خودرو | |
---|---|
نام خودرو | دنا پلاس |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1395 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1646 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 155 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي) |
سیستم صوتی | فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر |
دیگر تجهیزات | فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب - چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغهاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين - طرح جديد آينه هاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع - سيستم كنترل بخار بنزين - شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك - نمايشگر دماي محيط - آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - جا عينكي - تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل - تغيير استايل جانبي خودرو (دربها به همراه شيشه لچكي عقب، دستگيرهها، گلگيرها و آينه هاي جانبي) - دستگيرههاي درب ها به رنگ كروم - تودوزي مخمل - دسترسي به صندوق عقب از داخل - بازكن قفل در صندوق عقب از داخل - قطعات دكوراتيو طرح چوب - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين - كارت طلايي چهار ستاره |
تصاویر دنا پلاس
بررسی دنا پلاس
ایران خودرو لیست جدیدی از آپشنهای باقیمانده خودروی دنا پلاس و دنا پلاس توربو را منتشر کرد. چندی پیش ایران خودرو از حذف ۲ ایربگ و سانروف از خودروهای دنا خبر داد و حالا نوبت به حذف آنتن کوسه ای، GPS و جا عینکی از این محصول شده است.
دنا پلاس محصول جدید ایران خودرو است که در واقع نمونه بهروزشده و آپشنال از دنا معمولی به شمار میرود. ایران خودرو میگوید که ۵۵ میلیارد تومان برای توسعه این محصول هزینه کرده است و نتیجه صرف این هزینه گزاف، تغییراتی در ظاهر و آپشنهای خودرو بوده. دنا پلاس چراغهای متفاوتی در جلو و عقب در مقایسه با دنا معمولی دارد و یک خط ممتد از جلو تا عقب خودرو در نمای جانبی کشیده شده است. چراغهای جلو اکنون به چراغهای دیلایت (چراغ دید در روز) و چراغهای نئون مجهز شده و طراحی چراغهای عقب هم کمی دچار تغییر شدهاند هرچند کلیت طراحی در چراغها حفظ شده است. دنا پلاس در بخش آپشنها و تجهیزات رفاهی و ایمنی وضعیت بهتری از دنا معمولی دارد. به عنوان مثال، امکاناتی چون دوربین دید عقب، روکش چرمی فرمان، چهار ایربگ (۲ ایربگ جانبی) و سانروف از جمله این ویژگیها هستند. دنا پلاس باید به رقابت با خودروهایی چون تندر ۹۰ پلاس، جک J5، رنو ساندرو، جیلی GC6 و برلیانس H330 بپردازد.
دنا پلاس در نسخه توربو، تفاوتهایی با دنا پلاس ساده دارد از جمله رینگهای ۱۶ اینچی، روکش چرمی فرمان و موتور قدرتمند.
نکات مثبت دنا پلاس
طراحی جذاب – چراغهای دیلایت و نئون – امکانات رفاهی و آپشنهای مناسب – کیفیت مونتاژ بالا – قدرت بالای موتور در نسخه توربو
نکات منفی دنا پلاس
شتاب اولیه ناامیدکننده – جعبه دنده ناهماهنگ با موتور و کیفیت نه چندان بالای جعبه دنده – فضای داخلی متوسط – نفوذ صدای موتور به داخل کابین
نقد کارشناسی دنا پلاس
دنا پلاس یک نسخه بهروزشده از دنا به شمار میرود که ایران خودرو با صرف هزینه ۵۵ میلیارد تومانی، دست به توسعه و در نهایت تولید آن زد. دنا پلاس از نظر طراحی ظاهری تفاوتهایی با مدل معمولی دارد و در چراغها بهروزرسانیهایی را تجربه کرد است. در چراغهای جلو اکنون چراغ دیلایت برای روشنایی در روز و نیز چراغهای نئون گنجانده شده . طراحی چراغهای عقب هم دستخوش تغییراتی شده است. به علاوه اینکه یک خط ممتد جسورانه از جلو تا عقب خودرو در نمای جانبی کشیده شده. البته در نسخه توربو تفاوتهای دیگری هم وجود دارد از جمله چرخهای ۱۶ اینچی به همراه روکش چرمی قرمز فرمان.
در داخل کابین طراحی بهروزی دیده میشود و البته گویی طراحان ایران خودرو از طراحی کابین هیوندای سوناتا الگوبرداری کردهاند. از جمله امکانات رفاهی دنا پلاس میتوانیم به ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو ديسكی خنك شونده، ترمز عقب ديسكی، سیستم مسیریابی، مانیتور با قابلیت اتصال بلوتوث، چراغهای دیلایت و نئون، آینههای جانبی با امکان تنظیم و تاشوندگی برقی، تودوزی مخمل، دوربین دید عقب، رینگهای ۱۵ اینچی در نسخه ساده و ۱۶ اینچی در نسخه توربو، سانروف، فرمان تلسکوپی و کروز کنترل اشاره کنیم.
دنا پلاس از همان موتور EF7 استفاده میکند که ۱٫۷ لیتر حجم دارد و قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۷ نیوتن متر تولید میکند. به همین دلیل دنا پلاس خودرو چندان سریع و پرشتابی نیست و بیشتر برای یک خانواده مناسب است. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند و دنا پلاس را قادر میسازد تا در مدت زمان ۱۳٫۵ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. به علاوه اینکه حداکثر سرعت دنا پلاس به ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت میرسد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده. دنا پلاس ابعادی معادل ۴۵۵۹ میلی متر در طول، ۱۷۲۰ میلی متر در عرض و ۱۴۶۰ میلی متر در ارتفاع دارد.
ایران خودرو به تازگی دنا پلاس را در نسخه اتوماتیک هم عرضه کرده که به جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده است. این اتفاق پس از مدتها انتظار رخ داد و بالاخره ایران خودرو میتواند نیاز طرفداران جعبه دندههای اتوماتیک را هم تامین کند. دنا پلاس اتوماتیک آپشنهای بیشتری هم در مقایسه با نسخه دستی دارد.
دنا پلاس اتوماتیک رقیبی برای پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تندر پلاس اتوماتیک، برلیانس H330 اتوماتیک و رنو ساندرو اتوماتیک محسوب میشود.
دنا پلاس در بازار رقبایی همچون تندر ۹۰ پلاس، رنو ساندرو، برلیانس H330 و جک J5 را در مقابل خود میبیند. دنا پلاس باتوجه به کیفیت نسبتا خوب و آپشنهای مناسب، گزینه خوبی برای خرید به شمار میرود اما یک خودرو تازه وارد، یعنی جیلی GC6 با ورود به بازار، نشان داده که ارزش خرید بالاتری دارد. جیلی GC6 قیمت پایینتری دارد اما کیفیت فنی، سواری و آپشنهای بهتری ارائه میدهد.