آشنایی با انواع سگمنت / بدنه / اتاق / کابین خودرو
امروزه انتخاب سگمنت خودرو سخت تر شده است. خوروها از لحاظ انواع بدنه به چندین کلاس یا سگمنت مختلق تقسیم می شوند. خودروسازان طیف گسترده ای از محصولات را با انواع بدنه ارائه کرده که در گروه های متفاوتی دسته بندی می شوند. گروه هایی با ابعاد و شکل متمایز که برای سلیقه های گوناگون درنظر گرفته شده اند. برای مثال می توان به خودروهای هاچ بک، شاسی بلند، کوپه و … اشاره کرد.
کاریرا مقاله ای را برای شما در این موضوع آماده کرده است. بیایید نگاهی به انواع مختلف بدنه به همراه مزایا و معایب هرکدام بیاندازیم.
خودروهای میکرو (Microcars)
کوچک ترین دسته از خودروها تحت عنوان ماشین های سگمنت میکرو یا همان میکروکار شناخته می شوند. این خودروها بسیار کوچک و اصطلاحا فسقلی هستند. این دسته که به ماشین های مینیاتوری نیز مشهور است به نوعی منسوخ شده و تقریبا دیگر در بازار وجود ندارد. امروزه خودروهایی که جزو دسته مینیاتوری یا میکرو معرفی می شوند در واقع متعلق به گروه دیگری هستند که بزرگ تر بوده و مشخصات و ابعاد یک خودروی میکرو را ندارند. برای مثال می توان به رنو Twizy یا Smart Fortwo محصول گروه دایملر آلمان اشاره کرد که علیرغم اینکه به عنوان خودروی مینیاتوری شناخته می شوند، جزو دسته اتومبیل های شهری جای می گیرند. می توان به Peel P50، BMW Isetta وHeinkel Kabine به عنوان خودروهای میکرو اشاره کرد.
اتومبیل های شهری (City cars)
از میکروکارها که بگذریم با کوچک ترین خودروهای حال حاضر بازار یعنی سگمنت اتومبیل های شهری مواجه می شویم. این خودروها بدنه و سپرهای کوچکی داشته و معمولا چرخ ها به ابتدا و انتهای خودرو نزدیک اند و در لبه های شاسی قرار دارند. اصلی ترین مزیت این خودروها این است که بخاطر ابعاد کوچکشان رانندگی با آن ها آسان می باشد. به همین خاطر معمولا این خودروها انتخاب اول کسانی است که برای نخستین مرتبه رانندگی می کنند. پارک کردن خودرو نیز به همین دلیل بسیار آسان است و راننده به گوشه های خودرو اشراف کامل دارد. به خاطر وزن کم و ابعاد کوچک، هدایت این خودروها بسیار راحت صورت می پذیرد و فرمان اصطلاحا سبک و نرم است. فولکس Up ، هیوندای i10 ، پژو ۱۰۸ و BMW i3 از جمله خودروهای کوچک شهری هستند. در بازار آمریکا این دسته از خودروها را با نام Subcompact می شناسند. همچنین در تقسیم بندی رسمی اروپا، این دسته با عنوان خودروهای دسته A یا A-segment شناخته می شوند.
سوپرمینی ها (Superminis)
این سگمنت از خودروها، از هاچ بک های خانوادگی کمی کوچکتر و کمی از خودروهای شهری بزرگ تر هستند. این دسته یکی از رایج ترین خودروهای بریتانیا است. در بریتانیا، فورد Fiesta ، واکسهال Corsa و فولکس Polo از جمله سوپرمینی های پر فروش هستند. این خودروها ظرفیت چهار سرنشین را داشته و به دلیل ابعاد بزرگتری که نسبت به ماشین های شهری دارند، سرنشینان راحت تر خواهند بود. همچنین فضای قرارگیری بار و وسایل بیشتری در این دسته وجود دارد. این اتومبیل ها به دلیل ابعاد جمع و جوری که دارند یکی از محبوب های بازار دنیا هستند. رانندگی با این خودروها حس شتاب و چالاکی را به راننده القا می کند. آئودی A1 و مینی Hatchback مثال هایی از خودروهای سوپرمینی هستند. این خودروها متاسفانه پاسخ گوی وسایل و بار زیاد نیستند. سوپرمینی ها در دسته بندی اروپایی با عنوان بخش B یا B-segment شناخته می شوند.
هاچ بک (Hatchback)
گاهی هاچ بک را نیز هاچ بک خانوادگی (Family Hatchback) می نامند. این دسته بزرگ ترین گروه تا قبل از ورود به دسته سدان یا همان سواری های معمول است. جزو حیاتی خودروهای هاچ بک همان صندوق عقب معروفشان است. برای اینکه یک خودرو را از انواع اتاق هاچ بک بنامیم باید که شیشه عقب و درب صندوق عقب یک تکه باشند یعنی درب صندوق هنگام باز شدن شیشه عقب را نیز بالا ببرد. برای استفاده خانواده تنها مشکل این است که باید یا راحتی سرنشینان را درنظر گرفت و یا فضای مناسب برای قرارگیری بار. به سختی می توان هاچ بکی را پیدا کرد که هم فضای زیادی برای سرنشینان داشته باشد و در عین حال محل قرارگیری وسایل هم مناسب باشد. مثلا هوندا Civic هاچ بک جزو هاچ بک هایی است که فضای مناسب و قابل قبولی را هم برای سرنشینان و هم برای قرار دادن بار و وسایل اختصاص داده است. فورد Focus ، فولکس Golf ، مرسدس بنز A-Class از جمله هاچ های معروف هستند.
خودروهای چندمنظوره کوچک (Mini-MPV)
خودروهای کاربردی و مناسبی که فضای قابل قبولی را برای سرنشین و وسایل ایجاد کرده اند. کمی ارتفاع بیشتری نسبت به دسته های قبلی دارند و راننده کمی بالاتر قرار می گیرد. طراحی و ساختار این خودروها به گونه ای است که سوارشدن و پیاده شدن از آن ها آسان است و صندلی ها دارای فرم و ارتفاع مناسبی هستند. به همین خاطر این خودروهای برای سالمندان و جابه جایی کودکان مناسب است. تنها نکته منفی در مورد این خودروها این است که قیمت بالاتری نسبت به هاچ بک ها دارند و گاها به زیبایی هاچ بک ها هم نیستند. نیسان Note و مرسدس بنز B-class از جمله خودروهای MPV کوچک هستند. این خودروها با نام خانوادگی کوچک (Small family car) در بریتانیا و یا کامپکت (Compact) در آمریکا نیز شناخته می شوند.
خودروی چندمنظوره (MPV)
می توانیم در انواع بدنه این دسته را خودروی محبوب خانواده ها بنامیم. فضای بیشتری نسبت به دسته های قبلی وجود دارد و سرنشنیان علاوه بر اینکه راحت خواهند بود، فضای اختصاص یافته به بار و وسائل نیز مناسب است. مدل های بزرگ تر این دسته معمولا دارای ۷ صندلی هستند. به دلیل قیمت مناسب و هزینه های جاری کمتر و جادار بودن گزینه مناسبی نسبت به شاسی بلند ها برا خانواده ها هستند. در کل ظاهر و چهره این خودروها چندان جذاب و رقابتی نیست. در کل این خودروها مناسب خانواده های پر جمعیت بوده و برای جابجایی سالمندان و کودکان بسیار مناسب است. فورد Galaxy ، سئات Alhambra ، فولکس Sharan و مرسدس بنز V-Class از جمله MPV های مشهور هستند.
خودروهای سدان (Sedan-Saloon)
آمریکایی ها به این سگمنت سدان و بریتانیایی ها سالون می گویند. اشکال و ابعاد گوناگونی دارند. سدان ها را اصطلاحا “سه تکه” یا “سه ستونه” یا three-box می نامند. یعنی که یک بخش به جلوی خودرو و بخش کاپوت و موتور اختصاص دارد (box 1) ، بخش میانی و اتاق داخل خودرو (box 2) و بخش آخر که به صندوق عقب اختصاص یافته و یک تکه جداگانه حساب می شود (box 3). به همین دلیل خودروهای هاچ بک را دو تکه یا two-box می نامند. طبیعتا این خودروها دارای طول به نسبت زیاد و فاصله دو چرخ عقب و جلو که نسبت به دسته های قبلی بیشتر شده است موجب راحتی بیشتر سرنشینان می شود. این خودروها گاها صندوق عقب کوچکی داشته و ظرفیت کافی را برای آن ها شاهد نیستیم. مرسدس بنز C-Class ، آئودی A4 و خودروهای داخلی نظیر سمند ، پژو پارس و یا خارجی های نظیر Kia سراتو ، هیوندای الانترا و … همپی جزو دسته سدان محسوب می شوند.
خودروهای استیشن (Estate-Wagon)
این گروه از انوع بدنه خودروها را می توانیم ترکیبی از سواری یا هاچ بک بدانیم. فارغ از دسته ای که هستند، تمایل به طول بیشتری دارند. آنجایی که شیشه صندلی های عقب در خودروهای سدان تمام می شود، در استیشن ها این شیشه ادامه پیدا کرده و تا نزدیکی درب صندوق عقب پیش می رود و فضای بیشتری را برای قرار دادن بار و وسایل ایجاد می کند. اولین مزیت این خودروها نسبت به سدان ها، فضای بیشتر صندوق عقب است. سقف امتداد یافته استیشن ها دیگر عامل محبوبیت این دسته است. ولوو V60 ، آئودی A6 Avant و خودروی داخلی نظیر تندر ۹۰ استیشن از جمله اتومبیل های این دسته هستند.
کوپه ۴ درب (Four-door Coupes)
معمولا سدان ها را اگر شکیل تر و جذاب تر درنظر بگیریم، نتیجه اش کوپه های ۴ درب می شود. به همین دلیل خودروسازها امروزه بیش از گذشته به تولید خودروهای کوپه یا سدان هایی که انحنا دارند روی آورده اند. سقف امتداد یافته، ارتفاع کمتر، ظاهر جذاب تر همگی از دلایل محبوبیت و موفقیت کوپه های ۴ درب است. البته کوپه های ۲ درب چندان مثل ۴ درب موفق ظاهر نشده و به خاطر فضای کمی که دارند مناسب خانواده ها نیستند. نکته منفی ممکن است ارتفاع کم این دسته باشد. گاهی افراد بلند قد و حتی با قد متوسط به هنگام نشستن در این خودروها دچار مشکل می شوند. مرسدس بنز CLS ، آئودی A7 و BMW سری ۶ Gran Coupe از جمله خودروهای کوپه ۴ درب هستند. لکسوس LC 500 هم یکی از جدیدترن کوپه های بازار است که البته ۲ درب می باشد.
کراس اوور (Crossover)
یکی از چالشی ترین مدل ها در انواع بدنه که رشد بی نظیری را در دنیا برای آن شاهد هستیم. شاید جالب باشد که بدانید اغلب خودروهایی که به آن ها شاسی بلند گفته می شود، کراس اوور هستند و نه یک SUV. این خودروها نسبت به سدان ها ارتفاع بیشتر و از شاسی بلند ها کوتاه تر هستند. به کراس اوورها در واقع شاسی بلند کوچک هستند. سواری نرم و راحت، ابعاد بزرگ تر، قیمت کمتر از شاسی بلندها و ظاهر نسبتا لوکس آن ها موجب شده است که این دسته به محبوبیت فوق العاده ای برسد. این خودروها بر خلاف باور برخی از افراد، اصلا مناسب آفرود نیستند. هر گردی گردو نیست. اگر کسی به اشتباه با این خودرو به دشت و بیابان و جنگل و کوه بزند فقط خودروی خود را مستهلک کرده و به آن آسیب رسانده است. البته مدل های دو دیفرانسیل آن عملکرد بهتری در شرایط سخت داشته و می توان به عنوان یک خودروی آفرود غیر رسمی مورد استفاده قرارگیرد ولی در کل کراس اوورها مناسب جاده های بین شهری و خیابان های داخل شهر هستند. نیسان Juke ، سیتروئن C4 کاکتوس ، جیپ Renegade ، پژو ۲۰۰۸ و تویوتا C-HR از جمله کراس اوورهای شناخته شده هستند.
شاسی بلند (SUV)
تفاوت چندانی بین سگمنت شاسی بلند و کراس اوور وجود ندارد. SUV ها بزرگ تر و قدرتمند تر بوده و از فضای بیشتری را برای سرنشینان و حمل بار برخوردارند. بر خلاف خودروهای آف رود یا چهار چرخ متحرک (۴×۴) ، SUV ها کماکان خودروهایی مخصوص جاده های بین شهری و خیابان هستند. به دلیل کنترل پذیری خوب و پایداری بالا، مناسب بزرگ راه ها نیز می باشند. SUV ها حداقل خودرویی هستند که برای شرایط جاده ای سخت و ناهموار نظیر بیابان و مسیرهای صعب العبور قابل قبول می باشند. ولی مجدد یادآوری می شود که هنوز ما با یک خودروی چهار چرخ متحرک آف رود رو به رو نیستیم. این خودرو مناسب کسانی است که هم قصد رفت و آمد به مسیرهای دشوار را دارند و هم می خواهند در خیابان های شهر رانندگی نمایند. Kia سورنتو ، نیسان X-Trail ، مرسدس بنز GLE از جمله شاسی بلندهای بازار هستند.
خودروهای چهارچرخ متحرک و آف رود (۴×۴ and off-roader)
این خودروها مخصوص مسیرهای سخت و صعب العبور هستند. ماشین های که می توان با آن ها به دل کوه و بیابان و جنگل زد. خودروهای آفرود بسیار قدرتمند بوده و تنها وسیله ای هستند که می توانند پاسخ گوی هر جاده و هر مسیری با شرایط گوناگون باشند. ابعاد بزرگ آن ها این اجازه را می دهد که تعداد زیادی سرنشین به همراه مقدار زیادی بار و وسایل را در خود جای دهند. مصرف سوخت این دسته نسبتا بالا بوده و به دلیل وزن زیاد چندان چابک و چالاک نیستند. لند روو Discovery ، تویوتا Land Cruiser و کادیلاک Escalade از جمله شاسی بلندهای مشهور هستند.
کروک، کانورتیبل یا کابریولت (Convertible – Cabriolet)
خودروی کروک در واقع کوپه ای است که سقف ندارد. یک پوشش پارچه ای یا برزنتی و یا فلزی می تواند جای سقف را بگیرد. ظاهر اسپرت کروک یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن است. رانندگی در هوای آزاد و زیر نور ملایم خورشید برای طرفداران این خودروها حرف اول را می زند. آئودی A5 Cabriolet و BMW 4 series Convertible جزو خودروهای کروک محسوب می شوند.
رودستر (Roadster)
رودسترها در واقع زیرشاخه کروک محسوب می شوند. این خودروها دو سرنشینه بوده و سقف متحرک دارند. این دسته بسیار اسپورت بوده و طرفداران خاص خود را دارد. این خودروها به دلیل ۲ درب بودن فضای کمی را برای سرنشینان ایجاد می کند. برای مثال می توان به مزدا MX-5 و پورشه باکستر به عنوان خودروی رودستر اشاره کرد.
خودروهای GT یا گرند توریسمو (Grand Tourer – Grand Turismo)
خودروهای گرند تور بزرگ تر و قدرتمند تر از کوپه هستند. ظاهر نسبتا لوکس و قیمت گران از ویژگی های دیگر خودروهای گرند تور است. برای مثال بنتلی Continental GT به اندازه یک رنج روور عریض و گران قیمت است. اصلی ترین ویژگی اتومبیل های GT را در پیشرانه آن ها می بینیم. موتورهایی بسیار قدرتمند که البته مصرف سوخت را نیز بالا می برند.