خودرو | |
---|---|
نام خودرو | هیوندای ix55 |
کشور سازنده | کره جنوبی |
سال طراحی | 2009 |
مشخصات فنی | |
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 3800 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 260 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 347 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده خودکار تیپ ترونیک |
شتاب 0 تا 100 | 8.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 2009 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4840 طول - 1945 عرض - 1750 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2804 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 12.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 78 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
میزان تولید CO2 | 249 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | سیستم ضد قفل ترمز ABS - سیستم کنترل پایداری ESP |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده - سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - مجموعا 9 کیسه هوا |
سیستم صوتی | کنترل سیستم صوتی روی فرمان - DVD - نویگیشن - سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و 6 اسپیکر |
دیگر تجهیزات | حاقظه فرمان، آینه های جانبی و صندلی راننده- کروز کنترل- درب صندوق برقی - سیستم ورود بدون کلید-دوربین عقب - آینه های جانبی برقی با گرمکن- سنسور عقب |
تصاویر هیوندای IX55
بررسی هیوندای IX55
هیوندای وراکروز یا هیوندای ix55 یک کراس اوور سایز متوسط است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت. وراکروز از سال ۲۰۰۷ در بازار کشور آمریکا حضور پیدا کرد و عنوان بزرگترین شاسی بلند هیوندای را به خود اختصاص داد. وراکروز به نوعی جایگزین شاسی بلند هیوندای تراکان شد و از پلتفرم مشترکی با هیوندای سانتافه بهره میبرد.
وراکروز از سال ۲۰۰۹ توسط آسان موتور وارد بازار ایران شد و مورد استقبال خریداران قرار گرفت. وراکروز علاوه بر ابعاد بزرگ، موتور قدرتمندی هم دارد و با طراحی نسبتا جذاب خود، گزینه ایدهآلی برای خانوادههای ایرانی محسوب میشود. هیوندای وراکروز تا سال ۲۰۱۳ در بازار کشورمان عرضه شد.
وراکروز در حال حاضر با قیمت ۲۲۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.
نکات مثبت هیوندای IX55
کمک فنرهای کاملاً نرم ، قدرت خوب ترمزها ، شتاب اولیه کاملاً راضی کننده ، کیفیت مونتاژ خوب ، امکانات رفاهی خوب ، دینامیک خوب رانندگی
نکات منفی هیوندای IX55
کیفیت پایین چرم فرمان و صندلی ، فرم ساده داشبورد ، متریال استفاده شده در داشبورد بعضاً پلاستیک با کیفیت پایین می باشد ، قیمت نسبتاً بالای لوازم یدکی ، فرمان سنگین که در مانورهای سنگین راننده را به طور کامل همراهی می کند.
امنیت هیوندای IX55
خودرو وراکروز از لحاظ ایمنی ۵ستاره ایمنی اروپا را کسب نموده و شرایط مناسبی از لحاظ ایمنی دارد.
نقد کارشناسی هیوندای IX55
هیوندای وراکروز یک شاسی بلند سایز متوسط است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. وراکروز در برخی بازارها با نام ix55 شناخته میشود در حالی که در کشورمان هر دو نام برای آن استعمال میشود. وراکروز از سال ۲۰۰۷ وارد بازارهای جهانی شد و از سال ۲۰۰۹ توسط آسان موتور در بازار ایران هم عرضه شد.
هیوندای برای انتخاب این نام، از نام یکی از ایالتهای مکزیک استفاده کرد و در مدل ابتدایی، از پلتفرم هیوندای سانتافه برای ix55 بهره گرفت. البته هیوندای در سال ۲۰۱۱ دست به اعمال تغییراتی بر روی این شاسی بلند زد و پلتفرم کیا سورنتو را جایگزین آن نمود. وراکروز بزرگترین شاسی بلند هیوندای محسوب میشد ولی کرهایها در سال ۲۰۱۲ تولید آن را متوقف کردند و سانتافه ۷ نفره را جایگزین آن دانستند.
هیوندای وراکروز یا ix55، از نظر ظاهری عملکرد نسبتا خوبی دارد و میتواند به عنوان یک مدعی در این کلاس مطرح شود. البته نه در رقابت با خودروهای امروزی و اگر بخواهیم آن را با محصولات روز مقایسه نماییم، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. وراکروز طراحی تقریبا سادهای دارد و در طراحی چراغها در جلو و عقب، هماهنگی خوبی دیده میشود. دور تا دور بدنه وراکروز با یک نوار پلاستیکی پوشانده شده تا بدنه دو رنگ به نظر برسد. البته اگر این نوار نسبتا بزرگ وجود نداشت، احتمالا ix55 جذابتر بود.
در نمای جانبی رینگهای ۵ پر سادهای دیده میشود که سادگی طراحی را دوباره تداعی میکند و بر روی سقف هم یک ریل وجود دارد. در نمای عقب سپر پلاستیکی به همراه دو خروجی اگزوز و یک اسپویلر متصل به سقف جلب توجه میکنند.
با ورود به داخل کابین، همان زبان طراحی ساده و نه چندان جذاب توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. داشبورد از پلاستیک مشکی و کرم رنگ ساخته شده و یک نوار چوبی، برای جلوه دادن به آن مورد استفاده قرار گرفته. طراحی کابین ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی است و البته کیفیت متریال به کار رفته در آن، کمی ناامیدکننده است. طراحی وراکروز به سال ۲۰۰۶ میلادی بازمیگردد و به همین دلیل نمیتوان به هیوندای در این موضوع خرده گرفت.
کابین وراکروز در دراز مدت دچار مشکلاتی از جمله سروصدا میشود و بهتر است فشار کمتری به خودرو خود بیاورید و از حضور در مسیرهای آفرود اجتناب کنید تا این موارد دیرتر به سراغ خودرو شما بیاید. کیفیت سواری هیوندای ix55 خوب است و نرمی سواری آن شما را متعجب خواهد کرد. برای مقایسه بد نیست بدانید وراکروز بسیار نرمتر از هیوندای سانتافه است و همین سواری نرم در کنار وزن بالا، موجب تضعیف هندلینگ آن شده است.
هیوندای ix55 فاقد تکنولوژیهای روز است و از نظر تجهیزات رفاهی، عملکرد خوبی ندارد. از آپشنهای آن میتوانیم به ۹ عدد کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی اینفینیتی، قابلیت اتصال USB، AUX و iPod، تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه حافظه، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، چراغهای جلو زنون، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین دید عقب، سنسور پارک، سانروف، کروز کنترل و محفظه خنک نگهدارنده اشاره کنیم.
هیوندای IX55 از یک موتور ۳٫۸ لیتری ۶ سیلندر بهره میبرد که قادر است ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا میکند. وراکروز با وجود وزن حدودا ۲ تُنی، عملکرد خوبی دارد و استفاده از یک موتور قدرتمند، موجب رضایت راننده خواهد شد. در بین شاسی بلندهای کنونی موجود در بازار، وراکروز قدرتمندترین موتور را دارد چراکه چند سال قبل، قانون، واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع کرد و وراکروز از آخرین ۶ سیلندرهای وارد شده به کشور محسوب میشود.
اگر بخواهیم مقایسه کوتاهی بین شاسی بلندهای جدید حاضر در این رده قیمت از جمله هیوندای سانتافه، رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر داشته باشیم، باید بگوییم وراکروز موتور قدرتمندتری دارد و بدون شک یکی از باکیفیتترین سواریها را ارائه میدهد. اما از نظر تکنولوژی و تجهیزات رفاهی حرفی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد به علاوه اینکه چندین سال از واردات آخرین مدلهای آن میگذرد. از آنجا که خودروهای کرهای در زمان کوتاهی به برخی مشکلات دچار میشوند، بدون شک خرید گزینههای جدیدتر با این قیمت بسیار معقولتر است و هزینههای جاری کمتری برای شما خواهد داشت.