با چک کردن فشار باد لاستیکهای خودرو همیشه ایمن بمانید و در هزینههای نگهداری خودرو نیز صرفهجویی کنید.
تایرهای خودرو از بخشهایی محسوب میشوند که رانندگان به طور معمول تا زمانی که مشکلی پیش نیامده به آنها توجهی ندارند. در اکثر مواقع رانندگان قبل از معاینه فنی نسبت به بررسی فشار باد لاستیک خودروی خود اقدام میکنند. علاوه بر تنظیم بودن فشار باد تایرها، بر اساس قانون میزان عمق آج تایر نیز باید دارای وضعیتی مشخص باشد.
به غیر از این موارد، معمولا رانندگان زمانی که تایر دچار پنچری یا آسیب دیدگی است به آن رسیدگی میکنند، و این در حالی است که به منظور تامین ایمنی خودرو میزان فشار باد لاستیکها باید طبق یک برنامهی منظم بررسی شود.
یکی از دلایلی که رانندگان باید به شرایط تایر خودروی خود توجه کنند این است که تایرهای کم فشار یا معیوب میتوانند موجب فرسایش قطعات خودرو یا تحمیل هزینههای اضافی مانند افزایش مصرف سوخت شوند.
همچنین علت اینکه خودروهایی که تایر آنها پنچر است و یا در حال پنچر شدن است در پیچها دچار مشکل میشوند این است که در این حالت لاستیک خودرو با سطح جاده تماس بیشتری داشته و در نتیجه مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد و در نتیجه در کنترل خودرو اختلال ایجاد میشود.
همچنین برخورد مداوم تایر خودرو به لبههای جدول فشار زیادی را به آن وارد کرده و احتمال آسیب دیدن تایر را افزایش میدهد. شرایط تایر خودرو جزو یکی از مهمترین جنبههای ایمنی خودرو محسوب میشود و این در حالی است که مصرف سوخت خودرو و هندلینگ آن نیز نسبت به شرایط تایر خودرو تاثیرپذیر است. پنچر شدن لاستیک یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای خودرو اتفاق افتد؛ علاوه بر این مسئلهای مانند کاهش فشار باد لاستیک در مرور زمان نیز وجود دارد، بنابراین باید به صورت مداوم باد تایرها چک شود تا در حالت استاندارد قرار داشته باشند.
عدد دقیق در نظر گرفته شده برای تنظیم باد لاستیک در دفترچهی راهنمای خودرو ثبت شده است. در کنار آن نیز معمولا توصیهای با مضمون اینکه هر هفته فشار باد تایرها را چک کنید وجود دارد. البته چک کردن هفتگی تایرها ضروری نیست اما هیچ متخصصی توصیه نمیکند که تایرها را بیش از یک ماه بدون چک کردن به حال خود رها کنید.
از آنجایی که تایر خودرو بیشترین سطح تماس را با جاده دارد میتواند بیشترین تاثیر را در ایمنی خودرو داشته باشد، در کنار پنچر شدن لاستیک، پدیدهی دیگری به نام “پنچر شدن آرام” علاوه بر کاهش فشار باد لاستیکها در طول زمان وجود دارد. از این رو چک کردن مداوم باد لاستیکها ضروری است.
قانون گذاران نیز روند چک کردن باد تایرهای خودرو را آسانتر کردهاند. از سال ۲۰۱۴ تمامی خودروهایی که در اتحادیه اروپا تولید میشوند باید به همراه سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک خودرو (TPMS) عرضه شوند. این سیستم از سنسورهایی که درون لاستیک خودروها قرار گرفته است برای تشخیص کاهش فشار باد آنها استفاده مینماید. اگر این میزان از مقداری مشخص کمتر شود، سیستم توسط صفحه نمایش خودرو به شما هشدار خواهد داد و ناحیه ای که دچار کاهش فشار شده است را اعلام میکند.
اگر خودروی شما به این سیستم مجهز نیست میتوانید از تجهیزات جانبیای که در فروشگاههای قطعات خودرو ارائه میشود استفاده نمایید و یا اینکه به تعمیرگاهها مراجعه کنید. همیشه در این مراکز سیستم سنجش فشار باد لاستیک وجود دارد و هزینهی استفاده از آنها نیز مناسب است، البته ممکن است که این دستگاهها عدد دقیق را به شما نشان ندهند.
چگونگی چک کردن فشار باد لاستیک خودرو
فشار باد لاستیکها توسط دو واحد، اندازهگیری و نمایش داده میشود: اولین واحد bar است که یک bar برابر با فشار اتمسفر زمین در سطح دریا است، دومین واحد نیز psi است. بیشتر گیجهای اندازهگیری هر دو واحد را نشان میدهند در دفترچه ی راهنمای خودرو نیز برای هر دو واحد عددی استاندارد پیشنهاد شده است. همچنین در بیشتر خودروها بر روی فریم یکی از درها یا باک سوخت یک جدول که مقدار فشار استاندارد برای تایرها را اعلام میکند حک شده است.
برای چک کردن فشار باد لاستیکها ابتدا درپوش تنظیم باد تایرها را پیدا کنید و آن را باز نمایید. دقت کنید که آن را در جا مناسبی قرار دهید تا پس از اتمام کار بتوانید مجددا درپوش را در جای خود قرار دهید.
پس از باز کردن درپوش گیج اندازهگیری را بر روی دریچه قرار داده و به آرامی آن را فشار دهید پس از چند ثانیه باید میزان فشار باد لاستیک در صفحه نمایش گیج نشان داده شود.
اگر فشار باد یک یا چند تایر استاندارد نباشد با استفاده از دستگاه تنظیم باد میتوانید فشار باد تایرها را تنظیم کنید، اگر در خانه قرار دارید برای این کار میتوانید از پمپهای باد استفاده نمایید.
نحوهی چک کردن عمق آج تایر و وضعیت آن
زمانی که در حال چک کردن فشار باد لاستیک هستید، میتوانید وضعیت آن را هم چک کنید تا مطمئن شوید میخ یا قطعهای تیز درون تایر فرو نرفته باشد. اگر اینگونه موارد در تایر خودروی شما مشاهده میشود باید به تعمیرگاهها مراجعه کنید تا این مسئله برطرف شود، اینگونه موارد میتوانند خطرات جدی و ناگهانی در مسیر بوجود آورند و موجب اختلال در کنترل خودرو شوند.
همچنین باید با دقت عمق آج تایر خودرو را بررسی کنید، بر اساس قانون، ابعاد آج باید ۱٫۶ میلیمتر در سهچهارم اطراف لاستیک باشد. برای چک کردن ابعاد آج تایر گیج اندازهگیری مخصوص آن وجود دارد، البته برای چک کردن سریع و سطحی میتوانید از یک قطعه کوچک که دارای ارتفاع ۱٫۶ میلی متری است استفاده نمایید.
زمانی که عمق آج تایر در شرایطی کمتر از این مقدار استاندارد قرار میگیرد زمان تعویض آن رسیده است، البته ما به شما پیشنهاد میکنیم که تایر خود را قبل اینکه به کمترین سطح از شرایط استاندارد برسد تعویض نمایید.
منبع: autoexpress