خودرو | |
---|---|
نام خودرو | پراید 132 |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1388 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1323 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 52 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 103 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 15.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 156 کیلومتر در ساعت |
وزن | 850 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 3952 طول - 1605 عرض - 1455 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | - |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 37 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 2 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | - |
کیسه هوا | - |
سیستم صوتی | CD Player با قابليت پخش MP3 و سيستم راديو پخش 4 باندي مجهز به حافظه |
دیگر تجهیزات | سيستم اتوماتيك قطع كننده سوخت هنگام تصادف يا وارونگي |
تصاویر پراید ۱۳۲
بررسی پراید
پراید همواره تنها خودرویی بوده که در رنج قیمتی ۲۰ میلیون تومان قرار داشته و به دلیل مصرف بهینه، هزینه نگهداری کم، قیمت پایین و… همواره محبوب قشر کمدرآمد جامعه بوده است. در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا تصمیم گرفت با ایجاد تغییراتی در نمای جلو، عقب و تجهیزات پراید صبا، خودرویی جدید به نام پراید ۱۳۲ بسازد تا بتواند علاوه بر ایجاد تنوع در بازار داخلی رنج ۲۰ میلیون تومان، توان صادرات به کشورهایی همچون ونزوئلا و روسیه را داشته باشد.
در حال حاضر این خودرو در ۲ تیپ SE و TL به بازار عرضه میشود که تیپ SE کاملترین تیپ این خودرو محسوب شده و به امکاناتی همچون ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، ایربگ راننده و سرنشینان، فرمان هیدرولیک تقویتشده، استاندارد آلایندگی یورو ۴ و … مجهز شده است.
تنها تفاوت این دو تیپ از پراید ۱۳۲ در نوع فرمانی است که در این دو خودرو بهکاررفته به این صورت که فرمان تیپ SE بهصورت هیدرولیک و فرمان تیپ TL از نوع غیر هیدرولیک است.
نکات مثبت پراید
هزینه نگهداری کم -ابعاد مناسب خودرو – مصرف سوخت مناسب
نکات منفی پراید
.کیفیت ساخت پایین – ایمنی پایین – امکانات رفاهی محدود
نقد کارشناسی پراید
پراید ۱۳۲ یک سدان شهری کوچک و بسیار کممصرف بوده که به دلیل هزینه پایین نگهداری و قیمت بسیار پایینی که دارد به یکی از پرفروشترین محصولات شرکت سایپا بدل شده است. طراحی پراید ۱۳۲ نسبت به پراید صبا تغییرات و ارتقاء زیادی داشته است که عمده این تغییرات شامل ایجاد خطوط برجسته روی درب موتور، طرح جدید جلوپنجره، استفاده از چراغهای یکپارچه، حذف ابرویی زیر چراغ و… میشود.
در بخش داخلی پراید ۱۳۲ گرچه نسبت به مدل قدیمی پیشرفتهایی داشته اما همچنان شاهد یک طراحی قدیمی و متریال بسیار بیکیفیت هستیم که چندان جالب به نظر نمیرسد.
برخلاف ارتقاهایی که در نمای داخلی و خارجی پراید ۱۳۲ به چشم میخورد، پیشرانه این خودرو هیچ تغییری نداشته و پراید ۱۳۲ همچنان از موتور قدیمی ۱٫۳ لیتری به قدرت ۷۱ اسب بخار و به گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر بهره میبرد.
با توجه به این امر که پراید ۱۳۲ در رنج قیمتی خود رقیبی ندارد، پیشنهاد میشود اگر قصد خرید خودرویی در این رنج قیمتی را دارید به سراغ نمونههای کارکردهای همچون پژو ۴۰۵ یا سمند SE بروید.