با توجه به رشد استقبال از محصولات تسلا، این شرکت با جدیت تمام مشغول ساخت کارخانههای اختصاصی خود – موسوم به گیگافکتوری – در نقاط مختلف جهان است. پیش از این، تسلا کارخانههایی را در آلمان، چین و آمریکا تاسیس و راهاندازی کرده است. آنطور که ایلان ماسک اخیرا در توئیتر اشاره کرده، تسلا به دنبال ساخت یک گیگافکتوری جدید در قاره آسیا است. آقای ماسک در پاسخ به یکی از کاربران که پرسیده بود «آیا تسلا میخواهد مگاکارخانههای خود را به خارج از چین گسترش دهد؟» گفته: بله، اما قبل از آن ما باید گیگا برلین و دومین گیگای ایالات متحده را برای پوشش نیاز نیمه شرقی آمریکای شمالی به پایان برسانیم.
این اولین بار است که مدیرعامل تسلا از دومین گیگافکتوری در آسیا صحبت میکند. همانطور که اشاره کردیم، تسلا یک مجموعه تولیدی در شانگهای چین دارد. این مجموعه عظیم فعلا به تولید مدل ۳ مشغول بوده و در آینده مدل Y نیز به خطوط مونتاژ آن افزوده خواهد شد.
در حال حاضر مشخص نیست که گیگافکتوری بعدی تسلا، در کدام کشور آسیایی تاسیس خواهد شد. اما با توجه به این که دو کشور کره جنوبی و ژاپن از جایگاه بسیار خوبی در صنعت خودرو برخوردار بوده و از نظر تامینکنندگان قطعات و تولیدکنندگان باتری در شرایط بسیار خوبی هستند، احتمال انتخاب یکی از آنها بیشتر از بقیه کشورها است.
اگر پیگیر خبرهای مربوط به تسلا بوده باشید، حتما میدانید که در جریان شیوع گسترده ویروس کرونا، این شرکت مجبور به تعطیلی کارخانه خود در فریمانت کالیفرنیا شد. در آن مقطع آقای ماسک تهدید کرد که مقر کمپانی را به ایالتی دیگر منتقل میکند. اما از آنجایی که تسلا قصد افزایش ظرفیت تولید این مجموعه را دارد، بسیار بعید است که این اتفاق حداقل در آینده نزدیک رخ بدهد. به غیر از فریمانت، تسلا افزایش ظرفیت تولید گیگافکتوری شانگهای و گیگافکتوری نوادا را نیز دنبال میکند.
با رشد چشمگیر ارزش سهام تسلا و ثبت رکوردهای جدید از یک سو و ساخت گیگافکتوریهای بیشتر از سوی دیگر به نظر میرسد تسلا در حال عبور کامل از بحرانها بوده و در بازار خودروهای الکتریکی جای پای بسیار محکمی را برای خود ایجاد خواهد کرد.