یک کارشناس خودرو دلیل تاخیر خودروسازان در ارتباط با فرمول جدید قیمتگذاری را محدودیت آنها در واردات قطعه و ترس از سونامی انصراف متقاضیان دانست.
به گزارش کاریرا به نقل از اقتصاد آنلاین، حسن کریمی سنجری در گفتو گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به شرایط تحریمی و وابستگی خودروسازان به واردات قطعه اظهار کرد: در حال حاضر محصولات خودروسازان در بازه قیمتی بالای ۴۵میلیون تومان، بهدلیل وابستگی بالایی که به واردات قطعات دارند برای تولید با مشکل مواجه هستند و این موضوع را میتوان به وضوح در کاهش تیراژ خودروسازیها مشاهده کرد.
او ادامه داد: شرکتهای خودروساز نیازمند جذب منابع مالی هستند، فرمول جدید وزارتخانه در ارتباط با خودروهای بالای ۴۵میلیون این امکان را میتواند برای آنها فراهم کند اما این شرکتها بهدلیل تعهدات معوقی که دارند قادر نیستند از این فرصت به نفع تجهیز منابع مالی خود استفاده کنند.
کریمی علت دیگر تاخیر خودروسازان در قیمتگذاری جدید را ترس از انصراف مشتریان دانست و افزود: در ارتباط با این فرمول قیمتگذاری باید مسئله افزایش قیمت و به تبع ترس خودروسازیها از انصراف متقاضیان را نیز در نظر گرفت زیرا بخش عمدهای از نقدینگی این شرکتها به واسطه پیشفروشها جمع شده و از این رو اگر با موج انصراف از طرف متقاضیان مواجه شوند، این امکان را ندارند که مبالغی را که به عنوان پیش پرداخت، دریافت کردهاند به آنها بازگردانند.
بر این اساس، قیمتگذاری خودرو مطابق با فرمول ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار که قرار بود راه نجات بازار خودرو از قیمتهای نجومی دلالان باشد هنوز از طرف خودروسازان اعمال نشده است.
درحالیکه طبق مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان میتوانستند از ابتدای بهمن ماه سال اخیر محصولات خود را براساس این فرمول عرضه کنند، اما این موضوع نه تنها از سوی خودروسازان مورد بیتوجهی قرار گرفته بلکه وزارتخانه مذکور نیز هیچ گونه نظارت و رسیدگی نسبت به تاخیر گروههای خودروسازی انجام نمیدهد.