودرو است که نخستین بار در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و بهروزرسانیهایی را در طراحی دریافت کرد. این تغییرات بیشتر در چراغهای جلو و عقب، رینگها و نیز اندکی در داخل کابین بود. ایران خودرو در آن زمان با صرف هزینه گزاف، و طی همکاری با یک شرکت اروپایی، موتور EF7 را برای استفاده در این خودرو طراحی کرد. EF7 موتوری است که بر مبنای سوخت گاز طبیعی طراحی شده ولی با استفاده از بنزین هم عملکرد خود را حفظ میکند.
قدرت این موتور ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۵۹ نیوتن متر است. ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ موفق به تولید نسخه توربو از این موتور شد که توانایی تولید قدرت ۱۵۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری را دارد. موتور جدید ایران خودرو چند ایراد کلی دارد؛ یکی اینکه تاخیر و یا لگ نسبتا زیادی از خود نشان میدهد و دیگر اینکه محدوده حداکثر دور موتور یا همان ردلاین موتور، به ۵۳۰۰ دور بر دقیقه محدود شده است. علتهای زیادی برای این محدودیت وجود دارد از جمله افزایش اطمینان و بالا بردن دوام آن به ویژه در طولانی مدت. قدرت ۱۵۵ اسب بخاری به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال مییابد. عملکرد این جعبه دنده همانند سایر محصولات ایران خودرو چندان مناسب نیست.
از جمله تجهیزات رفاهی سمند سورن توربو میتوانیم به بلوتوث موبايل و خروجي SUB Woofer، غربيلك فرمان مجهز به كليدهای كنترلی، تنظيم زاويه نور چراغهای جلو از داخل اتاق، آينههای جانبی راهنمادار و تاشونده اتوماتيك مجهز به گرمکن، سنسور و هشدار برخورد از عقب، تنظيم برقی پشتی صندليهای جلو و ستون فرمان تلسكوپی (جمع شونده) اشاره کنیم. سمند سورن توربو باوجود قدرت نستبا بالا، شتاب چندان مناسبی ندارد که این موضوع به آیرودینامیک نامناسب، عملکرد نه چندان مطلوب جعبه دنده و نیز ردلاین پایین موتور بازمیگردد. توربوشارژر در نظر گرفته شده برای این خودرو، از دور ۲۲۰۰ دور بر دقیقه وارد مدار میشود به همین دلیل در دورهای پایین، نمیتوان انتظار شتاب چندان خوبی را داشت.
نسخه توربو در مقایسه با نسخه معمولی، تفاوتی در اجزای بدنه، شاسی و سایر قطعات فنی ندارد و تنها ترمزها تقویت شدهاند. همین امر موجب شده تا با سورن توربو، احساس سوار شدن بر یک خودرو اسپرت قدرتمند را نداشته باشید. سمند سورن توربو باید به رقابت با خودروهایی نظیر دنا، دنا پلاس توربو، تندر ۹۰، برلیانس H330 و حتی جک J5 بپرازد اما به نظر میرسد که خودروهایی نظیر دنا و تندر ۹۰ به دلیل ظاهر جذابتر و بازار دست دوم مناسبتر، گزینههای معقولتری به نظر برسند ولی قدرت بیشتر در کنار قیمت مناسب، شاید شما را برای خرید سمند سورن توربو هم کمی به فکر بیندازد.