انواع شیشه دودی، مزایا، معایب و قوانین مرتبط با آن
شیشههای دودی، در واقع شیشه پنجرههای خودرو است که به صورت فابریک در کارخانه، به عنوان یک آپشن و یا به صورت دستی و در مراکز تیونینگ، رنگی میشوند. دودی کردن شیشه اتومبیل یکی از عمومیترین تغییراتی است که صاحبان اتومبیلها بر روی خودروشان اعمال میکنند.
شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد
شیشه دودی به دو شکل در خودروها دیده میشود؛ نوع اول که معمولا به عنوان یک آپشن اضافی برای خودروها قابل سفارش است، در واقع خود شیشه با استفاده از فناوری جدید رنگآمیزی، تیره میشود. این نوع شیشههای دودی معمولا به نام شیشه دودی فابریک یا شیشه رفلکس شناخته میشوند.
بسیاری از شیشههای رفلکس قرار داده شده در خودروها، با استفاده از مواد نانو کوتینگ رنگآمیزی میشوند. این مواد ضمن اینکه شیشه را به اصطلاح دودی میکنند، باعث افزایش مقاومت آن در برابر ضربه و خط و خش میشوند؛ همچنین در خودروهای جدیدتر این مواد خاصیت دفع نور فرابنفش یا UV را دارند که از تابش این اشعه به پوست انسان و قطعات داخل خودرو جلوگیری میکنند.
نوع دوم دودی کردن شیشه اتومبیل، روشی است که شیشهها دستی و خارج از استانداردها و معیارهای کارخانه رنگی شدهاند. شیشههایی که به صورت دستی دودی میشوند معمولا با استفاده از ورقههای رنگی یا به اصطلاح طلقهای رنگی دودی میشوند. این طلقها نیز انواع مختلفی دارند و معمولا در رنگهای متفاوتی قابل استفاده هستند.
در اغلب موارد معیار دودی کردن شیشه اتومبیل در مراکز تیونینگ و خارج از کارخانه، قوانین پلیس در خصوص میزان رنگی بودن شیشههای خودرو است. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران، در شیشههای یک خودرو نباید بیشتر از ۳۰ درصد تراکم رنگ وجود داشته باشد و اگر شیشهای بیشتر از این میزان دودی شده باشد مشمول تخلف دودی کردن شیشه میشود.
در واقع بر اساس قوانین منتشر شده در اغلب کشورهای جهان، شیشهها تا حدی میتوانند دودی یا رنگی باشند که داخل کابین خودرو قابل رویت باشد. به صورت کلی مزایای شیشههای دودی بیشتری از معایب آنها است؛ مخصوصا شیشههایی که از ورود اشعههای مضر به داخل خودرو جلوگیری میکنند.
نحوه دودی کردن شیشه اتومبیل
دودی کردن شیشه خودرو یک فرایند چند مرحلهای است و برای انجام دادن آن، به یک سری ابزار و وسایل نیاز پیدا خواهیم کرد. یکی از این وسایل، کاتر است که برای برش دادن فریمهای رنگی استفاده میشود، بهتر است در این فرایند از کاترهای کوچک که تیغه نازک دارند، استفاده شود.
لیسه دومین ابزاری است که به آن نیاز داریم، یک لیسه پلاستیکی نازک میتواند در حرکت دادن آب در زیر طلق به ما کمک کند. همچنین در فرایند دودی کردن شیشه اتومبیل، به سشوار نیاز پیدا خواهیم کرد که البته پیشنهاد میکنیم از سشوارهای صنعتی در این پروسه استفاده کنید.
در ابتدا شیشه را به خوبی میشوییم، به صورتی که هیچ آلودگی یا لکهای بر روی آن دیده نشود. پس از آن از یک محلول شوینده و آب استفاده میکنیم و از طریق آبپاش بر روی لایه بیرونی شیشه اسپری میکنیم. طلق رنگی را روی شیشه خیس قرار داده و سپس قسمتهای اضافی دو شیشه را با استفاده از کاتر از بین میبریم. در این قسمت باید توجه کرد که در زمان بریدن طلق، حدود ۵ تا ۱۰ میلیمتر از بالای طلق را باقی بگذاریم تا در زمان چسباندن آن بتوانیم از آن به عنوان اهرم نگهدارنده استفاده کنیم.
مرحله بعد نوبت به لیسه کشیدن میرسد؛ در این مرحله از بالا شروع به لیسه کشیدن میکنیم تا تمام مایع زیر طلق به بیرون ریخته شود. در این مرحله ضمن لیسه کشیدن باید از سشوار هم استفاده کنید تا سطح زیر طلق کاملا خشک شود.
سپس تمام لبههای طلق را با استفاده از کاتر با شیشه هم سطح کنید و چسب روی طلق را به آرامی جدا کنید و با کاتر اضافی آن را ببرید. سطح داخلی شیشه اتومبیل خود را با مایعی که درست کردهاید کاملا خیس کنید.به آرامی طلق را از سمت چسبنده بر روی سطح داخلی شیشه قرار دهید و سپس با استفاده از لیسه و سشوار، تمام آب و هوای زیر طلق را به بیرون هدایت کنید.
شیشه خودرو را به پایین بیاورید و لبه بالایی طلق را با کاتر، هم سطح با شیشه کنید. حالا شیشه اتومبیل شما دودی است و میتوانید این تکنیکرا برای تمام شیشههای دیگر خودرو استفاده کنید.
منبع: arian motor