پس از امضای برجام، آئودی هیچ وقت نسبت به فعالیت جدی در ایران ابراز تمایل نکرد، پروژه تولید مشترک فولکس واگن با همکاری ماموت خودرو پس از تهدید های دونالد ترامپ و سخت گیری وزارت صنایع تبدیل به واردات خودرو کامل شد، ب ام و جرات رسمی کردن همکاری خود با پرشیا خودرو را پیدا نکرد و مرسدس بنز نیز تنها در دنیای تئوری از همکاری مجدد با ایران خودرو خبر داد.
این مطالب را از دست ندهید:
به نقل از دیجیاتو، حالا اما آمریکا دیگر برجام را به رسمیت نمی شناسد. خودروسازان نه چندان جسور آلمانی هم یکی یکی در حال جمع کردن بساط خود از بازار ایران هستند. امروز در تازه ترین خبر در این خصوص، دایملر (هولدینگ مادر مرسد بنز) به شکل رسمی بیانیه توقف فعالیت در بازار ایران را صادر کرده است تا خدایی نکرده برای آمریکایی ها شائبه ادامه حضور این خودروساز در کشورمان پیش نیاید.
اما واقعیت این است که دایملر تاکنون نه در بخش خودروهای تجاری و سنگین فعالیت جدی خود را با ایران خودرو دیزل از سر گرفته و نه در بخش سواری موفق به بازگرداندن دوران شکوه ستاره ایران شده بود. بنابراین شاید استراتژی دایملر و مرسدس بنز در همکاری شفاف با خودروسازان دولتی ایران را باید یک استراتژی شکست خورده در مقابل روش حیات در پشت صحنه ب ام و قلمداد کرد. چرا که خودروساز باواریایی (ب ام و) ظرف چند سال گذشته موفق به فروش چند هزار خودرو در کشورمان شده اما مرسدس بنز علیرغم تلاش مستمر، ظرف دوسال گذشته فرصت عرض اندام در کف بازار را پیدا نکرده بود.
به هرحال امید است که در آینده بار دیگر شاهد بازگشت خودروسازان بزرگ آلمانی به کشورمان باشیم و مرسدس بنز نیز با درس گرفتن از اشتباهات خود به جای درگیر شدن با بروکراسی خودروسازان دولتی به فعالیت مستقل در ایران بیاندیشد.