با قیمتهای خندهدار بازار خودروهای داخلی، شاید آزاد کردن واردات خودروی هیبریدی راهحل مناسبی باشد
رئیس واردکنندگان خودرو اخیرا طی مصاحبه ای از احتمال آزادسازی واردات خودروی هیبریدی در قدم اول در سال ۹۹ خبر داد و گفت: «با اجرایی شدن مصوبه مجلس درباره معافیت خودروهای هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی، ممکن است سال آینده واردات خودروهای هیبریدی به کشور آزاد شود.»
اردیبهشت امسال بود که به دلیل اعمال ممنوعیتهای واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی و خارجی به یک باره گران شد؛ این در حالی است که اتفاقهای اردیبهشت ماه بازار خودرو، در بهمن ماه نیز دوباره تکرار شد.
شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد
اوایل مهر ماه هم حسین مدرس خیابانی، معاون وزیر صنعت و قائم مقام وزیر صمت در امور بینالملل از احتمال واردات خودروهای هیبریدی خبر داد.
هر چند که در آن زمان این خبر توسط برخی رسانهها تکذیب شد اما به نظر میرسد گرانی سرسام آور خودروهای داخلی و نارضایتی مصرفکنندگان از روند رو به رشد قیمتهای کاذب خودروها طرح واردات خودروی هیبریدی در دستور کار قرار گرفته و ظرف چند روز آینده تصمیمات مهمی در خصوص آزادسازی واردات این خودروها لحاظ خواهد شد. حالا برخی از منابع آگاه از احتمال واردات خودروهای هیبریدی در سال ۹۹ خبر میدهند.
در همین حال رئیس واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که واردات خودروهای هیبریدی در سال ۹۹ چقدر جدی است؟ گفت: «مجلس نسبت به واردات خودروهای هیبریدی نظر مساعدی دارد اما در نهایت باید منتظر نظر دولت بود. اینکه سیاست وزارت صمت در برابر واردات خودروهای هیبریدی چیست؟ و در نهایت رئیس کل بانک مرکزی نسبت به آزادسازی واردات خودروها چه موضعی خواهد گرفت؟ اینها معماهایی است که هنوز در ادامه مسیر حل نشده است.»
کورش مرشد سلوک اظهار کرد: «خوشبختانه واردکنندگان خودرو هم نسبت به واردات خودروهای هیبریدی در سال ۹۹ امیدوار هستند. به نظر میرسد برای کاهش آلودگی هوا و همچنین قیمت خودروها، دولت هم نظر مساعدی نسبت به واردات خودروهای هیبریدی داشته باشد. چنانچه ارز کافی برای واردات این خودروها از سوی بانک مرکزی تخصیص داده شود، ممکن است در گام نخست در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ واردات خودروهای هیبریدی آزاد شود.»
او تصریح کرد: «این اقدام دولت هم میتواند آب باریکهای برای شرکتهای واردکننده خودرو باشد که این فعالان بازار برای سال آتی بتوانند خدمات پس از فروش خود را حفظ کند. از سوی دیگر این اقدام به نفع مردم تمام خواهد شد؛ چرا که هنوز فرهنگ استفاده از خودروهای هیبریدی در کشور جا نیافته و با واردات مداوم این خودروها به بحثهای زیست محیطی و کاهش قیمت خودرو کمک خواهد شد.»
از سوی دیگر با توجه به شرایط ارزی کشور و عدم تخصص بند درآمدی از محل واردات خودرو در بودجه ۹۹، به نظر می رسد که در بودجه کلان سال ۹۹ افقی برای هزینه کرد در محل واردات خودروی هیبریدی وجود ندارد، اما باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح نیز به سرنوشت پیشنهادهای قبلی دچار می شود، یا اینبار شرایط متفاوتی پیش روی دست اندرکاران واردات خودرو وجود دارد.