سهم ۱۵ درصدی دولت بسیار بیشتر از عدد آن است و برکنار کردن مدیر عامل توسط سخنگوی دولت این را مشخص کرد
فربد زاوه با اشاره به اتفاقات اخیر در صنعت خودروسازی اظهار کرد: به طور حتم اگر این شرکتها به معنای واقعی کلمه خصوصی بودند شاهد این اتفاقات نبودیم.
وی ادامه داد: منظور از خصوصیسازی تنها نقل و انتقال سهام نیست چراکه تجربه ما نشان داده خصوصی سازی با این معنا به راحتی رخ نمیدهد زیرا دولت به سختی حاضر به واگذاری سکان مدیریتی خود به کس دیگری است، اما اگر مدیریت خودروسازیها به صورت خصوصی و رقابتی حرکت میکرد تا این حد شاهد فساد نبودیم.
زاوه مشکل پیش آمده را ناشی از مدیریت انحصاری عنوان کرد و گفت: هنوز هم امکان خصوصی کردن شرکتهای خودروسازی وجود دارد که لازمه آن تغییر پارادایمها است، ولی متاسفانه ما تا کنون در جهت مخالف خصوصیسازی حرکت کردهایم.
این کارشناس خودرو اضافه کرد: به طور مثال دلیل برکناری مدیر عامل ایران خودرو را افزایش قیمت اعلام کردهاند درحالیکه این گزاره کاملا دخالت در مدیریت یک بنگاه و در تضاد با بحث خصوصیسازی است. او همچنین برکناری یکه زارع را در تضاد با وعده خصوصیسازی وزیر صنعت دانست و افزود: به ظاهر ۱۵درصد سهام خودروسازیها دست دولت است و عملا این شرکتها خصوصی محسوب میشوند اما اثر سهم ۱۵ درصدی دولت بسیار بیشتر از عدد آن است و برکنار کردن مدیر عامل توسط سخنگوی دولت نشان داد که سهم دولت بیش از این حرفها است؛ اگر یکه زارع را به جرم فساد مالی دستگیر کردهاند باید اعلام کنند واگرنه افزایش قیمت بهانه مناسبی نبود.
زاوه تاکید کرد: اتفاقات پیش آمده نشان داد که دولت همچنان به رویه دخالت در خودروسازیها پایبند است و تا زمانی که اوضاع به این روال پیش برود خصوصی سازی رخ نخواهد داد.