شاید عباراتی همچون ” روشن کردن کولر باعث دو برابر شدن مصرف سوخت خودرو میشود. ” را بسیار شنیده باشید. اما آیا این مسئله حقیقت دارد؟
مصرف سوخت خودروها همیشه یکی از بزرگترین دغدغههای جوامع امروزی بوده است؛ از همین رو در چند سال اخیر کمپانیهای بزرگ از فناوریهای مدرن برای کاهش مصرف سوخت محصولاتشان استفاده کردهاند.
شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد
البته در بحت صرفهجویی در مصرف سوخت باید سوی دیگر این موضوع را نیز بررسی کنیم و آن هم نگاه مصرفکنندگان و کاربران وسایل نقلیه به میزان سوخت مصرفی اتومبیلها است. سالانه در کشورهای توسعهیافته قوانینی برای محدودسازی مصرف بنزین یا گازوئیل از سوی سیاستمداران و مسئولین مربوطه وضع میشود که یکی از آنها افزایش قیمت سوخت مصرفی خودروها میباشد.
از همین رو در چند سال اخیر و با افزایش قیمت جهانی سوخت، کاهش میزان سوخت مصرفی و مدیریت هزینههای سوختگیری تبدیل به یکی از مسئلههای مهم در بین مصرفکنندگان و صاحبان اتومبیلها شده است. در ایران نیز از حدود ۸ سال پیش و با وضع طرح هدفمندسازی یارانهها، قیمت سوخت مصرفی خودروها یعنی بنزین به شکل اساسی افزایش پیدا کرده است
وجود دغدغه کاهش مصرف سوخت و بهینهسازی هزینههای سوختگیری باعث شده است برخی باورهای درست و غلط در بین رانندگان بوجود بیاید که یکی از عمدهترین آنها مسئله تاثیر استفاده از کولر یا سیستم تهویه هوا در میزان مصرف سوخت اتومبیلها میباشد. شاید عباراتی همچون ” روشن کردن کولر باعث دو برابر شدن مصرف سوخت خودرو میشود. ” را بسیار شنیدهاید.
باید بدانید که این موضوع یک باور نادرست است و برخلاف باورهای عمومی در این حوزه، پایین دادن شیشه پنجره خودرو در بسیاری از شرایط بیش از روشن کردن کولر یا سیستم تهویه هوای خودرو باعث افزایش مصرف سوخت اتومبیلها میشود.
تحقیقات صورت گرفته در این حوزه اهمیت میزان نیروی درگ ( Drag ) در مصرف سوخت خودروها را نشان میدهد؛ بر اساس بررسیهای صورت گرفته، زمانی که پنجرههای اتومبیلی پایین است و هوا به داخل کابین خودرو ورود میکند، مقاومت پیکره اتومبیل در برابر جریان هوا به شدت بالا میرود که همین موضوع باعث افزایش میزان نیروی درگ در زمان حرکت است.
همچنین این مسئله را باید در نظر گرفت که با افزایش سرعت خودرو، زمانی که پنجرههای آن پایین کشیده شده است، میزان نیروی درگ افزایش و مصرف سوخت اتومبیل به شکل قابل توجهی بالا میرود.
بر اساس بررسیهایی که بتازگی انجام شده است، میتوانیم این موضوع را متوجه شویم که خودرویی با کولر روشن ( روی درجه متوسط ) نسبت به اتومبیلی که پنجرههای آن ۴۰ درصد به پایین کشیده شده است، در شرایط یکسان و سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر، مصرف سوخت به مراتب کمتری دارد.
پس این موضوع که پایین کشیدن پنجرههای یک خودرو نسبت به روشن کردن سیستم تهویه آن بصرفهتر است و باعث مصرف بهینه سوخت میشود، یک باور کاملا غلط است. البته عوامل بسیاری در این حوزه نقش دارند که یکی از مهمترین آنها وضعیت سلامت سیستم تهویه هوای خودرو است؛ از همین رو همیشه پیشنهاد شده است قبل از شروع فصل تابستان حتما وضعیت کولر خودرو را به یک متخصص نشان دهید.
منبع: arian motor