بازی تاج و تخت در جهنم سبز
چند روز پیش پورشه پانامرا ۲۰۲۱ با ثبت زمان ۷:۲۹٫۸۱ عنوان سریعترین خودروی تشریفاتی را از آن خود کرد. نسخه رکوردشکن از این مدل محبوب عضوی از سری توربو S بود. نیروبخش این نسخه همان موتور آشنای ۴ لیتری V8 و توئین توربو است که به لطف بازنگریها خروجی آن حالا به ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر میرسد.
پیش از پانامرا توربو S، مرسدس AMG GT 63 S با رکورد ۷:۲۵٫۴۱ عنوان سریعترین خودروی چهار نفره تولید انبوه را در اختیار داشت. البته این رکورد در بخشی از پیست نوربرگرینگ که مسافت کوتاهتری دارد، ثبت شده است. بد نیست بدانید پیست نوربرگرینگ دارای مسیرهای مختلفی است؛ مسیر اصلی کوتاهتر ۲۰٫۶ و مسیر طولانیتر ۲۰٫۸۳ کیلومتر طول دارد.
در هر حال AMG از ادعای پورشه در رابطه با رکوردشکنی چندان راضی نبوده و ظاهرا قصد دارد در همان مسیری که پانامرا رکورد جدیدی ثبت کرده، شانس خود را امتحان کند. این شرکت اخیرا با انتشار بخشی از ویدیوی مربوط به رکوردشکنی GT 63 S در سال ۲۰۱۸، گفته:
«رکورد ما در کلاس خود بهترین بود و تنها ۰٫۳ ثانیه با رکوردی که احتمالا بهتازگی شنیدهاید، تفاوت دارد. شاید الان مناسبترین زمان برای ورود مجدد به پیست باشد…»
حال سوال مهمی که پیش میآید اینست اگر AMG بخواهد رکورد پانامرا ۲۰۲۱ را بشکند، از کدام نسخه GT چهار در کوپه استفاده خواهد کرد؟ با توجه به اینکه پورشه زمان قبلی متعلق به AMG GT را با اختلافی اندک بهبود داده، احتمال میرود آفالترباخیها از همان GT 63 S برای بازپسگیری تاج و تخت خود کمک بگیرند.
اما اگر AMG بخواهد با ثبت رکوردی بسیار بهتر پورشه پانامرا توربو S را تحقیر کند، به احتمال زیاد دست به دامان GT 73e خواهد شد. گفته میشود این نسخه که برای معرفی در ماههای آتی برنامهریزی شده، از پیشرانهای هیبریدی با قدرت تقریبی ۸۰۰ اسب بخار سود خواهد برد. قلب اصلی این پیشرانه را همان موتور معروف ۴ لیتری V8 توئین توربو تشکیل میدهد، یک موتور الکتریکی هم این نیروگاه قدرتمند را همراهی میکند.
در صورت صحت خروجی ۸۰۰ اسب بخاری برای GT 73e این خودرو حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت بیشتری در مقایسه با GT 63 S خواهد داشت؛ ضمن اینکه در مقایسه با پورشه پانامرا توربو S خروجی پیشرانه GT 73e حدود ۱۸۰ اسب بخار بیشتر خواهد بود. با این حساب به نظر نمی رسد ثبت رکوردی بهتر توسط AMG کار دشواری باشد.