خودرو | |
---|---|
نام خودرو | رنو تلیسمان |
کشور سازنده | فرانسه |
سال طراحی | 2016 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1618 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 190 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 260 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 7 سرعته دو کلاچه |
شتاب 0 تا 100 | 7.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 237 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1444 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4848 طول - 2081 عرض - 1463 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2808 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 51 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
میزان تولید CO2 | 127 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | 5 ستاره |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده - ABS - EBD - ESP - ASR - BAS - TCS |
کیسه هوا | کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو – جانبی – پرده ای |
سیستم صوتی | سیستم صوتی Bose – صفحه نمایش 4.2 اینچی یا 8.7 اینچی – مجهز به 13 بلندگو |
دیگر تجهیزات | فرمان برقی – رینگ های 17 اینچی – حالت رانندگی ECO و Sport و Comfort – سنسور پارک در جلو و عقب – سیستم هشدار نقطه کور BSM – سقف پانوراما – روکش چرمی صندلی ها – اتوپارک – سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو HUD – دوربین 360 درجه – ماساژور – سنسور نور و باران – ترمز پارک برقی – سیستم ورود بدون کلید – سیستم تهویه مطبوع دوگانه – کروز کنترل |
تصاویر رنو تلیسمان
بررسی رنو تلیسمان
Talisman (تالیسمان یا تلیسمان) مانند تلفظ بسیاری از ماشین های دنیا، نحوه خواندنش متفاوت است. اگر به صورت انگلیسی بخوانید تالیسمن و یا تالیزمن درست است. ولی اگر به زبان فرانسه بخوانید، داستان عوض میشود و باید این ماشین لوکس رنو را تلیسمان نام ببرید.
در زبان لاتین، تلیسمان به معنی جادو و سحر کردن است و به قول جناب کارلوس گوسن مدیرعامل نابغه رنو که لبنانی الاصل می باشد و در برزیل متولد شده است، شما میتوانید در اسم تلیسمان مفهوم ایمنی و قدرت را بیابید. اگر به گذشته رجوع کنید، متوجه می شوید که برند فرانسوی رنو در سال ۲۰۰۱ میلادی یک بار از نام تلیسمان استفاده کرده است و آن هم در خودرویی مفهومی و با طراحی عجیب و متفاوت، که در کلاس خودروهای کوپه قرار داشت و نحوه ی چیدمان صندلیهای آن ۲+۲ بود.
هدف اصلی از ساختن رنو تلیسمان توسط رنو، جذب مشتریان ماشین های نیمه لوکس است؛ کاری که در گذشته، رنو به لاگونا و لتیتود سپرده بود ولی آنها رنو را سرافکنده کردند.
ولی داستان رنو تلیسمان خیلی متفاوت است. تلیسمان رنو دومین ماشین سدان سایز متوسط رنو بعد از رنو ۱۸ است، که در دهه ۷۰ میلادی متولد شد. همین قضیه نشان دهنده اهمییت بالای رنو تلیسمان برای برند رنو فرانسه میباشد.
رنو تالیسمان جدیدترین مخلوق کمپانی فرانسوی رنو بازگو کننده زبان طراحی جدید این شرکت میباشد؛ که از هر نظر خودروی جدیدی محسوب می شود که به راحتی میتواند تجربه ای گیراتر از رنو لتیتیود را در اختیار خریدار ایرانی قرار دهد.
رنو تلیسمان با ورود خود به بازار کشورمان توجهات زیادی را به خود جلب کرد و موفق شد به فروش بالایی دست پیدا کند. طراحی زیبا، ویژگیهای فنی خوب و قیمت رقابتی در مقایسه با رقبا البته در بدو ورود به بازار، از دلایل موفقیت تلیسمان بودند.
رنو تالیسمان با پیشرانه تنفس طبیعی و مجهز به پرخوران عرضه شده است که توانایی تولید قدرتهای ۱۵۰ و ۱۹۰ اسب بخاری را دارد. نسخه ۱۵۰ اسب بخاری رنو تلیسمان دارای شتاب اولیه ۹٫۹ ثانیه و نسخه ۱۹۰ اسب بخاری آن دارای شتاب اولیه ۷٫۷ ثانیه می باشد. البته تلیسمان در ایران تنها با مدل ۱۹۰ اسب بخاری عرضه شده است.
یکی از نکات مثبت تالیسمان گیربکس پیشرفته ۷ سرعته دو کلاچه اش میباشد؛ که دارای کمترین لگ و تاخیر در تعویض دنده ها میباشد. در بحث ایمنی نیز رنو تالیسمان موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه euroNCAP شده است. ودارای استاندارد آلایندگی یورو۶ می باشد.
باتوجه به حساسیت موتور تلیسمان و استفاده از توربوشارژر در آن، لازم است همواره از بنزین باکیفیت برای آن استفاده کنید و از مکملهای اورجینال استفاده نمایید.
نکات مثبت رنو تلیسمان
طراحی بسیار زیبا – عملکرد بسیار خوب پیشرانه – امکانات رفاهی بالا – فضای مناسب داخل کابین
نکات منفی رنو تلیسمان
کوبش و سر و صدای اتاق حتی در کیلومترهای پایین
امنیت رنو تلیسمان
در بحث ایمنی رنو تالیسمان ، رنو برای تلیسمان چیزی کم نگذاشته است. در رنو تالیسمان امکاناتی بروز و جذاب مانند کروز کنترل هوشمند، هشداردهنده تغییر لاین ماشین و نقاط کور، هشداردهنده سرعت بیش از حد، سیستم پیشرفته تابلوخوان، از ویژگی های قابل سفارش بر روی رنو تالیسمان می باشد.
رنو تالیسمان موفق شده ازEuro NCAP سخت گیر ۵ ستاره ایمنی و امتیازاتی بالا به شرح زیر دریافت کند. رنو تالیسمان در قسمت حفظ جان سرنشین ها ۸۶ از ۱۰۰، در حفظ جان کودکان ۸۴ از ۱۰۰ و در حفظ سلامت عابران پیاده ۶۸ از ۱۰۰ امتیاز دریافت کرده است. تمامی سیستمهای ایمنی رنو تالیسمان امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ دریافت کرده اند.
نقد کارشناسی رنو تلیسمان
بدون شک رنو تلیسمان با ورود به بازار خودوری ایران، به یکی از جذاب ترین خودروهای بازار ایران تبدیل شد. تلیسمان رنو رقیب مستقیم کیا اپتیما ۲۰۱۶ و هیوندای سوناتا ۲۰۱۶ است که به دلیل طراحی منحصر به فرد و جدیدش توانست به فروش خوبی دست پیدا کند.
مهندسین رنو برای اثبات بهترین بودن تالیسمان در بخش فنی هم نهایت علم و تکنولوژِی را به کار برده اند تا بیش از پیش اثبات کنند که تالیسمان قرار است سرنوشت جدیدی را برای رنو رقم بزند. قلب تپنده رنو تالیسمان یک پیشرانه ۴ سیلندر است که ۱۶۱۸ سی سی حجم دارد و توسط سیستم توربو شارژر تغذیه میگردد. پیشرانه رنو تالیسمان ۱۹۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه را در اختیار راننده قرار می دهد.
تالیسمان با این پیشرانه پرتوان و پرکشش یکی از چابک ترین خودروهای کلاس خودش محسوب میشود به طوری که تنها در ۷٫۷ ثانیه تالیسمان به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند. علاوه بر این چابکی، مزیت عالی دیگر تالیسمان مصرف سوخت اقتصادی اش است؛ زیرا با سوزاندن ۶٫۲ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر خیال مالک خود را از بنزین زدن های پی در پی راحت میکند و این نشان از کم استهلاک بودن رنو تالیسمان است.
برای انتقال قدرت تالیسمان هم رنو از یک گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ EDC استفاده کرده است؛ که قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان را نیز دارا می باشد. گیربکس پیشرفته رنو تالیسمان که یکی از نقاط قوتش محسوب می شود، با موتور خودرو کاملا هماهنگ بوده و تعویض دنده هایی نرم، سریع، دقیق و لذت بخش را به شما ارائه می کند.
پس از کمی رانندگی با رنو تلیسمان متوجه عملکرد نه چندان خوب سیستم تعلیق آن و به اصطلاح خشک بودن سواری میشوید. این موضوعی است که تقریبا تمامی مالکان به آن اذعان داشتهاند که پس از مدتی موجب افت فروش و کاهش محبوبیت تلیسمان شد. البته کمپانی رنو هم خود به این موضوع واقف است و تاکید کرد که این مشکل را در سال ۲۰۱۹ برطرف خواهد کرد. متاسفانه باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو، ورود تلیسمان با این مدل منتفی است.
رنو تالیسمان یک خودروی بی نظیر از هر نظر است که استاندارد جدیدی را در کلاس خود به ثبت رسانده است و با توجه به قیمتی که دارد، در مقایسه با رقبا ارزش خرید کاملا بالایی دارد. تنها کافیست شما یک نگاه به مشخصات کلی رنو تالیسمان بیندازید؛ تا فکر شما از همه ی گزینه های دیگر برگشته و تنها بر روی این رنوی بی نظیر تمرکز کنید.
البته باید به یک نکته مهم در مورد تلیسمان اشاره کنیم که حتی در کیلومترهای پایین، اتاق خودرو کوبش دارد و به سر و صدا میافتد. این اتفاق در نمونههای با کارکرد در حدود ۱۰ هزار کیلومتر و بالاتر دیده میشود. به این ترتیب اگر قصد خرید یک رنو تلیسمان دست دوم را دارید، بهتر است پیش از خرید از نحوه رانندگی مالک آن مطلع شوید تا فشار زیادی به خودرو وارد نکرده باشد و مشکلات بعدی برای شما به وجود نیاید.
رنو تلیسمان به دلیل داشتن موتور توربو شدیدا به بنزین با کیفیت نیاز دارد و پیشنهاد ما آن است که به طور حتم از بنزین سوپر و اکتان ها و مکمل های اصلی در رنو تلیسمان استفاده کنید.