عصاره مهندسی مرسدسبنز در قالب AMG GT Black Series
پس از مدتها گمانه زنی، پشت سر گذاشتن تستهای میدانی و همینطور لو رفتن تصاویری از قوی سیاه AMG، سرانجام مشخصات کامل سوپراسپرت جنجالی مرسدس تحت عنوان AMG GT Black Series به شکل رسمی اعلام شده است. البته این انتظار طولانی ارزشش را داشت زیرا با قدرتمندترین خودروی تولید انبوه شرکت مرسدس مجهز به موتور V8 روبرو هستیم که تا به حال بخش AMG این شرکت تولید کرده است.
یک موتور ۴ لیتری دو توربوشارژر V-8 این خودرو را همراهی می کند که توربوشارژرها دقیقا در بخش مرکزی و بین دو بلوک سیلندر این خودرو قرار دارند. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت ۷۲۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که در حدود ۱۴۳ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر بیشتر از قوی ترین مدلی که پیش از این توسط مرسدس عرضه شده است یعنی GT R Pro نیرو تولید میکند. این موتور به قدری خاص است که مرسدس برخلاف مدل های پیشین کد جدیدی را به آن بخشیده تا از این به بعد شاهد یکی از جذابترین موتورهای بخش AMG مرسدس بنز باشیم.
این موتور برای اولین بار از میل لنگ تخت مسابقه ای بهره میبرد. پیش از این موتورهای AMG از میل لنگ رایج ضربدری در موتورهای خود استفاده میکردند. به مدد این تغییر ترتیب احتراق سیلندرها تغییر کرده است که این مسئله باعث شده تا موتور واکنش سریع تری به پدال گاز نشان دهد و همچنین به دور موتور بالاتری دست پیدا کند که نتیجه آن قدرت، گشتاور و صدای بسیار بهتر است که به خوبی در ویدیوی که توسط مرسدس AMG منتشر شده قابل مشاهده است.
این سوپرخودرو قدرتمند برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۳٫۲ ثانیه زمان احتیاج دارد و در ۹ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. حداکثر سرعت آن نیز به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. این حجم از نیرو توسط جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه که در محور عقب قرار دارد تنها به چرخ های عقب ارسال میشود. مرسدس برای این که لانچ خودرو همانند مدل های مسابقهای این شرکت باشد از سیستم لانچ مسابقه ای در این خودرو استفاده کرده است.
در بخش ظاهری شاهد شباهت بسیار زیاد این سوپرخودرو به مدلهای مسابقه ای آن یعنی GT3 و GT4 هستیم. در نمای جلو ورودی عظیم الجثه هوا را شاهد هستیم که در بخش زیرین آن اسپیلیتر با قابلیت تنظیم به صورت دستی وجود دارد. کاپوت خودرو نیز به طور کامل از فیبرکربن ساخته شده است و در بخش جلوی آن دهانههای هوا به همراه فن وجود دارد تا در سیستم خنک رسانی موتور و همینطور تولید نیروی رو به پایین محور جلو کمک کند.
گلگیرها نیز برای خنک کاری مجموعه ترمز دارای شیارهای مخصوص هستند.
در بخش عقب خودرو شاهد یک اسپویلر عظیم دو تکه هستیم که بخش بالایی آن به اندازه ۲۰ درجه قابلیت تغییر زاویه دارد تا میزان مقاومت در برابر هوا را بسته به شرایط کم و یا زیاد کند. در زیر خودرو نیز مرسدس تمامی بخش ها را پوشانده تا از ایجاد گردابه جلوگیری کند و به مدد دیفیوز مسابقهای در عقب خودرو، AMG GT Black Series توانایی تولید ۴۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین در حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.
مرسدس برای سبک سازی این سوپرخودرو از فیبرکربن استفاده گستردهای کرده است و در نتیجه بخش هایی همچون کاپوت، سقف، درب صندوق عقب و حتی شفت انتقال قدرت از فیبرکربن ساخته شده است.
چرخهای آلیاژی سبک وزن به همراه ترمزهای کربن سرامیکی اختصاصی مدل Black Series این بخش از خودرو را تشکیل میدهند. همچنین مرسدس برای کاهش هرچه بیشتر وزن از شیشههای نازک تر استفاده کرده است.
AMG GT Black Series از سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم دستی بهره میبرد، گرچه مرسدس قابلیت تطبیق خودکار را نیز در این سیستم تعلیق قرار داده است. مرسدس به طور کامل این بخش را از آلیاژ آلومینیومی ساخته تا جرم فنربندی نشده را به طور محسوسی کاهش دهد.
جدای از حالتهای مختلف رانندگی که شامل ۹ حالت فقط برای سیستم کنترل کشش خودرو میشود، مرسدس حالت اسپرت پلاس را نیز در این خودرو تعبیه کرده که به کمک آن توانایی آشنایی با سطح پیست مسابقه ای فراهم است. در این حالت امکان ثبت سریع ترین دور ممکن توسط خودرو میسر است.
زاویه کمبر نیز به صورت دستی قابل تغییر است و مرسدس به طور مستقیم با شرکت میشلن برای توسعه لاستیک مخصوص این خودرو که از نوع پایلوت اسپرت کاپ ۲ بوده و دارای دو مدل با سطح نرم و سفت است همکاری کرده است.
در داخل اتاق نیز تریم منحصر به فرد مدل Black Series را شاهد هستیم که از چرم، فیبرکربن مات، دوخت نارنجی رنگ استفاده گستردهای شده است. پنل های درب برای کاهش هرچه بیشتر وزن سبک سازی شدهاند. همچنین امکان انتخاب بسته مسابقهای که شامل صندلیهای فیبرکربنی موسوم به bucket seat، محافظ حین چپ شدن خودرو ساخته شده از تیتانیوم، کمربندهای مسابقهای چهار نقطه ای و کپسول مخصوص آتش نشانی وجود دارد.
در حال حاضر قیمت نهایی این قوی سیاه مشخص نیست اما احتمال میرود برچسب قیمتی برابر با ۳۳۰ هزار پوند داشته باشد که در حدود ۳ برابر بیشتر از مدل پایه GT و ۱۴۰ هزار دلار نیز بیشتر از آخرین مدل یعنی GT R Pro است.
همچنین با توجه به شرایط خاص بازار خودرو، به شکل دقیق اعلام نشده که مرسدس AMG قصد تولید چند دستگاه از مدل Black Series این نسل از سوپرخودرو خود را دارد.
نسل قبلی Black Series یعنی SLS AMG Black Sereis در تعداد محدود حدود ۳۵۰ دستگاه تولید شده است و امروزه با برچسب قیمت در حدود ۱ میلیون دلار خرید و فروش میشود. از این مدل ۲ دستگاه پلاک ملی در کشور ما به رنگ زرد و سفید نیز موجود است.