خودرو | |
---|---|
نام خودرو | نیسان ماکسیما اتوماتیک |
کشور سازنده | ژاپن |
سال طراحی | 1382 |
مشخصات فنی | |
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 3000 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 227 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 288 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 4 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 255 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1390 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4930 طول - 1780 عرض - 1435 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2751 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
میزان تولید CO2 | 228 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS - BAS - EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشین جلو -مجموعا ۲ کیسه هوا |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با قابلیت پخش سی دی و شش باند - چنجر با 6 CD |
دیگر تجهیزات | آینه برقی همراه گرم کن |
تصاویر نیسان ماکسیما
بررسی نیسان ماکسیما
نیسان ماکسیما یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نسل اول آن در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و اکنون در هشتمین نسل خود به تولید میرسد. اما ماکسیمایی که ما ایرانیها آن را میشناسیم، نسل چهارم از آن است که نیسان در سال ۱۹۹۹ از آن رونمایی کرد و اتفاقا پارس خودرو، تصمیم به ورود و مونتاژ آن در کشور گرفت.
آن روزها را میتوان درخشانترین سالهای صنعت خودرو در ایران دانست چراکه علاوه بر واردات محبوبترین خودروهای دنیا، بسیاری از محصولات معتبر جهانی هم در ایران به تولید میرسیدند که نیسان ماکسیما یکی از آنها بود. این نسل از ماکسیما تقریبا همزمان با عرضه در بازارهای جهانی، در بازار کشورمان هم به دست خریداران رسید ولی تولید آن در کشور، تا سالها پس از خاتمه تولید در دنیا، ادمه یافت.
در این مورد ما پارس خودرو را مورد مواخذه قرار نمیدهیم چراکه ماکسیما آنقدر باکیفیت بود و مهندسی ژاپنی در آن موج میزد، که اگر آن را با خودروهای دیگر بازار مقایسه کنیم، از تولید طولانی مدت آن ناامید نخواهیم شد.
ماکسیما در بازار ایران با قدرتمندترین موتور خود عرضه میشد و در آن زمان به عنوان یکی از لوکسترین خودروهای بازار شناخته میشد. حتی امروزه هم بازار خرید و فروش نسخههای دست دوم آن نسبتا خوب است هرچند که با قیمت فعلی ارزش خرید چندان بالایی ندارد.
نکات مثبت نیسان ماکسیما
موتور قدرتمند – کیفیت بالای ساخت – سیستم تعلیق عالی – بازار دست دوم خوب.
نکات منفی نیسان ماکسیما
مصرف سوخت بالا – کمبود امکانات – طراحی قدیمی – قیمت بالای لوازم مصرفی و قطعات خودرو.
امنیت نیسان ماکسیما
نیسان ماکسیما در نسل چهارم، از نظر ایمنی عملکرد نسبتا خوبی داشت و از موسسات معتبر جهانی، ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی را کسب کرد.
نقد کارشناسی نیسان ماکسیما
نیسان ماکسیما یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و تا به امروز ۸ نسل از آن توسط کمپانی ژاپنی نیسان وارد بازار شده است. اما نیسان ماکسیما مورد نظر ما، نسل چهارم آن است که توسط پارس خودرو به تولید میرسید.
نسل چهارم ماکسیما در سال ۱۹۹۹ میلادی معرفی و از سال ۲۰۰۰ وارد بازارهای جهانی شد. یکی از بهترین اتفاقات صنعت خودروسازی ایران در چند دهه اخیر را میتوان تولید و عرضه ماکسیما در کشور توسط پارس خودرو دانست. پارس خودرو از سال ۱۳۸۱ یعنی تنها پس از گذشت چند سال از عرضه در بازار جهانی، خط تولید ماکسیما را راهاندازی کرد و آن را به عنوان یکی از معدود خودروهای لوکس آن زمان عرضه نمود.
در آن سالها بازار خودروهای لوکس چندان داغ نبود و اگر هم کسی به دنبال خرید یک خودرو گران قیمت بود، باید از میان چند گزینه محدود در بازار انتخاب میکرد. به همین دلیل میتوان اتفاق رقم زده شده توسط پارس خودرو را یک ریسک بزرگ دانست چراکه ممکن بود بازار ایران ظرفیتهای لازم برای چنین خودرویی را نداشته باشد. اما عرضه ماکسیما آغازگر مسیر موفقیت خودروهای لوکس در ایران بود به طوری که ماکسیما به یکی از محبوبترین خودروهای کشور تبدیل شد.
ماکسیما برای چند سال در ایران فرمانروایی میکرد اما با ورود رقبایی چون هیوندای سوناتا، هیوندای آزرا و تویوتا کمری، ماکسیما بخشی از بازار خود را از دست داد ولی باز هم تولید آن تا سال ۱۳۹۱ ادامه پیدا کرد. هرچند در سالهای منتهی به خاتمه تولید، پارس خودرو ظرفیت تولید را کاهش داد.
ماکسیما نسل چهارم در بازارهای جهانی با دو شکل ظاهری مختلف عرضه میشد بنابراین اگر در تصاویر، با چهره جدیدی از این سدان روبهرو شدید، تعجب نکنید. همین چهره جذاب، یکی از دلایل موفقیت ماکسیما در بازار کشورمان بود چراکه کمتر خودرویی با این طراحی و چنین قیمتی وجود داشت. به علاوه ماکسیما از قوای محرکه قدرتمندی بهره میبرد و قابلیت اعتماد بالایی داشت.
نیسان ماکسیما در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه شد که خوشبختانه پارس خودرو یکی از قدرتمندترینها را در کشورمان عرضه کرد. موتور به کار رفته در این سدان ژاپنی، حجمی معادل ۳٫۰ لیتر و ۶ سیلندر دارد و قادر است ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
ماکسیما با بهره گیری از این موتور، شتاب و عملکرد خوبی ارائه میدهد و به همین دلیل در کنار سواری نرمی که ارائه میدهد، به عنوان یکی از بهترین خودروهای موجود در ایران برای مسیرهای طولانی محسوب میشد. ماکسیما باوجود اینکه قدرت نسبتا زیادی را در اختیار شما قرار میدهد، از نظر قابلیت اعتماد هم عملکرد خوبی دارد و کمتر شما را به دردسر میاندازد. البته برای خرید مدلهای دست دوم آن باید دقت زیادی به خرج بدهید و اگر به اشکالات فنی آشنایی ندارید، حتما همراه با یک کارشناس به خرید نسخههای دست دوم آن اقدام نمایید.
یکی از اشکالاتی که به ماکسیما وارد میشود، کمبود تجهیزات رفاهی و ویژگیهای ایمنی است؛ موضوعی که در خودروهای کرهای وجود نداشت و به همین دلیل بود که خودروهایی نظیر آزرا، سوناتا و اپتیما گوی سبقت را از ماکسیما ربودند.
از مهمترین رقبای ماکسیما در بازار ایران میتوانیم به هیوندای آزرا و سوناتا، کیا اپتیما و اپیروس و تویوتا کمری اشاره کنیم. نیسان ماکسیما همچنان طرفداران خاص خود را دارد اما باتوجه به بالا گرفتن محبوبیت خودروهای کرهای، خرید ماکسیما چندان توصیه نمیشود. اما اگر اصرار به خرید ماکسیما دارید، باید به وضعیت فنی و سالم بودن آن توجه کنید و از خرید نمونههای بسیار ارزان خودداری نمایید.
نیسان ماکسیما را باید یکی از بهترین تجربههای خودروسازی کشورمان دانست که نسلهای جدید آن به دلایل مختلف وارد کشور نشد. در حال حاضر اگر قصد خرید ماکسیما را دارید، باید به وضعیت فنی و سالم بود آن دقت کنید.