تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی ، یک نوع اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار میگیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامۀ پروازی که بهخودیخود موجب صرفهجویی در زمان و هزینه خواهد شد. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق سبک است و میتواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جابهجا شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری خود که در تبریز برگزار شد با انتقاد از فرودگاه سازی گسترده در سال های گذشته گفت: «به دلیل محدودیت ناوگان، بخش بزرگی از فرودگاه ها دارای ظرفیت خالی هستند که به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایر تاکسی را در دست اقدام داریم.»
سیاوش امیرمکری ادامه داد: «هواپیمای معمولی موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیتها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، میتواند در بسیاری از فرودگاههای کوچک نشست و برخاست کند.»
وی از کاهش ۱۷ درصدی نشست و برخاست هواپیما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و افزود: «در سال ۹۷ بیش از ۳۹۰ هزار نشست و برخاست در فرودگاه های کشور انجام شد که ۴۷ میلیون مسافر را جابجا کردند و کاهش ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر را در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ داشته ایم.»
وی با بیان اینکه ۸۷ فرودگاه در کشور داریم که ۵۳ فرودگاه آن عملیاتی است، افزود: «۸ فرودگاه غیر مالکیتی متعلق به وزارت نفت، مناطق آزاد و نیروهای مسلح در کشور داریم که ناوبری هوایی آنها متعلق به شرکت فرودگاه ها است.»
این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی، از وجود ۶۲ پروژه عمرانی توسعه فرودگاه های کشور به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان در ۲۶ فرودگاه کشور خبر داد و دو پروژه مهم عمرانی فرودگاهی را تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و نوسازی اتوماسیون فرودگاه مهرآباد به عنوان اولویت های فرودگاهی این شرکت اعلام کرد.