خودرو | |
---|---|
نام خودرو | مزدا 3 جدید |
کشور سازنده | ژاپن |
سال طراحی | 2013 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2000 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 147 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 187 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 | 10,6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1265 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4580 طول - 1755 عرض - 1470 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | - |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 55 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS |
کیسه هوا | کيسه هواي راننده - کيسه هواي جانبی - کيسه هواي سرنشين جلو |
سیستم صوتی | رادیو MP3 / AUX / CD با 4 بلندگو |
دیگر تجهیزات | برف پاک کن اتوماتیک با سنسور باران - قفل نهایی - کروز کنترل |
تصاویر مزدا ۳ جدید
بررسی مزدا ۳ جدید
مزدا ۳ بعد از موفقیت بسیار خوبی که در نسل اول موجود در ایران کسب کرد، توسط گروه بهمن در نسل بعد آماده تولید و روانه بازار شد. این نسل از مزدا ۳ با نام مزدا۳ جدید یا مزدا۳ نیو به دست مشتریان ایرانی رسید و تولید آن تا پیش از مشکلات به وجود آمده با تحریمها، ادامه داشت.
نسل دوم مزدا ۳ در دو نوع سدان با ۳ نوع تیپ و هاچبک در ۲ تیپ وارد بازار شد که تفاوت آنها در سطح آپشن است و در بخش فنی همه مدل های مزدا ۳ مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بودند اما ۳ سال از شروع تولید مزدا ۳ سپری شده بود که گروه بهمن تصمیم گرفت تا قوای محرکه متفاوتی را در کنار این پیشرانه برای مزدا ۳ عرضه کند و همین موضوع باعث شد تا به تعداد نسبتا محدودی هم مزدا ۳ مجهز به گیربکس منوال ۵ سرعته و پیشرانه ۱٫۶ لیتری تولید شود که عرضه بی سر و صدا آن باعث شد تا مزدا ۳ دنده دستی فروش بسیار محدودی داشته باشد.
مزدا ۳ محبوب ترین ساخته مزدا در سر تا سر دنیا است که علت آن کیفیت خوب، سواری کاملا لذت بخش، طراحی جذاب و … است که در ایران هم در ۳ سال اول تولید فروش عالی را توانست تجربه کند اما به یکباره با افزایش قیمت پله پله مزدا ۳ و بالا رفتن قیمت لوازم یدکی و کمبود آن خرید و فروش مزدا ۳ کاهش داشت و بالطبع ارزش خرید آن هم با افت روبرو گشت.
مزدا ۳ جدید به دلیل ظاهر جذاب و عملکرد مناسب موتور مورد توجه بسیار بالایی قرار گرفت و به فروش خوبی دست پیدا کرد. پس از تحریم های شرکت وارد کننده از سوی شرکت مادر و کم شدن قطعات، لوازم مزدا ۳ به یک باره قیمت چند برابر پیدا کرد و به همین دلیل خرید و فروش مزدا ۳ دچار افت شدیدی شد.
نکات مثبت مزدا ۳ جدید
برند محبوب بازار مزدا – طراحی جذاب بدنه – ارگونومی عالی راننده – فرمانپذیری و رانندگی اسپرت – گیربکس تیپ ترونیک مجهز به شیفتر پشت فرمان
نکات منفی مزدا ۳ جدید
کمبود لوازم یدکی و گرانی بیش از حد – ردیف عقب تنگ – گیر کردن زیر خودرو – تکراری شدن مزدا۳ قدیمی در بازار برای مخاطبان و نبود نسل جدید
امنیت مزدا ۳ جدید
با ۵ ستاره ایمنی از اروپا خودرو مزدا ۳ جدید از لحاظ ایمنی شرایط مناسبی دارد
نقد کارشناسی مزدا ۳ جدید
مزدا ۳ یک خودرو کامپکت ژاپنی است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۳ معرفی و به بازار عرضه شد و در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید میرسد. آخرین نسل مزدا ۳ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و از ۲۰۱۴ هم راه خود را به بازارهای جهانی پیدا کرد. این نسل به بازار کشورمان راه پیدا نکرد و علیرغم موفقیت احتمالی، بهمن موتور هنوز تصمیم به وارد کردن و یا تولید آن نگرفته است.
ما در اینجا در مورد نسل دوم مزدا ۳ صحبت میکنیم که از سال ۲۰۰۹ معرفی و عرضه شد و گروه بهمن از سال ۱۳۸۹ تولید آن را در ایران آغاز کرد. مزدا ۳ جدید با استقبال بی نظیری روبهرو شد و اکنون هم چندین سال از تولید آن میگذرد و حتی نسل جدید وارد نشده، فروش بالایی را تجربه میکند.
نسل اول مزدا ۳ در سال ۲۰۰۳ معرفی شد تا جایگزین مزدا ۳۲۳ باشد. البته مزدا ۳ یک خودرو کاملا جدید بود و هیچ شباهتی به ۳۲۳ نداشت. مزدا زبان طراحی جدیدی را برای محصول محبوب خود انتخاب کرد و اتفاقا عملکرد خوبی هم از خود نشان داد. در نسل دوم، مزدا سعی کرد تا کلیت طراحی خودرو را حفظ کند و بیشتر یک بهروزرسانی اما کلی را برای آن اعمال کرد. چراغها به کلی تغییر کردند و نمای جلو خودرو با وجود جلو پنجره بزرگتر، شکل بهتری پیدا کرده است.
البته این روند در تولید نسل سوم ادامه پیدا نکرد و مزدا زبان طراحی جدید خود را برای ساخت نسل سوم مزدا ۳ به کار برد. مزدا ۳ در تمامی نسلها طراحی جوان پسندی داشته و در کشور ما هم کاملا مورد توجه خریداران جوان قرار گرفته است. مزدا ۳ جدید در ایران همچنان بر روی خط تولید قرار دارد و باوجود اینکه چند سال از توقف تولید آن در بازارهای جهانی میگذرد، در ایران همچنان به عنوان یک خودرو پرفروش شناخته میشود. البته مزدا ۳ در دو مدل سدان و هاچبک تولید میشود و مدل هاچبک هم در ابتدا در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت اما کمی بعد از فروش نه چندان خوب، از سبد محصولات گروه بهمن حذف شد.
طراحی کابین مزدا ۳ جدید، مدرن و به روز است و در مدلهای فول یعنی تیپ ۴، یک نمایشگر در مرکز داشبورد آن دیده میشود. متریال به کار رفته در داشبورد از جنس پلاستیک باکیفیت است ولی برای صندلیها از روکش چرم استفاده شده. به علاوه صندلیها به ویژه در جلو کاملا شما را در برمیگیرند و ارگونومی خوبی دارند.
مزدا ۳ در فولترین مدل تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی را در اختیار شما قرار میدهد که از جمله آنها میتوانیم به ۶ عدد کیسه هوا، سیستم صوتی حرفهای با ۶ بلندگو، گرمکن صندلیهای جلو، چراغهای جلو هالوژنی به همراه تنظیم ارتفاع نور و چرخش در پیچها و سیستم شست و شو، کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب و شیفتر تعویض دنده پشت فرمان اشاره کنیم.
مزدا ۳ در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود ولی در ایران تنها یک قوای محرکه برای آن در نظر گرفته شد. این موتور حجمی معادل ۲٫۰ لیتر و ۴ سیلندر دارد و قادر است ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در همراهی با جعبه دنده عملکرد خوبی از خود نشان میدهند و جعبه دنده پاسخگویی بالایی دارد. البته مزدا ۳ با مشکلاتی هم در سواری روبهرو است که شایعترین آنها، کشیدن کف خودرو به زمین است. این اتفاق اگر وزن خودرو بالا برود رخ میدهد و به ویژه در خیابانهای پر از اشکال کشورمان آزاردهنده است.
البته مزدا ۳ یک ایراد دیگر هم دارد و آن هم گران بودن برخی قطعات آن است. به عنوان مثال چراغ جلو که از تکنولوژی خاصی بهره میبرد، قیمتی چندین میلیونی دارد و مالکان باید مراقبت اینگونه قطعات باشند.
مزدا ۳ یک جهش بزرگ را در قیمت تجربه کرد و در حال حاضر با قیمتی بسیار بالا در بازار در نسخههای صفر کیلومتر به فروش میرسد. مزدا ۳ خودرویی کم استهلاک است و بازار دست دوم بسیار خوبی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین گزینهها در این کلاس به شمار میرود. اصلیترین رقبای آن، هیوندای النترا، کیا سراتو، میتسوبیشی لنسر و هوندا سیویک هستند که در این بین، هیوندای النترا و کیا سراتو به دلیل اینکه در جدیدترین نسل عرضه میشوند، برتری دارند اما این نکته را هم در نظر بگیرید که قیمت آنها بالاتر از مزدا ۳ است. به علاوه در این بازه قیمتی میتوانید به سراغ خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی هم بروید.