مشخصات خودروها

سیتروئن C3

مشخصات فنی سیتروئن C3
خودرو
نام خودرو سیتروئن C3
کشور سازندهفرانسه
سال طراحی 2016
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1598 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 163 اسب بخار در 3000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 243 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده شش سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100-
حداکثر سرعت-
وزن 1250 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 3996 طول - 1829 عرض - 1474 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2540 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر-
مصرف سوخت خارج از شهر-
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 45 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 6
میزان تولید CO2-
استاندارد امنیت4 ستاره
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری سیستم ترمز ضد قفل ABS چهارکاناله – EBD – ESP – ASR – EBA - HAC
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو - کیسه هوای جانبی - کیسه هوای پرده ای
سیستم صوتی نمایشگر لمسی 7 اینچی چند رسانه ای - شش عدد بلندگو
دیگر تجهیزات سیستم هشدار زمان استراحت راننده - سیستم کنترل فشار باد تایر - دزدگیر ضد سرقت پیشرفته - دوربین و سنسور پارک عقب خودرو با قابلیت نمایش فاصله - چراغ عقب هالوژن و 3 بعدی - آینه های جانبی با تنظیم برقی به همراه گرمکن – سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS

تصاویر سیتروئن C3

سیتروئن C3 carera.ir citroen c3 saipa

بررسی سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک سوپرمینی یا هاچبک داغ است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و در حال حاضر در نسل سوم تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. ما در مورد نسل سوم C3 صحبت می‌کنیم که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و در حال حاضر بر روی خط تولید سیتروئن قرار دارد.

حضور سیتروئن C3 در بازار ایران توسط سایپا انجام گرفت. سایپا پیش از این هم همکاری‌هایی با سیتروئن داشته اما همکاری مجدد این دو شرکت پس از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا دچار مشکلاتی شد و تاخیر خودروهای ثبت نام شده، با تاخیر زیادی صورت گرفت. در حال حاضر روند تحویل سیتروئن C3 با سرعت کمی ادامه دارد و شاهد حضور این خودرو در خیابان‌ها هستیم.

طراحی ظاهری سیتروئن C3 بر اساس زبان طراحی کمپانی فرانسوی صورت گرفته است. در نمای جلو، چراغ‌های کوچک متصل به جلو پنجره نواری به همراه چراغ‌های اصلی که ابعاد بزرگتری دارند و در زیر آنها جای گرفته‌اند، خودنمایی می‌کند. قطعات پلاستیکی مشکی رنگ زیادی در بدنه به کار رفته و نکته مهم در مورد بدنه C3، ترکیب رنگ‌های متنوع آن است. به طوری که سیتروئن در مجموع ۳۶ ترکیب متفاوت را برای بدنه در نظر گرفته است. البته این خودرو در ایران تنها با ترکیب رنگ سفید و قرمز بر روی خط تولید قرار گرفته است.

سیتروئن C3 در داخل کابین هم کاملا مدرن و به‌روز به نظر می‌رسد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر ۷ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود دارد و ورودی‌های هوای چهارگوش در بالای آن تعبیه شده‌اند. این زبان طراحی در سایر بخش‌های کابین هم به چشم می‌خورد از جمله در کلیدهای کنترلی و فرمان. متریال به کار رفته در کابین از کیفیت بالایی برخوردار است و ترکیب رنگ قرمز و مشکی شرایط مناسبی را در داخل کابین به وجود آورده است.

سیتروئن C3 از نظر آپشن و تجهیزات هم شرایط مناسبی دارد و از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای آن می‌توانیم به ایموبلایزر، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ۷ اینچی و سیستم صوتی با ۶ بلندگو، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی، چراغ‌های جلو زنون، دیلایت، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب و سیستم هشدار خواب آلودگی راننده اشاره کنیم.

موتور به کار رفته در سیتروئن C3 همان موتوری است که در پژو ۲۰۰۸ به کار رفته و ۱٫۶ لیتر حجم و ۴ سیلندر دارد و به کمک پرخوران توربوشارژ می‌تواند ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت هم یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، C3 عملکرد فنی مناسبی دارد و شتاب و سرعت مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

رقیب مستقیم سیتروئن C3 در ایران هیوندای i20 است اما بسیاری از مردم پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر را هم رقیب آن می‌دانند. در نهایت باید بگوییم که سیتروئن C3 باوجود کیفیت بسیار بالا و شرایط فنی مناسب، ارزش خرید پایین‌تری در مقایسه با رقبای یادشده دارد. به همین دلیل، در بازار آزاد استقبال مناسبی از آن به عمل نیامده و نتوانسته فروش خوبی را در بازار تجربه کند.

نکات مثبت سیتروئن C3

ظاهر زیبا و متفاوت ، راندمان عالی ، آپشن های قابل قبول

نکات منفی سیتروئن C3

نبودن سابقه فروش خوب ماشین های سیتروئن در ایران

نقد کارشناسی سیتروئن C3

معرفی سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک خودرو هاچبک داغ و جذاب است که نخستین نسل آن در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و تاکنون ۳ نسل از آن وارد بازار شده است. مدل فعلی سومین نسل از C3 به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. پس از به ثمر رسیدن برجام، گروه خودروسازی سایپا یک قرارداد همکاری با شرکت سیتروئن امضا کرد که به موجب این قرارداد، قرار بر این شد تا یک کارخانه خودروسازی مشترک (جوینت ونچر) تشکیل شود و تعدادی از محصولات کمپانی سیتروئن در ایران به تولید برسد. اکنون نخستین محصول این همکاری یعنی سیتروئن C3 وارد بازار شده است و توسط سایپا به فروش می‌رسد. سیتروئن C3 در بازار جهانی رقبایی چون مزدا ۲، فورد فیستا، سوزوکی سوئیفت، فولکس واگن پولو، کیا ریو و هیوندای i20 را در مقابل خود دارد و رقیب مستقیم آن در بازار ایران، هیوندای i20 ، کیا ریو و مزدا ۲ است. البته در ایران، پژو ۲۰۰۸ را هم رقیب سیتروئن C3 می‌دانند که قوای محرکه مشترک یکی از دلایل آن است.

قیمت سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک خودرو هاچبک داغ و جذاب است که نخستین نسل آن در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و تاکنون ۳ نسل از آن وارد بازار شده است. مدل فعلی سومین نسل از C3 به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. پس از به ثمر رسیدن برجام، گروه خودروسازی سایپا یک قرارداد همکاری با شرکت سیتروئن امضا کرد که به موجب این قرارداد، قرار بر این شد تا یک کارخانه خودروسازی مشترک (جوینت ونچر) تشکیل شود و تعدادی از محصولات کمپانی سیتروئن در ایران به تولید برسد. اکنون نخستین محصول این همکاری یعنی سیتروئن C3 وارد بازار شده است و توسط سایپا به فروش می‌رسد. سیتروئن C3 در بازار جهانی رقبایی چون مزدا ۲، فورد فیستا، سوزوکی سوئیفت، فولکس واگن پولو، کیا ریو و هیوندای i20 را در مقابل خود دارد و رقیب مستقیم آن در بازار ایران، هیوندای i20 ، کیا ریو و مزدا ۲ است.

سیتروئن C3 در بعضی از سایت های فروش خودرو قیمت‌های نجومی پیدا کرده است . بعضی از دلال ها فکر میکنند با ادامه دادن درج آگهی های فیک با قیمتی بالا برای سیتروئن C3 می توانند قیمت این خودرو را در بازار حتی از این هم بیشتر کنند. قیمتی که ما برای سیتروئن C3 پیش بینی می کنیم قیمتی نزدیک به رقیب فرانسوی آن پژو ۲۰۰۸ است که در حال حاضر در بازار آزاد قیمتی در حدود ۳۷۰ میلیون تومان دارد.

بدون شک از لحاظ کلاس بندی خودرو، نمی‌توان سیتروئن C3 را رقیب مستقیم پژو ۲۰۰۸ ایران خودرو دانست اما در شرایط فعلی، این دو خودرو در مقابل هم قرار گرفته‌اند چراکه قوای محرکه مشترکی دارند هرچند که قیمت‌های بالاتری برای سیتروئن C3 اعلام می‌شود.

طراحی ظاهری سیتروئن C3

سیتروئن C3 در حال حاضر در سومین نسل خود وارد بازار می‌شود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. در مقایسه با نسل قبلی، C3 یک تحول کاملا اساسی را تجربه کرده و در همه زوایا، تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در طراحی نمای جلو سیتروئن C3 از سیتروئن C4 کاکتوس کمک گرفته شده و مهم‌ترین ویژگی آن در نمای جلو، چراغ‌های کشیده جلو، کاپوت و سپر جلو بزرگ است. در زیر چراغ‌های اصلی جلو و بر روی سپر، دو چراغ گرد بزگ دیده می‌شود که نقش چراغ نوربالا را دارند. در نمای عقب، چراغ‌های گرد به همراه بخش پلاستیکی در زیر سپر عقب جلب توجه می‌کنند.

اما شاید مهم‌ترین بخش طراحی سیتروئن C3 را بتوان در نمای جانبی جست‌وجو کرد. اگر از کنار به این خودرو نگاه کنیم، متوجه چند ویژگی عمده می‌شویم؛ اول استفاده از پلاستیک در فریم پنجره‌ها، بر روی درها و گلگیرها، و رینگ‌های زیبا و در نهایت رنگ جالب سقف. سیتروئن برای رنگ‌آمیزی بدنه C3 از ترکیب رنگ‌ها استفاده کرده و این امکان را فراهم کرده تا خریداران رنگ متفاوتی از بدنه را برای سقف سفارش دهند. البته این رنگ در بخش‌های کوچک دیگری همچون آینه‌های جانبی هم به کار می‌رود. در مجموع، ۳۶ ترکیب رنگ متفاوت برای بدنه سیتروئن C3 در بازارهای جهانی در دسترس است اما در ایران سیتروئن سی۳ تنها با رنگ بدنه سفید و سقف و تزئینات قرمز رنگ تولید و عرضه شد.

تجربه رانندگی با سیتروئن C3

سیتروئن c3 هاچبک پر سر و صدای فرانسوی این روزهای بازار ایران است که توسط سایپا دور اول پیش فروش آن در کمتر از ۳۰ دقیقه تکمیل گردید. از بیرون که به سیتروئن C3 نگاه میکنیم یک ماشین هاچبک با چهره متفاوتی میبینیم که استایل خاص و اروپایی سیتروئن در آن پیاده شده و خبر از ذات چموش نهفته در سیتروئن C3 میدهد. در داخل کابین سیتروئن C3 که قرار میگیریم نخستین نکته مثبت دید باز اطراف و تسلط به محیط است اما به علت ضخیم بودن ستون C دید عقب کمی دشوار است اما نکته مثبت دیگر موقعیت قرارگیری خوب راننده و تسلط به پدالها، فرمان، دنده و سایر ادوات میباشد. زمانی که پیشرانه THP165 سیتروئن C3 را استارت می زنیم، کم صدا و بدون لرزش در حالت درجا کار می کند و نکته جالب در مورد سیتروئن C3 عرضه آن با این پیشرانه تنها در ایران می باشد که نکات مثبت و منفی را به وجود آورده است.

با سیتروئن C3 که شروع به حرکت میکنیم، شتابگیری عالی و کشش خوب و هماهنگی بین موتور و گیربکس نخستین مواردی است که حس می‌شوند و لمس سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به آسانی از دیگر جذابیت های سیتروئن C3 به شمار می‌رود. در سیستم تعلیق، تقسیم وزن و پلتفرم به منظور استفاده از موتور THP165 درون سینه سیتروئن C3 تغییر خاصی صورت نگرفته و این پیشرانه پر قدرت با وزن نسبتا پایین باعث شده تا وزن قرار گرفته بر روی اکسل جلو سیتروئن C3 افزایش یابد، تعادل وزنی بین قسمت جلو و عقب وجود نداشته باشد و آرایش سیستم تعلیق برای رها کردن ۱۶۳ اسب بخار قدرت کافی نیست به همین منظور زمانی که با سرعت بالا وارد پیچ می‌شویم، تعادل عقب سیتروئن C3 تا حدودی از بین می‌رود و احتمال لیز خوردن آن وجود دارد و به علت وزن سبک در مانورهای ناگهانی چرخ عقب سیتروئن C3 در اصلاح مانند پر کاه از زمین بلند می شود اما در کل هندلینگ سی۳ مناسب ارزیابی می شود. در کشورهای اروپایی قویترین پیشرانه عرضه شده برای سیتروئن C3 از نوع ۱٫۲ لیتری توربو است که تمام این ویژگیهای فنی درخور آن است و هندلینگ ، پایداری ، ایمنی ، نیرو ایستائی و … آن تمام استانداردها را پاس میکند اما سیتروئن C3 با پیشرانه THP165 در مواقع ناگهانی و ضروری اگر مهارت و تجربه کافی در رانندگی نداشته باشید می تواند حادثه آفرین شود.

طراحی داخلی سیتروئن C3

سیتروئن برای طراحی کابین C3 از زبان طراحی جدید خود استفاده کرده و در داخل کابین C3 از المان‌های طراحی خاص و تزئینات قرمز رنگ استفاده کرده است. متریال به کار رفته در کابین این خودرو فرانسوی، ترکیبی از چوب، پارچه و پلاستیک خشک است که شاید استفاده از پلاستیک سخت کمی آزاردهنده باشد. بسیاری از المان‌های کابین C3 بر اساس اشکال ۴ گوشه طراحی شده‌اند از جمله دریچه‌های ورودی هوا، کلیدها و دستگیره‌ها. در مرکز داشبورد سیتروئن C3 یک نمایشگر ۷ اینچی قرار دارد که دسترسی به آن برای راننده آسان است. فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان کافی به نظر می‌رسد و برای نشستن ۲ سرنشین در بخش عقب خودرو، فضای کافی وجود دارد. حجم فضای بار معادل ۳۰۰ لیتر است. هرچند این رقم بزرگی نیست ولی در این کلاس رقم قابل قبولی به شمار می‌رود. این امکان وجود دارد که در صورت نیاز با جمع کردن صندلی‌های عقب، حجم فضای بار را به ۹۲۲ لیتر افزایش دهید.

امکانات و تجهیزات رفاهی سیتروئن C3

سیتروئن آپشن‌های فراوانی را برای سیتروئن C3 در نظر گرفته و خوشبختانه در یکی از فول‌ترین نسخه‌ها در ایران تولید و عرضه می‌شود. از مهم‌ترین تجهیزات در نظر گرفته شده برای این خودرو می‌توانیم به سیستم‌های ترمز ABS، EBD، ESP، ASR و EBA، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HVAC، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، چراغ دیلایت، دوربین و سنسور پارک عقب، کروز کنترل و سیستم ورود و استارت موتور بدون کلید (KeyLess) اشاره کنیم.

مشخصات فنی سیتروئن C3

سیتروئن چندین موتور مختلف را برای هاچبک داغ خود یعنی C3 در نظر گرفته است. خوشبختانه سایپا از قدرتمندترین موتور را برای بازار ایران در نظر گرفته که این پیشرانه در پژو ۲۰۰۸ هم مورد استفاده قرار گرفته است. موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر سیتروئن C3 با پرخوران توربوشارژر تغذیه می‌شود و قادر است قدرتی معادل ۱۶۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۴۰ نیوتن متر تولید کند. این قدرت برای خودرویی با این ابعاد کاملا کافی است و با همراهی جعبه دنده اتوماتیک از نوع EAT6، شتاب بسیار خوبی را برای C3 به ارمغان می‌آورد.

نتیجه گیری نهایی سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک هاچبک شهری جذاب است که با ظاهر جذاب و البته کمی عجیب و غریب، فروش موفقی را در بازار ایران تجربه کرد هرچند که به دلیل مشکلات به وجود آمده، سیتروئن خیلی زود ایران را ترک کرد و تولید C3 به تعداد مخصی، محدود شد. سیتروئن C3 در بازار جهانی رقبایی چون مزدا ۲، فورد فیستا، سوزوکی سوئیفت، فولکس واگن پولو، کیا ریو و هیوندای i20 را در مقابل دارد که در حال حاضر تنها هیوندای i20 به صورت صفر کیلومتر در بازار به فروش می‌رسد. بسیاری از مردم، C3 را رقیبی برای پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی می‌دانند اما اینطور نیست چراکه سیتروئن C3 یک هاچبک است و پژو ۲۰۰۸ یک کراس‌اوور ساب کامپکت. البته سیتروئن C3 در یک نسخه با ابعاد بزرگتر به نام Aircross عرضه می‌شود و برای مقایسه باید آن را در مقابل محصول پژو قرار دهیم.

سیتروئن C3 توسط سایپا به مشتریان تحویل داده شد و هم اکنون این خودرو در بازار در دست مالکان قرار دارد. نکته جالب در مورد سیتروئن C3 قیمتی است که دلالان در بازار ایجاد کرده‌اند. به طوری که این خودرو با قیمت‌هایی بسیار بالا آگهی می‌شود اما می‌توان گفت به ندرت خرید و فروشی برای آن اتفاق می‌افتد. سیتروئن C3 خودرویی با ویژگی‌های فنی عالی و موتور قدرتمند و نیز تجهیزات رفاهی مناسب است اما قیمت بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته شده که همین مورد، ارزش خرید آن را به شدت کاهش می‌دهد.

در نهایت باید بگوییم اگر به دنبال خرید یک هاچبک قدرتمند و جذاب هستید و قیمت آن برای شما اهمیتی ندارد، سیتروئن C3 گزینه خوبی به شمار می‌رود.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا