خودرو | |
---|---|
نام خودرو | سمند LX-EF7 بنزینی |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1388 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1700 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 136 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1220 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4502 طول - 1903 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | - |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 75 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی با سیستم خنککاری و ترمز عقب کاسهای - ABS - EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده |
سیستم صوتی | دستگاه پخش DVD سامر قابل سفارش |
دیگر تجهیزات | فرمان هیدرولیک - تجهیزات قابل سفارش: قفل عصایی دنده و ترمز - رینگ چرخ آلومینیومی - لاستیک کف صندوق عقب سمند - روکش صندلی طرح نسترن - فیلتر هوای استاندارد - کوئیک شیفتر - آنتن سقفی اسپرت - پارکابی سمند نقرهای - لوگو رینگ بورل - رینگ چرخ آلومینیومی 5 پره دوبل رونال - رینگ چرخ آلومینیومی 10 پره رونال - فندکی خودرو - روکش صندلی سمند پارچهای - قفل عصایی تاشو فرمان - قفل عصایی فرمان - لاستیک کفپایی 5 تکه اسپورت دایرهای - کاهش مصرف سوخت - مجموعه آینه برقی تاشو - لوگو آلومینیومی طرح رونال - رینگ چرخ آلومینیومی اروند - پارکابی چرمی مدل سیلور - جک و آچار الکتریکی - پک مسافرتی |
تصاویر سمند ال ایکس
بررسی سمند
سمند نخستین خودرو به اصطلاح تولید ملی بود که در سال ۱۳۸۱ و پس از انجام امور تحقیقاتی در ایران و نیز طی کردن مراحل طراحی بخشهای مختلف در خارج از کشور، توسط رئیس جمهور وقت رونمایی شد. ایران خودرو در سال ۱۳۸۳ نمونهای از سمند با پسوند LX تولید کرد ولی برای روانه کردن آن به بازار به ۶ سال زمان نیاز داشت. سرانجام سمند LX در سال ۱۳۸۹ با تغییرات عمده در طراحی بیرونی و داخلی آماده حضور در بازار شد.
سمند EF7 در مقایسه با سمند معمولی، آپشنهای بیشتری داشت از جمله، امکان تنظیم برقی صندلیهای جلو، کیسه هوای راننده و ترمز ABS. سمند LX در حال حاضر با موتور EF7 تولید میشود که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد و این قدرت را به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخها ارسال میکند.
نکات مثبت سمند
فضای مناسب سرنشینان- اتاق ایزوله – امکان استفاده از دو سوخت متفاوت در مدل دوگانه سوز
نکات منفی سمند
بازار دست دوم ضعیف- استهلاک بالا- بازدهی کم پیشرانه – طراحی ساده کابین
نقد کارشناسی سمند
سمند LX یا سمند EF7 یک نسخه ارتقا یافته از سمند معمولی است که با اعمال تغییراتی در ظاهر و کابین، وارد بازار شد. سمند LX در ابتدا با همان موتور مشهور ۱٫۸ لیتری عرضه شد اما کمی بعد از معرفی موتور EF7، این موتور جایگزین موتور قدیمی ایران خودرو شد. موتور EF7 در این خودرو قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۵ نیوتن متر تولید میکند. یکی از ویژگیهای مثبت این مدل از سمند، عرضه نسخه دوگانهسوز است که امکان استفاده از آن با دو سوخت بنزین و گاز طبیعی را میدهد.
سمند EF7 از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده میکند و میتواند در نسخه بنزینی در مدت زمان ۱۲ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت در حالتهای استفاده از بنزین و گاز متفاوت است به طوری که در حالت استفاده از بنزین حداکثر سرعت به ۱۹۰ و در زمان استفاده از سوخت گاز طبیعی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین مصرف سوخت آن در صورت استفاده از بنزین به ۷٫۵ لیتر و در هنگام استفاده از گاز، ۷٫۸ متر مکعب گاز خواهد بود.
سمند LX یا سمند EF7 در هیچکدام از حالتها (بنزینی و یا گازسوز) شتاب بالایی ندارد ولی به هنگام حضور در جاده، ضعف چندانی از خود نشان نمیدهد. یکی از مهمترین دلایل این موضوع، وزن بسیار بالای خودرو است به شکلی که سمند EF7 با مخزن سوخت پر، وزنی برابر با ۱۳۴۴ کیلوگرم دارد. ایران خودرو تجهیزات زیادی را برای سمند LX در نظر نگرفته و از مهمترین آپشنها میتوانیم ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو و فرمان تلسکوپی را نام ببریم.