خودرو | |
---|---|
نام خودرو | پژو پارس ELX |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1386 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1761 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 155 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1190 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4498 طول - 1704 عرض - 1410 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2670 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS - EBD |
کیسه هوا | كیسه هوای راننده |
سیستم صوتی | بلندگوی عقب - آنتن اكتیو |
دیگر تجهیزات | چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ عقب دودی - چراغ خطر سوم بالا – آینههای جانبی برقی - سنسور ایمنی دنده عقب - سیستم هوشمند - قفل مركزی با سوییچ كنترل از راه دور رادیویی - تنظیم برقی پشتی صندلی جلو - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - داشبورد تریم بژ - دماسنج روی داشبورد |
تصاویر پژو پارس
بررسی پژو پارس ELX
پژو پارس ایران خودرو در واقع یک نسخه بهروزشده از پژو ۴۰۵ است که برای طراحی ظاهر بدنه آن از پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده. ۴۰۶ یکی از محصولات موفق کمپانی پژو بود که به واسطه حضور در سری فیلمهای «تاکسی»، به شهرت بالایی دست پیدا کرد. پژو پارس ایران خودرو در ابتدا با همان موتور ۱٫۸ لیتری به کار رفته در پژو ۴۰۵ عرضه شد ولی به مرور، موتورهای دیگری هم در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. از جمله موتور TU5 و موتور زانتیا در مدل ELX. چند سال قبل هم ELX در نسخهای با نام XUM عرضه شد که از یک موتور ۲٫۰ لیتری بهره میبرد.
پژو پارس ایران خودرو چندین سال است که با همین شکل و ظاهر در بازار عرضه میشود ولی بسیاری از مردم معتقدند باوجود گذشت زمان طولانی از طراحی آن، همچنان خودروی زیبایی است و در برابر رقبا در بازار ایران، بهترین گزینه به شمار میرود. پژو پارس در بازار ایران باید به رقابت با خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶ صندوق دار، رانا، تندر ۹۰ و دنا بپردازد.
پژو پارس ای ال ایکس در بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۰ در یک مدل با جعبه دنده اتوماتیک تولید میکرد که در سال ۹۲ تولید آن متوقف شد. اما پس از گذشت ۴ سال و در سال ۹۶، خبر از تولید مجدد آن داد و تصمیم گرفت پژو پارس را با موتور TU5 به همراه جعبه دنده اتوماتیک روانه بازار کند.
نکات مثبت پژو پارس
فضای مناسب سرنشینان – طراحی جذاب در سالهای ابتدایی تولید
نکات منفی پژو پارس
کیفیت ساخت پایین – استهلاک بالا – امکانات رفاهی محدود – مصرف سوخت بالا – عملکرد نامناسب جعبه دنده – قیمت بالا
نقد کارشناسی پژو پارس
پژو پارس ایران خودرو در نخستین سالهای عرضه به دلیل طراحی به روز و جذاب، توانست نظر مثبت بسیاری از مردم و کارشناسان را جلب کند. اما اکنون سالهای زیادی از آن زمان میگذرد و پژو پارس بدون تغییر در ظاهر، به بازار عرضه میشود. در حالی که گرد کهنگی بر پیکر آن نشسته و شرکت خودروساز توجهی به این موضوع ندارد. به هر حال در بازار بی رمق ایران، با حضور رقبایی چون پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ صندوق دار، رانا و تندر ۹۰، پژو پارس کار چندان سختی هم برای راضی کردن مشتری در بخش طراحی ظاهری ندارد ولی در مورد قوای محرکه اوضاع کمی متفاوت است.
پژو پارس ایران خودرو اکنون با موتورهای ۱٫۸ ساده و TU5 در نسخههای دستی و اتوماتیک در مدل صفر کیلومتر و با موتورهای ۱٫۸ زانتیایی (ELX) و ۲٫۰ مدل XUM در مدلهای دست دوم قابل خریداری است. البته پژو پارس دوگانه سوز هم برای مدتی تولید شد که به ندرت در بازار یافت میشود. اما موتور ۱٫۸ لیتری میتواند قدرتی برابر با ۱۰۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۳ نیوتن متر تولید کند و در مدت زمان ۱۱ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. باید بگوییم که جعبه دنده در این مدل عملکرد خوبی ندارد به علاوه اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن ۹٫۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که ب نظر عدد نادرستی میآید و تستهای جادهای، ارقام بالاتری را نشان میدهند.
موتور TU5 به کار رفته در پژو پارس قدرت ۱۰۸ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری دارد و در مدل پارس LX شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۳٫۲ ثانیهای را رقم میزند. پژو پارس در مدل LX با جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه میشود و به تازگی با جعبه دنده اتوماتیک هم قابل خریداری است. طبق اعلام ایران خودرو، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در مدل اتوماتیک برابر با ۱۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.
پژو پارس ELX از موتور ۱٫۸ لیتری زانتیایی استفاده میکند که قدرت و شتاب بسیار خوبی دارد ولی تولید آن پس از مدتی، به دلیل تحریم و عدم دسترسی ایران خودرو به موتور آن، متوقف شد. پژو پارس ELX ایران خودرو در بازار دست دوم قابل خریداری است.
پژو پارس ایران خودرو بازار دست دوم خوبی دارد ولی در حال حاضر رقبایی از جمله تندر ۹۰ و دنا، به دلیل کیفیت بالاتر گزینههای بهتری به شمار میروند. باتوجه به کیفیت ساخت، کیفیت سواری و هزینههای نگهداری، رنو تندر ۹۰ بهترین گزینه برای خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار میرود.
پژو پارس دیگر آن جذابیت گذشته را مخصوصا در نمونههای صفر کیلومتر برای مشتریان خودرو در داخل ایران ندارد و رقبای چینی و حتی هم وطن ایرانی پژو پارس اجازه نفس کشیدن به این خودرو را نمی دهند.