خودرو | |
---|---|
نام خودرو | رهام |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1397 |
مشخصات فنی | |
موتور | BM16 |
حجم موتور | 1650 سیسی 16 سوپاپ با تکنولوژی VVT |
تنفس موتور | - |
انتقال نیرو | - |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 154 نیوتنمتر |
جعبه دنده | دستی در نسخههای پایه و استاندارد، اتوماتیک 6 سرعته در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
شتاب 0 تا 100 | - |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
وزن | 1260 کیلوگرم در نسخههای پایه و استاندارد، 1320 کیلوگرم در نسخه لوکس، 1330 کیلوگرم در نسخه سوپر لوکس |
اندازه (میلیمتر) | - |
فاصله بین دو محور | 2650 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | - |
حجم باک | 47 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | مک فرسون - سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب |
کیسه هوا | - |
سیستم صوتی | - |
دیگر تجهیزات | - |
تصاویر رهام
بررسی رهام
سایپا رهام یک خودرو ایرانی است که در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ معرفی شد. سایپا قبل از معرفی این خودرو سروصدای زیادی بر پا نکرد اما شخصیتهای زیادی در مراسم رونمایی آن حضور داشتند از جمله استاندارد استان فارس، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و مدیران گروه خودروسازی سایپا.
سایپا رهام یک خودرو جدید محسوب میشود و بر پایه پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده است. به گفته سایپا، رهام از نظر تجهیزات رفاهی عملکرد مطلوبی خواهد داشت و از نظر فنی هم به یک موتور ۱۶۵۰ سی سی ۴ سیلندر مجهز شده که ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید میکند.
سایپا هنوز جزئیات رسمی رهام از جمله قیمت را اعلام نکرده و باید تا اعلام رسمی آن منتظر بمانیم.
نکات مثبت رهام
پیشرفت در طراحی ظاهری توسط سایپا – آپشنهای بیشتر در مقایسه با سایر محصولات سایپا
نکات منفی رهام
وضعیت نامشخص کیفیت
امنیت رهام
سایپا مدعی شده که رهام در آزمونهای ایمنی اروپا یعنی موسسه یورو انکپ، موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی شده که رقم قابل قبولی به شمار میرود.
نقد کارشناسی رهام
سایپا رهام یک خودرو ایرانی جدید است که توسط گروه خودروسازی سایپا طراحی و تولید شده. رهام در نمایشگاه خودرو شیراز ۹۷ رونمایی شد تا به عنوان جدیدترین خودرو ایرانی شناخته شود. مدیران سایپا ادعا میکنند که تمامی مراحل طراحی و توسعه رهام در ایران و توسط مهندسین ایرانی صورت پذیرفته ولی بررسی این ادعا زمان جداگانهای میطلبد.
سایپا مدت طولانی و هزینه زیادی برای طراحی پلتفرم خاص خود به نام SP100 صرف کرده و نهایتا این پلتفرم را در رهام به کار برده است. سایپا میگوید بدنه رهام را با استفاده از فولاد با استحکام بالا ساخته تا موجب بالا رفتن ایمنی شود ولی تمامی این صحبتها زمانی قابل قبول است که تستهای عملی برای رهام در نظر گرفته شود.
مدتی قبل از رونمایی، خودرو در دست توسعه سایپا در کشور هند مشاهده شده بود و باتوجه به شباهت بالای آن مدل با نسخه نهایی رهام، به نظر میرسد از مهندسین هندی هم برای ساخت رهام کمک گرفته شده است. نمیتوان رهام را خودرو زیبا و کاملی دانست ولی شاید بتوان گفت این، یک قدم روبه جلو است. هر چند این قدمها بسیار دیر شروع شده و صنعت خودروسازی ایران، سالهای سال از خودروسازی دنیا عقب مانده است.
در نمای جلو رهام ترکیب نسبتا خوبی از چراغها، جلو پنجره و ورودیهای هوای موجود بر روی سپر دیده میشود اما مشخص نیست چرا کاپوت این مقدار برجستگی دارد. در نمای جانبی چرخهایی وجود دارند که علاوه بر ظاهر نه چندان زیبای رینگها ابعاد کوچکی هم دارند و ای کاش سایپا چرخهای بزرگتری را در رهام مورد استفاده قرار میداد تا خداقل در نمای جانبی اینچنین ناهمگون به نظر نرسد. چراغهای عقب رهام تاحدودی شبیه به چراغهای کوییک و از طرفی شبیه به چراغهای عقب هوندا سیویک به نظر میرسد.
در نمای داخل کابین هم با طراحی نسبتا جدیدی روبهرو هستیم که یک نمایشگر در مرکز داشبورد آن دیده میشود در حالی که ورودیهای هوا تهویه مطبوع، در بالای آن جای گرفتهاند. اما بیشتر متریال به کار رفته در کابین مطابق انتظار از پلاستیک خشک تشکیل شده و سایپا میتوانست کمی دست و دلبازی به خرج دهد و از متریال باکیفیتتری استفاده کند. البته در مدل فول، صندلیها با روکش چرم پوشانده شدهاند.
سایپا تلاش کرده تا رهام را از نظر تجهیزات رفاهی و آپشنها در حد قابل قبولی نگه دارد. البته این آپشنها بسته به نوع و تیپ خودرو متفاوت هستند چراکه سایپا، رهام را در ۶ تیپ مختلف عرضه خواهد کرد که تفاوتهایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال در مدل سوپرلوکس تجهیزاتی چون کروز کنترل، فرمان برقی، مالتی مدیا، ۶ عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، ورود و استارت بدون کلید، سانروف و تنظیم برقی صندلی در اختیار سرنشینان قرار خواهد گرفت.
سایپا رهام به یک موتور ۱۶۵۰ سی سی ۴ سیلندر مجهز شده که قادر است ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک و یا دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. باید بگوییم این همان موتوری است که به عنوان موتور جدید در خودروهای سری برلیانس مورد استفاده قرار گرفته و اتفاق جدیدی در زمینه فنی رخ نداده است.
سایپا رهام احتمالا به رقیبی برای خودروهایی چون دنا، برلیانس H330، جک J4، تندر ۹۰ و پژو پارس خواهد بود. سایپا هنوز اعلام نکرده که رهام از چه زمانی بر روی خط تولید قرار گرفته و به فروش خواهد رفت. به علاوه اینکه جزئیات قیمت آن هم اعلام نشده است.