اگر خودرویی در طول دوره گارانتی ۳ بار دچار ایراد تکراری شود باید با خودروی نو تعویض شود
به نقل از ایسنا قائممقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفته که با توجه به بررسی عملکرد سال ۱۳۹۶ خودروسازهای بزرگ، می توان گفت که قانون تعویض خودرو در صورت تکرار عیب بهتدریج در حال جا افتادن است.
سعید تاجیک اظهار کرد: براساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، درصورتیکه خودرویی در دوره گارانتی سه بار بهدلیل ایراد تکراری به نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش عرضهکنندگان خودرو مراجعه کند، شرکت خودروساز و واردکننده مربوطه موظف به تعویض خودرو با یک خودروی جدید است. وی با بیان اینکه تا سال گذشته این بخش از قانون به ندرت و بسیار محدود اجرا میشد، خاطرنشان کرد: با این حال ارزیابی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته نشان میدهد که در سال ۱۳۹۶ دو خودروساز بزرگ بهویژه ایران خودرو در حد قابل توجهی نسبت به اجرای قانون تعویض خودرو اقدام کردهاند با این حال باقی خودروسازان و واردکنندگان خودرو چندان این قانون را اجرایی نمیکنند.
قائممقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: بررسیها نشان میدهد که قانون تعویض خودرو در صورت تکرار عیب خودرو در سه نوبت، بهرغم بیتوجهی سایر خودروسازان و واردکنندگان خودرو، بهتدریج در حال جا افتادن است و وضعیت در حد قابلتوجهی بهبود یافته است.
همچنین بررسی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته نشان میدهد که در سال ۱۳۹۶ وضعیت پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه نیز بهبود یافته است.
طبق قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، اگر خودرویی در دوره گارانتی بهدلیل کمبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب بیش از دو روز کاری در نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه ملزم به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک است. بررسی عملکرد سه ماهه ابتدایی امسال نشان میدهد بسیاری از شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در تامین قطعات دچار مشکل شدهاند؛ بنابراین پیشبینی میکنیم در سالجاری خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاهها بیشتر شود.