ترمز های ABS بخشی اساسی و تاثیر گذار در سیستم ایمنی خودروهای امروزی به حساب می آیند.
یکی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه سیستم ایمنی خودرو های جدید معرفی سیستم ضد قفل و یا به عبارتی ABS بود. در این مقاله با کاریرا همراه باشید تا هرآنچه لازم است را درباره تکنولوژی ترمز ضد قفل ABS بدانید.
سیستم ABS از علم الکترونیک برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در شرایط ترمز اضطراری استفاده میکند و این ویژگی این امکان را به راننده میدهد تا خودرو را بهتر کنترل کند چون در زمان استفاده از ترمز های ABS میتوان از فرمان خودرو استفاده کرد و از دسترس خارج نمیشود.
ترمز ABS از اوایل دههی۷۰ میلادی به عنوان یک آپشن بر روی خودرو های جدید عرضه می شد، اما بر اساس قانون وضع شده توسط اتحادیهیاروپا از سال ۲۰۰۴ تمام خودروهای جدید باید این سیستم ایمنی را دارا باشند.
تاریخچهی ترمز ضدقفل ABS
با اینکه سیستم ترمز های ضد قفل در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، اما اولین سری کاربردی از این ترمز ها در دههی۵۰ میلادی توسط شرکت انگلیسی Dunlop برای استفاده در سیستم Maxaret هواپیما ها تولید شد.
این سیستم هیدرولیک باعث بهبود فاصلهیتوقف هواپیما ها در هنگام فرود شد. این سیستم از قفل شدن چرخ ها بر روی یخ نیز جلوگیری میکرد. همچنین پس از مدت کوتاهی مهندسان متوجه شدند که میتوانند از این سیستم در خودرو ها بهره گیرند.
اولین خودرو ای که به سیستم ABS مجهز شد Jensen FF مدل ۱۹۶۶ بود. همچنین این خودرو اولین ماشین اسپورتی بود که به آپشن چهار چرخ متحرک مجهز بود و از سیستم ضد قفل Maxaret برای کاهش فاصله توقف خودرو استفاده میکرد.
با این حال این سیستم برای استفادهی خودرو ها طراحی نشده بود و سازگاری کامل را با آنها نداشت همچنین قیمت بسیار بالای مدل FF نیز از تبدیل شدن آن به یک موفقیت تجاری جلوگیری میکرد.
با معرفی سیستم های الکترونیکی ارتقا یافته در دههی۷۰ و ۸۰ میلادی، سیستم ABS نیز توسط شرکت هایی مانند Chrysler،General Motors وBosch اصلاح شد و خودروی Ford Scorpio مدل ۱۹۸۵ اولین ماشینی محسوب می شد که بصورت استاندارد داری آپشن ABS بود.
از آن زمان تا به امروز با توجه به قانون اتحادیهیاروپا مبنی بر اینکه تمامی خودرو ها باید از سال ۲۰۰۴ به بعد ABS را داشته باشند، شرکت ها این سیستم را برای موتورسیکلت ها نیز توسعه داده اند.
نحوهی عملکرد ترمز های ABS
ABS یک سیستم برای کنترل ترمز گیری است که بصورت ضربانی عمل میکند. تکنیک ترمزگیری ضربانی در خودرو هایی که قابلیت ABS را ندارند بسیار کاربردی است در این روش راننده میتواند بصورت مداوم و ضربانی در زمان ترمز گیری اضطراری پای خود را بر روی پدال ترمز قرار دهد و به کنترل خودرو در این زمان کمک نماید.
ترمز های ABS از سنسور هایی استفاده میکنند که قفل شدن چرخ ها را در شرایط ترمز گیری شدید بررسی میکند. اگر این سنسور ها تشخیص دهند که چرخی در جهت مخالف دیگر چرخ ها گردش داشته است و در حالت قفل شدن قرار گرفته است سیستم الکترونیکی وارد عمل شده و از طریق سوپاپ ها فشار ترمز می کاهد تا این چرخ نیز بتواند با دیگر چرخ ها هماهنگ شود.
اما اگر عمل قفل شدن مجددا در چرخ ها صورت گیرد، این فرآیند مجددا تکرار خواهد شد و دقیقا مانند تکنیک ترمز گیری ضربانی عمل میکند با این تفاوت که سنسور ها در سیستم ABS بسیار دقیق عمل میکنند و میتوانند این فرآیند را در ثانیه چندین بار انجام دهد و این در حالی است که راننده میتواند این کار را یک یا نهایتا دو بار در ثانیه انجام دهد. همچنین
شما می توانید بکار افتادن سیستم ترمز ABS ماشین را از لرزش پدال ترمز در زیر پای خود در هنگام ترمز گیری شدید متوجه شوید.
ترمز های ABS مدرن از یک کنترل کنندهی۴ کاناله که دارای سنسور و سوپاپ فشار جداگانه برای هر چرخ است استفاده می کند. ورژن های قدیمی که دارای ۱ و یا ۲ و یا ۳ کانال هستند بسته به نوع خودرو، دارای سنسور هایی بر روی محور جلو و یا عقب هستند.
مزایای ترمز ABS
سیستم ترمز ضد قفل بسیار کارآمد و قابل اعتماد است. بر اساس آزمایش های انجام شده خودرو های مجهز به این سیستم فاصلهی توقف کمتری نسبت به خودرو های معمولی ای که حتی رانندهی باتجربه ای دارند و از تکنیک ترمز گیری ضربانی استفاده میکنند، دارد.
یکی دیگر از مزایای ABS این است که در هنگام ترمز گیری شدید نیز همچنان فرمان خودرو قابل استفاده است و میتوان خودرو را کنترل کرد.
در خودرو های معمولی که درهنگام ترمز گیری شدید چرخ ها قفل میشوند کنترل خودرو و فرمان از دست راننده خارج می شوند اما در خودرو های مجهز به ترمز ABS چرخ ها قفل نمیشوند و در نتیجه با استفاده از فرمان میتوان به خودرو جهت داد و آن را کنترل کرد.
مشکلات ترمز ABS
اگر در جاده های سست و نرم حرکت میکنید (جاده های برفی، گلی، شنی و …) سیستم ABS به راحتی میتواند در ترمز گیری و توقف خودرو مشکل ایجاد کند.
در سطوح لغزنده مانند جاده های دارای گل و لای و یا برفی سیستم ترمز ضد قفل میتواند با مشکل مواجه شود و فرآیندی که سیستم الکترونیک خودرو برای متوقف کردن آن انجام می دهد میتواند فاصله توقف را افزایش دهد.
در جاده های برفی و … قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز گیری به علت فرو رفتن چرخ ها در برف و … در متوقف کردن خودرو تاثیر گذار است. از این رو بیشتر خودرو های مخصوص آف رود آپشن مربوط به کاهش تاثیر سیستم ABS و یا از کار انداختن آن را دارند تا در مواقع ترمز گیری به خوبی عمل کنند.
یکی از مشکلات رایج در خودرو های مجهز به سیستم ABS آسیب دیدن سنسور ها و یا قفل شدن سوپاپ های کاهش فشار در آن است. اگر شما با سیستم ABS خودروی خود مشکل دارید بدلیل مسائل ایمنی حتما به نمایندگی ها و یا تعمیرگاه ها برای چک کردن خودروی خود مراجعه کنید.
تجربیات شما در استفاده از سیستم ABS چیست؟ آیا تا به حال این سیستم شما را از خطر تصادف نجات داده است؟ با ما در کامنت ها در میان بگذارید.
منبع: autoexpress