قیمت دستوری و حاشیه سود بالا؛ نتیجه قابل پیش بینی بود.
به گزارش تسنیم، رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به افزایش قیمت ها از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا اردیبهشت سال ۱۳۹۷، گفت: مس ۸۲ درصد،سرب ۶۷ درصد، پلیمرهای پلاستیکی ۶۱ درصد، کائوچو ۷۸ درصد، کائوچوی طبیعی ۹۵ درصد، فولاد آلیاژی ۷۳ درصد، آلومینیوم ۷۷ درصد، ورق فولادی ۶۸ درصد و دلار دولتی ۳۹ درصد و آزاد ۵۶ درصد و دستمزدها هم ۵۶ درصد افزایش داشت علاوه بر اینکه ۲۱ درصد افزایش تورم داشتیم و خودروسازان با مشکل جدی مواجه اند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به اینکه سیستم به گونه ای است که فقط دلال استفاده می کند، ادامه داد: خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان داشتند و قطعه سازها هم زیان داشتند و برخی ها در حال تعطیل شدن هستند.
وی افزود: شورای رقابت به گونه ای نامناسب قیمت گذاری می کند و از آنجایی که مدیران ۲ خوروساز بزرگ، دولتی هستند آن را می پذیرند در حالی که اگر بخش خصوصی بود هرگز قبول نمی کرد. نجفی منش اضافه کرد: شورای اقتصاد در سال ۱۳۷۶ قیمت گذاری خودروها را ۵ درصد زیر حاشیه بازار قیمت گذاری کرد و این موضوع موجب شد که دلال ها از بازار خارج شدند و قیمت ها متعادل شد اکنون نیز باید به همان شکل، عمل کرد.
رئیس انجمن قطعه سازان گفت: در حال حاضر برای فروش اینترنتی ۱۶ هزار خودرو، ۵۰۰ هزار نفر و برای فروش ۲۴۷ خودرو حدود ۲۰۰ هزار نفر برای خرید به سایت مراجعه کردند زیرا سود حاشیه بازار بسیار زیاد است. نجفی منش افزود: هیچ دولتی در هیچ جای جهان در قیمت گذاری دخالت نمی کند.
وی در ادامه اضافه کرد: اکنون هزار واحد قطعه سازی در شرف تعطیلی و یا تعدیل نیرو هستند و تولیدات خودرو به نصف کاهش پیدا کرده است. نجفی منش تاکید کرد: قیمت گذاری خودرو با توجه به حاشیه بازار، قیمت ها را متعادل می کند و صف خرید را از بین می برد.