خودرو | |
---|---|
نام خودرو | سیتروئن New C5 |
کشور سازنده | فرانسه |
سال طراحی | 2009 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2000 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 200 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 4 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 9.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 209 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1521 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4779 طول - 1860 عرض - 1458 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2814 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 9.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 71 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | 198 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | 5 ستاره |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS - EBD - EBA - ESP |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - زانویی - مجموعا 7 کیسه هوا |
سیستم صوتی | - |
دیگر تجهیزات | گرمکن آینه ها - تودوزی چرم - حافظه صندلی - چراغ های زنون - چرخش نور چراغ های جلو در پیچ ها - چراغ های عقب LED - سنسور باران - کروز کنترل - قابلیت تنظیم باد تایر - سانروف - سنسور پارک |
تصاویر سیتروئن C5
بررسی سیتروئن C5
سیتروئن C5 یک سدان سایز متوسط فرانسوی است که توسط سایپا در ایران عرضه میشد. نسل اول سیتروئن C5 در سال ۲۰۰۰ معرفی و عرضه شد و از سال ۲۰۰۷ هم راه خود را به نمایندگی سایپا به بازار کشورمان باز کرد.
سیتروئن C5 به دلیل موفقیت و محبوبیتی که سیتروئن زانتیا پیدا کرده بود، میتوانست به خودرو موفقی تبدیل شود اما به دلیل سیاستهای نادرست سایپا در قیمت گذاری و نحوه عرضه، به یک پروژه شکست خورده تبدیل شد. سایپا از این تجربه ناموفق درس نگرفت و در عرضه نسل دوم سیتروئن C5 هم این روند را ادامه داد.
نسل دوم C5 در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و از سال ۲۰۰۹ هم راه برادر بزرگ خود را به سمت ایران پیش گرفت. بد نیست بدانید C5 در هر دو نسل، در نسخههای سدان و واگن در دسترس بود که در ایران تنها شاهد عرضه نسخه سدان بودیم. سیتروئن C5 باوجود فروش بالا در بازارهای جهانی، در ایران هرگز موفق نبود و برخلاف سیتروئن زانتیا، موفق به جلب توجه مشتریان ایرانی نشد.
نکات مثبت سیتروئن C5
طراحی جذاب – امکانات مناسب – کیفیت بالای قطعات
نکات منفی سیتروئن C5
بازار دست دوم ضعیف – نبود قطعات – خدمات ضعیف
امنیت سیتروئن C5
سیتروئن سی۵ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ Euro NCAP شده است.
نقد کارشناسی سیتروئن C5
سیتروئن C5 یک سدان سایز متوسط فرانسوی است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و توسط سایپا به بازار کشورمان راه پیدا کرد. اما مدلی که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، مربوط به نسل دوم است که معرفی آن به سال ۲۰۰۷ و عرضه ان به سال ۲۰۰۸ بازمیگردد.
سایپا این بار هم تصمیم گرفت این نسل از سیتروئن C5 را به بازار عرضه کند و ناکامی نسل گذشته را از این طریق جبران کند. اما گویی سایپا از گذشته هرگز درس نگرفته بود و سیتروئن C5 جدید را هم با قیمتی نادرست و شرایطی عجیب به بازار عرضه کرد. همین سیاستهای اشتباه موجب شد سیتروئن C5 این بار هم یک شکست دیگر را تجربه کند و علی رغم فروش بسیار خوب در بازار جهانی، در کشورمان به یک خودرو نه چندان محبوب تبدیل شود.
سیتروئن C5 از نظر طراحی یک قدم کاملا روبه جلو محسوب میشد که نشان از عزم جدی سیتروئن برای حضور قدرتمند در بازار داشت. به همین دلیل میتوان سیتروئن C5 را یک خودرو با پرستیژ و زیبا توصیف کرد که باوجود گذشت چندین سال از سال طراحی آن، همچنان جذابیت خود را حفظ نموده است.
سیتروئن سی۵ در داخل کابین هم تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل قبلی تجربه کرده و بهروز شده است. اما در این مورد باید بگوییم که طراحی داخلی سی۵ کمی عجیب و غریب به نظر میرسد و گویی سیتروئن قصد داشته یک محصول متفاوت را عرضه کند که در این امر چندان خوب عمل نکرده است.
کلیدهای فراوانی در داخل کابین وجود دارد و بدون شک در اولین تجربه نشستن در آن، احساس سردرگمی خواهید نمود. در طراحی کابین سیتروئن C5 چند مورد عجیب وجود دارد که یکی از آنها محل قرارگیری ورودیهای تهویه است. مورد دیگر شکل کلیدهای موجود بر روی فرمان است که متفاوت از سایر خودروها به نظر میرسد. با وجود همه این موارد، سیتروئن C5 کابین راحتی دارد و با نشستن در کابین در مسیرهای طولانی احساس خوشایندی خواهید داشت.
سیتروئن C5 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود اما مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که قادر است ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته خودکار به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
سیتروئن C5 رقبایی چون ام جی ۶ و رنو فلوئنس در بازار دارد. البته اگر در بازار قصد خرید خودرویی با این قیمت دارید، میتوانید به سراغ نسخههای دست دوم خودروهایی چون کیا سراتو، مزدا ۳ و حتی رنو مگان بروید چراکه سیتروئن C5 علاوه بر بازار دست دوم ضعیف، خدمات پس از فروش مناسبی هم ندارد و قطعات آن به سختی پیدا میشود.