خودرو | |
---|---|
نام خودرو | پژو 301 |
کشور سازنده | فرانسه |
سال طراحی | 2013 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1587 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 114 اسب بخار در 6050 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 150 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 12.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1190 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4442 طول - 1753 عرض - 1477 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2652 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 9 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
میزان تولید CO2 | 168 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | 3 ستاره |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP) - سیستم ترمز اضطراری (EBS) |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو - کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه |
سیستم صوتی | رادیو با نمایشگر LCD - تیونر - پخش CD - چهار بلندگو - USB - فیش ورودی - بلوتوث - دکمههای کنترل روی فرمان |
دیگر تجهیزات | چراغهای هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل - چراغهای مهشکن جلو و عقب - چراغهای سقفی عقب - چراغ داخل صندوق - آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن - آینههای بغل و دستگیرهها همرنگ بدنه (به جز بخش پایینی آینهها) - سیستم هشدار هوشمند - 3 کمربند ایمنی عقب 3 نقطهای - 2 سوییچ ریموتدار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق - ایزوفیکس (محل نصب صندلی کودک) - سنسورهای پارک عقب صوتی با نمایشگر - رینگ آلومینیومی 15 اینج - رینگ یدکی فولادی 15 اینچ - صندلیهای راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع - روکش صندلی نیمه چرمی - صندلی عقب تاشو - کروز کنترل و محدود کننده سرعت - صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک - زیر سیگاری و فندک - دکمه فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد |
تصاویر پژو ۳۰۱
بررسی پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ یک سدان کامپکت فرانسوی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد و هدف از آن، حضور در بازارهای نوظهور بود. پژو ۳۰۱ در کشورهایی چون اسپانیا، چین، نیجریه، ترکیه و بازارهای آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای شرقی به تولید میرسد.
در ابتدا قرار بود پژو ۳۰۱ توسط کارخانه مشترک ایران خودرو و پژو یعنی ایکاپ به تولید برسد و جایگزین برخی خودروهای قدیمی در ایران شود اما این وعده محقق نشد و ۳۰۱ به صورت وارداتی و در تعداد محدودی به بازار کشورمان عرضه شد.
اکنون ایران خودرو خط تولید پژو ۳۰۱ را در ایران راه اندازی کرده که مدل ۲۰۱۷ آن در کشورمان تولید خواهد شد. البته این مدل تغییراتی را مخصوص بازار ایران تجربه کرده است.
پژو ۳۰۱ از یک موتور ۱٫۶ لیتری EC5 بهره میبرد که قادر است ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند.
نکات مثبت پژو ۳۰۱
طراحی ظاهری مطلوب – کیفیت سواری خوب
نکات منفی پژو ۳۰۱
سطح متوسط آپشنها – قیمت بالا – خدمات پس از فروش ضعیف
امنیت پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) شده است.
نقد کارشناسی پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ یک سدان کامپکت فرانسوی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد که هدف از آن، حضور در بازارهای نوظهور از جمله اروپای شرقی و آفریقا بود.
پس از به ثمر رسیدن برجام و با شروع همکاری ایران خودرو و پژو تحت نام یک کمپانی جدید یعنی ایکاپ، ایران خودرو خبر از تولید پژو ۳۰۱ در ایران داد اما اتفاق رخ نداد و سدان فرانسوی تنها در تعداد محدودی توسط ایران خودرو وارد شد و به فروش رفت. اکنون پژو ۳۰۱ ایران خودرو وارد خط تولید شده است و قرار است از اردیبهشت ۹۹ وارد بازار کشورمان شود.
پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۷ یک فیس لیفت را تجربه کرد که وارد بازار کشورمان نشد و همان مدل ۲۰۱۶ در داخل ایران قابل خریداری است. باید طراحی پژو ۳۰۱ را حتی در همین مدل قبلی خوب و قابل قبول ارزیابی کنیم. تناسب میان اجزا بدنه ۳۰۱ برقرار است و شکل چراغها پیرو زبان طراحی پژو است. بدنه این سدان تاحدودی عضلانی است و برآمدگی کوچکی بر روی گلگیرها دیده میشود. به علاوه اینکه یک خط ممتد از روی گلگیر جلو شروع شده و تا چراغ عقب کشیده میشود.
طراحی کابین پژو ۳۰۱، یک ویژگی مهم دارد و آن هم ساده بودن آن است. بیشتر قطعات به کار رفته در کابین از پلاستیک هستند و بعضی بخشهای داشبورد و کنسول وسط با رنگ مشکی براق پوشانده شدهاند. در مجموع باید بگوییم پژو ۳۰۱ در طراحی کابین عرصه را به رقبا واگذار میکند و نمیتوان آن را با رقبای کرهای و ژاپنی مقایسه کرد.
آپشنهای زیادی هم در پژو ۳۰۱ ایران خودرو وجود ندارد. از مهمترین تجهیزات رفاهی آن در نسخه اتوماتیک فول میتوانیم به ۴ ایربگ، سیستمهای ترمز ABS، EBS و ESP، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، نمایشگر ۷ اینچی، آینه تاشو برقی و کروز کنترل اشاره کنیم.
پژو ۳۰۱ از یک موتور ۱٫۶ لیتری EC5 بهره میبرد که قادر است ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند.
پژو ۳۰۱ وارداتی در حال حاضر در تعداد محدودی در بازار موجود است و به هیچ عنوان بازار خرید وفروش خوبی ندارد. پیشنهاد ما این است که برای خرید خودرویی با این قیمت، به سراغ گزینههایی چون کیا سراتو سایپا و حتی گزینههای دست دوم مزدا ۳ و هیوندای اکسنت کارکرده کرمان موتور بروید.
به تازگی ایران خودرو اولین نمونه پژو ۳۰۱ را در ایران تواید کرده و باید منتظر باشیم و ببینیم چه سرنوشتی در انتظار پژو ۳۰۱ در ایران خواهد بود. پژو ۳۰۱ ایران خودرو به شکل رسمی رونمایی شد که نشان دهنده تغییراتی در طراحی آن است. این تغییرات ویژه بازار ایران صورت گرفته و بخشهایی از جمله کابین را شامل میشود.