خودرو | |
---|---|
نام خودرو | هیوندای سانتافه |
کشور سازنده | کره جنوبی |
سال طراحی | 2013 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2359 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 188 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 245 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده خودکار شیف ترونیک |
شتاب 0 تا 100 | 10.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1568 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4689 طول - 1880 عرض - 1679 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2700 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 11.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 66 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ESC - ABS - TCS - VSM - EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو - کیسه های هوای جانبی - کیسه هوای پردهای |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 - ورودی USB و AUX و iPod - مجهز به 6 بلندگو - صفحه نمایش 4.2 اینچی |
دیگر تجهیزات | حجم باک 64 لیتر - گیربکس 6 سرعته خودکار - انتقال نیرو به چهارچرخ 4WD - پرده برای شیشههای جانبی - سیستم ترمز پارک الکترونیکی EPB - حافظه تنظیم صندلی - سیستم Smart Key - سیستم استارت دکمهای - گرمکن صندلی برای 4 سرنشین - آینههای الکتروکرومیک - روکش چرمی صندلیها - کروز کنترل - چراغهای LED در جلو و عقب و چراغ زنون در جلو - رینگ 17، 18 و یا 19 اینچی - سقف پانوراما - دوربین عقب - نشان دهنده باد لاستیکها - سیستم کمکی در سربالایی HAC - سیستم ترمز کمکی در سرپایینی DBC |
تصاویر هیوندای سانتافه
بررسی هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه یک شاسی بلند سایز متوسط است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و تا به امروز هم در نسلهای جدید بر روی خط تولید قرار دارد. نسل اول سانتافه شباهت زیادی به توسان نسل اول داشت و از یک زبان طراحی مشترک در این دو خودرو استفاده شده بود.
اما موفقیت هیوندای با سانتافه نسل دوم به اوج رسید، جایی که هیوندای با ارائه یک طراحی کاملا جدید و جذاب، نظرات مثبت زیادی را به سمت خود جلب کرد. نسل دوم سانتافه در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۲ ادامه پیدا کرد. این نسل از سانتافه همزمان به عرضه در بازارهای جهانی، در بازار کشور ما هم عرضه شد و اتفاقا روزهای بسیار خوبی را تجربه کرد. سانتافه به دلیل طراحی جذاب و کیفیت مطلوبی که ارائه میداد، مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت به طوری که هنوز هم نسخههای دست دوم آن به راحتی در بازار خرید و فروش میشود.
اما نسل سوم هیوندای سانتافه در سال ۲۰۱۲ معرفی و در سال ۲۰۱۳ عرضه شد که با تغییرات زیادی در مقایسه با نسل قبلی همراه شده است. سانتافه نسل جدید از همان بدو ورود به بازار جهانی راه خود را به بازار ایران هم باز کرد و به شکل گسترده در ایران عرضه شد. باتوجه به موفقیتهای نسل قبلی سانتافه، و نیز طراحی جذاب و امکانات فراوانی که باتوجه به زمان طراحی ارائه میداد، باز هم موفق شد نظر خریداران ایرانی را جلب کند.
نکات مثبت هیوندای سانتافه
فضای جادار داخل ، عایق بندی مناسب کابین ، دید محیطی کافی ، فرمان پذیری خوب، امکانات قابل قبول ، سواری لذت بخش
نکات منفی هیوندای سانتافه
بازار خرید وفروش نه چندان جذاب نسبت به رقبا
امنیت هیوندای سانتافه
نسل جدید سانتافه که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد از سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای جهانی شد. سانتافه که نسبت به نسل قبل خود جذاب و اسپرت تر شده است ۵ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP دریافت کرده است.
نقد کارشناسی هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه یک شاسی بلند سایز متوسط است که در سال ۲۰۰۱ نسل اول آن رونمایی شد و تا به امروز هم در مدلهای جدید بر روی خط تولید قرار دارد. معرفی نسل دوم سانتافه به سال ۲۰۰۷ بازمیگردد جایی که هیوندای در نمایشگاه خودرو دیترویت تصمیم به رونمایی از آن گرفت.
سانتافه با ورود به بازار ایران به سرعت به یک خودرو محبوب تبدیل شد چراکه علاوه بر ظاهر زیبا و جذاب و نیز ویژگیهای رفاهی نسبتا زیاد، قیمت نسبتا مناسبی برای آن در نظر گرفته شده بود. به علاوه اینکه رقیب قدرتمندی پیش روی نداشت و حتی کیا سورنتو که هموطن سانتافه است، نتوانست مانع موفقیت آن شود. اما نسل سوم سانتافه در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو نیویورک به معرض دید جهانیان درآمد و از سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای جهانی شد.
این مدل از هیوندای سانتافه همزمان وارد بازار ایران شد و با ورود به صورت گسترده، به سرعت به یک خودرو محبوب تبدیل شد. عرضه سانتافه آنقدر گسترده بود که غیرممکن است در خیابان یکی از آنها را نبینیم حتی در همان روزهای اولیه عرضه هم همین اتفاق رخ داد. به طوری که گویا با یک خودرو ارزان قیمت طرف هستیم که اقشار مختلف جامعه توانایی خرید آن را دارند.
بد نیست بدانید نسل جدید یا چهارم سانتافه، در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد و قرار است از سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی عرضه شود. این نسل از سانتافه میتواسنت گزینه جذابی برای ورود به بازار ایران باشد اما پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، حضور آن هم منتفی شد.
هیوندای سانتافه در ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت و علت این اتفاق، طراحی زیبا به همراه نکات مثبت دیگری بود که در آن دیده میشود. اما این محبوبیت مدت زمان زیادی به طول نینجامید و به دلایل مختلفی این روند دستخوش تغییراتی شد به شکلی که در حال حاضر سانتافه حتی در مدلهای دست دوم هم به سختی خرید و فروش میشود. یکی از مهمترین این عوامل، نشستن گرد کهنگی بر چهره سانتافه است و این شاسی بلند اکنون آن طراوت و جذابیت روز اول را ندارد. البته نمیتوان ایرادی به طراحی آن گرفت اما باتوجه به رقابت سنگینی که میان خودروسازان در کلاس شاسی بلندها وجود دارد، هیوندای برای به روز رسانی سانتافه کمی تعلل کرد و میدان رقابت را دو دستی تقدیم رقبای هموطن و ژاپنی واگذار نمود.
این روزها اگر به دنبال یک شاسی بلند سایز متوسط باشید، حتی در بازار محدود ایران هم گزینههای زیادی در مقابل شما قرار دارد از جمله تویوتا راوفور، کیا سورنتو، رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل، دی اس ۷ کراس بک، فولکس واگن تیگوان، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج. به همین دلیل کار برای سانتافه بیش از پیش سخت شده است.
اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به سانتافه بیندازیم، طراحی مطلوب آن در بیرون و نیز در داخل کابین نکات مثبتی هستند که توجه ما را به خود جلب میکنند. اما واقعیت را بخواهید نمیتوانیم از طراحی قدیمی و از مُد افتاده کابین هم بگذریم.
هیوندای سانتافه لیست نسبتا کاملی از تجهیزات رفاهی را در اختیار شما قرار میدهد از جمله مجموعه نسبتا کامل کیسههای هوا، سیستمهای ترمز ABS, ESC, TCS, VSM و EBD، ترمز پارک الکترونیکی، پرده شیشههای جانبی، استارت دکمهای، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین دید عقب، نشانگر میزان باد لاستیکها، کروز کنترل و سانروف پانوراما را نام ببریم.
هیوندای سانتافه در بازارهای جهانی با موتورهای متنوعی عرضه میشود اما نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از یک موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که قادر است ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو و یا هر چهار چرخ انتقال پیدا میکند. باتوجه به وزن بالای ۱٫۵ تُنی سانتافه، و قدرت نه چندان زیاد موتور، نباید انتظار یک عملکرد عالی و اسپرت را از آن داشته باشید. به ویژه در مسیرهای سخت و با وزن بالا، سانتافه انتظارت شما را برآورده نخواهد کرد.
هیوندای سانتافه بعد از فروشی فوق العاده در بازار ایران، در حال حاضر در نمونههای کارکرده بازار خرید وفروش مناسبی ندارد و حتی درنمونههای صفر کیلومتر هم اوضاع برای هیوندای سانتافه خوب پیش نمی رود و این کره ای پر فروش بازار ایران بازار را به رقبای دیگر خود از جمله رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل و فولکس واگن تیگوان و یا حتی رقیب قدیمی خود یعنی کیا سورنتو واگذار کرده است.