فراری هر از چند وقت یکبار دست به کارهای عجیبی می زند و ساخت SF90 نیز قطعا یکی از همین کارهاست. از این رو قصد داریم تا در این مطلب به تازه ترین ساخته تکنولوژیک کمپانی فراری بپردازیم، خودرویی که گویی از تمامی اعضای خانواده اش سریعتر است و به شکل چشمگیری در پس وقایع دوران شیوع کرونا، مورد غفلت واقع شده است.
قیمت پایه آن ۴۰۰ هزار دلار است اما قیمت نهایی به راحتی به ۷۰۰ هزار دلار میرسد
با توجه به این که SF90 یک ابرخودرو پلاگ هیبریدی است از نظر پرداخت مالیات در میانههای جدول مالیاتی قرار میگیرد اما به علت امکانات اضافه بسیار گران قیمت فراری قیمت نهایی آن به سرعت بالا میرود. برای مثال پکیج مسابقه ای موسوم به Assetto Fiorano در حدود ۶۰ هزار دلار به قیمت نهایی خودرو اضافه میکند. چرخهای فیبرکربنی نیز در حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارند و نوارهای مسابقهای بدنه نیز برچسب قیمتی برابر با ۲۶ هزار دلار دارند.
اما نکته جالب توجه این است که ما با یک فراری تولید محدود همانند لفراری طرف نیستیم و فراری امکان فروش SF90 را برای همگان مهیا کرده اما به قیمت بسیار گزاف.
موتور دو توربو ۴ لیتری V8 به تنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند
یکی از انتقادهایی که به SF90 میشد این بود که شاسی آلومینیومی و موتور V8 دو توربو آن مشابه با مدل بسیار ارزان تر F8 Tributo است اما در عمل با دو موجود کاملا متفاوت طرف هستیم. به طور مثال بلوک اصلی موتور مشابه با نمونه استفاده شده در F8 است اما در باقی بخشها فراری به طور کامل خانه تکانی کرده است. توربوها، منیفولد ورودی و خروجی، سر سیلندر، پیستون و میل لنگ جدید در این موتور کار شده است.
قطر پیستونهای موتور این خودرو نیز بزرگ تر است با این وجود در حدود ۲۵ کیلوگرم وزن کمتری به نسبت موتور F8 دارد و همچنین در حدود ۵۰ میلی متر پایین تر بر روی شاسی نصب شده است. اگزوزها نیز از ماده ای به نام اینکونل ساخته شدهاند که مشابه با خودروهای فرمول یک است.
به تنهایی این موتور توانایی تولید ۷۶۹ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
سریع ترین شتاب گیری را بین تمامی فراریهای تاریخ دارد
SF90 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲٫۵ ثانیه و برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶٫۷ ثانیه زمان نیاز دارد که در حدود ۱٫۵ ثانیه از F8 سریع تر است. حداکثر سرعت نیز به ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. پس از گذر از سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دو موتور الکتریکی کار شده در محور جلو توانایی افزایش سرعت و تولید نیرو را ندارد و به همین علت به طور کامل خاموش میشود و تمامی نیروی مورد نیاز از طریق همان موتور بنزین سوز تامین میشود.
خبری از دنده عقب در آن نیست
جعبه دنده ۸ سرعته دو کلاچه اتوماتیک در حدود ۱۰ کیلوگرم از جعبه دنده ۷ سرعته کار شده در مدل F8 سبک تر است و ۱۵ میلی متر ارتفاع کمتری دارد. فراری برای سبکتر کردن این جعبه دنده ساز و کار دنده عقب را به کلی حذف کرده و این وظیفه را به دو موتور الکتریکی کار شده در محور جلو داده است.
خبری از اتصال فیزیکی پدال ترمز به ترمزها نیست
فراری به طور کامل از الگوریتم کامپیوتری برای برقراری ارتباط بین کلیپر ترمز و نیروی ترمز حاصل از موتورهای الکتریکی استفاده کرده است. همچنین برای اولین بار از یک فرمان تمام برقی در یک خودروی موتور وسط فراری استفاده شده است.
SF90 به طور کامل از فیبر کربن ساخته نشده است
فراری همچنان بر روی ساخت شاسی از آلومینیوم اصرار می ورزد و این مسئله در SF90 نیز وجود دارد. در واقع با شاسی ارتقا یافته F8 رو به رو هستیم که در بخش عقب شاسی یعنی همان فضای بین اتاق و موتور، از فیبرکربن استفاده شده است که همین مسئله باعث شده تا مقاومت پیچشی شاسی ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و وزن آن نیز ۲۵ درصد کاهش یابد.
می توانید با انتخاب تمامی امکانات اضافه وزن آن را ۱۰۰ کیلوگرم کاهش دهید
به طور استاندارد وزن خشک SF90 برابر با ۱۶۷۰ کیلوگرم است که در صورت انتخاب بسته مسابقهای Assetto Fiorano وزن آن ۳۰ کیلوگرم کاهش پیدا میکند. در صورت انتخاب تمامی امکانات اضافی میتوانید وزن این خودرو را تا ۷۰ کیلوگرم کاهش دهید. گرچه این کاهش وزن باعث کاهش رقم حساب بانکی شما نیز خواهد شد.
راحت ترین سوپرخودرو برای رانندگی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت است
طبق صحبتهای راننده تست شرکت فراری رافائله دی سیمونه، رانندگی با SF90 حتی از فراری ۴۸۸ Pista با قدرت کمتر نیز راحت تر است اما همیشه باید حواستان به شخصیت اصلی خودرو باشد زیرا در حدود ۸۰۰ اسب بخار از این ۱۰۰۰ اسب بخار در اختیار چرخهای عقب قرار میگیرد.
خبری از دکمه های فیزیکی بر روی فرمان نیست
دیگر خبری از عقربه دور موتور سنج آنالوگ فراری نیست و جای آن را یک صفحه نمایش عظیم الجثه ۱۶ اینچی گرفته است که توسط دکمه های حساس به لمس کار شده بر روی فرمان کنترل میشود. حالت های رانندگی در نظر گرفته شده برای این فراری نیز شامل eDrive، هیبرید، پرفورمنس و کوالیفای (مخصوص به ثبت رساندن سریع ترین دور ممکن) است.
آیرودینامیک بسیار هوشمندی دارد
جدای از توانایی تولید ۳۹۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، مهندسین فراری توانسته اند بال عقب هوشمندی برای این خودرو طراحی کنند که تبدیل به یک پتنت ارزشمند برای شرکت فراری شده است. مهندسین فراری با کار گذاشتن موتور الکتریکی در بخش مرکزی امکانی فراهم کرده اند که باز و بسته شدن بال را میسر میکند.
در بخش جلو خبری از قطعات متحرک نیست اما فراری همانند همیشه از S-Duct برای افزایش نیروی رو به پایین در محور جلو استفاده کرده است همچنین در بخش زیرین از تیغه های ایجاد کننده جریان گردابی استفاده کرده است.
با اولین فراری پلاگ هیبریدی تاریخ طرف هستیم
از آنجا که پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مک لارن P1 به قابلیت شارژ مستقیم باتریها مجهز بودند با امکان جدیدی در یک سوپرخودرو هیبریدی طرف نیستیم. اما این اولین بار است که فراری امکان شارژ مستقیم باتریها را فراهم کرده است.
از آنجا که وزن کلید اساسی در ساخت یک سوپرخودرو است. فراری از بسته باتری کوچک ۷٫۹ kwh استفاده کرده که تنها ۷۲ کیلوگرم وزن دارد و برد حرکتی خودرو نیز در حالت برقی تنها ۲۵ کیلومتر است. دو موتور الکتریکی کار شده در جلو که هر کدام تنها ۱۲ کیلوگرم وزن دارند توانایی تولید ۲۱۷ اسب بخار قدرت را دارند و در نتیجه تمامی این قوای محرکه پیچیده فراری SF90 در تست WLTP در حدود ۱۵۴ گرم در هر کیلومتر CO2 تولید میکند و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی نیز تنها ۶٫۱ لیتر است.