ایران خودرو ۴۰ هزار خودرو و سایپا ۵۰ هزار خودرو را با قیمت مصوب از آخر این هفته به فروش می رسانند.
ابتدا طرح شایعه، بعد گمانه زنی، بعد تکذیب و سپس تایید! دوست داشته باشیم یا نه سیکل اکثر اخبار در ایران همینطور است. دیشب در گفتگوی ویژه خبری مدیران عامل سایپا و ایران خودرو رسما اعلام کردند که جمعا ۹۰ هزار خودرو را از آخر این هفته با قیمت مصوب به فروش می رسانند.
قاسم جهرودی مدیر عامل سایپا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به فروش ۵۰ هزار خودرو از محصولات این شرکت گفت: با توجه به تاکید وزیر محترم صنعت در زمینه تنظیم بازار از روز ۴ شنبه ساعت ۱۰ صبح فروش ۵۰ هزار خودرو از انواع خانواده پراید، تیبا و نیسان به صورت پیش فروش انجام می شود.
از دست ندهید: چرا پیش فروش شهریور ۹۷ سایپا در کمتر از ۱ دقیقه به پایان رسید؟ چه افرادی توانستند خرید کنند؟
در ادامه این برنامه هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز با اشاره به برنامه این شرکت برای فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو گفت: از هفته آینده کار فروش ۴۰ هزار خودرو توسط ایران خودرو آغاز می شود.
در ادامه جدول فروش خودروهای سایپا آمده است. با توجه به اینکه زمان فروش محصولات ایران خودرو هفته آینده اعلام شده لذا هنوز جدول فروش این شرکت منتشر نشده است.
جدول فروش ویژه سایپا
نکات مهم در فروش ویژه سایپا و ایران خودرو:
- ثبت نام فقط اینترنتی میباشد.
- شرایط فاقد حق صلح میباشد.
- محدودیت کدملی وجود دارد.
- مشتریانی که در ۱۸ ماه گذشته ثبت نام داشته اند مجاز به ثبت نام نیستند.
- مابقی قیمت خودرو به نرخ روز کارخانه محاسبه میشود.
آنچه در گفتگوی خبری دیشب گذشت
برای مشاهده اعلام خبر فروش ۹۰ هزار خودرو توسط مدیران عامل ایران خودرو و سایپا زمان ۴۱:۳۰ این ویدیو را ببینید
اوضاع بازار خودروهای داخلی موضوع گفتوگوی ویژه خبری امشب دوشنبه ۱۲ شهریورماه بود که با حضور محسن جهرودی مدیر عامل ایران سایپا و هاشم یکهزارع مدیر عامل ایران خودرو برگزار شد.
محسن جهرودی مدیر عامل ایران سایپا در ابتدای برنامه در رابطه با علت شکل گیری بازار حاشیه ای در خصوص خودرو فراتر از توان خرید مردم، اظهار کرد: عملا در مسیر تولید انحرافی وجود نداشته و تولید خودرو را با وجود تمام فشارها محقق کرده ایم و در ۵ ماهه امسال ۱۸ هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده است.
مدیر عامل سایپا گفت: نیاز مردم به خودروی تولید داخلی چیزی حدود ۱میلیون و ۲۰۰ و یا ۳۰۰ هزار است. ما امروز با تقاضایی مواجه شده ایم که شکل نیاز ندارد. از ماه دوم سال با اتفاقات بازار ارز، با حجم عظیمی از تقاضا مواجه شدیم. حجم تولید تغییر نکرده است، ولی حجم تقاضا به صورت فزاینده ای افزایش یافته است.
وی افزود: به دلیل سودی که در خرید و فروش خودرو وجود دارد، حال تصور کنید این تقاضا ۱۰ برابر میزان ذکر شده باشد(۱میلیون و ۲۰۰ هزار)، همین امر سبب ایجاد بازار کاذب میشود.
یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو درباره افزایش ناگهانی قیمت خودروی پراید و پژو ۴۰۵ تصریح کرد: این افزایش قیمت ها بازار کاذبی است که ایجاد شده و صرفا برای ملتهب کردن فضا به وسیله قیمت گذاری توسط فروشندههای خرد است. چرا که به نظر نمیرسد در سراسر ایران خودروی زیادی با این قیمت بتواند به فروش برسد.
با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید
جهرودی گفت: ما در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای را تعبیه کردهایم، مثلا یکی از شروط خرید این است که طی ۱۸ ماه گذشته متقاضی سابقه خرید نداشته باشد و یا با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید، اما در هر صورت با وجود همه این عوامل محدود کننده، باز هم یک جامعه ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفری متقاضی خودرو وجود دارد که خارج از کنترل خودرو ساز است.
جهرودی در ادامه با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده بود که تا قبل از برج ۲ این حجم از تقاضا وجود نداشت بیان کرد: سیاست های بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز خودرورسازها از اردیبهشت ماه تغییر کرد. ما شاهد نوسانات و تغییراتی در بحث ارز بودیم و همین طور با گروه بندیهای انجام شده در این باره، ما خودروسازان با تلاش های وزیر صمت در گروه ۱ قرار گرفتیم.
وی افزود: این تغییرات حاکی از ایجاد تغییرات در قسمت تمام شده خودرو بود و مردم این را درک میکنند. باید توجه داشت که تمام متقاضیان دلال نیستند، بلکه در میان آها افرادی هستند که حتی یک یا چند خودروی دیگر دارند، نکته این است که مراجعه کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه میکنند و ممکن است به آن هیچ نیازی نداشته باشند و این دلیلی بود که بر بازار ما سوار شد.
یکه زارع در خصوص کاسبان اصلی سود حاصله از تفاوت قیمت کارخانه با بازار تصریح کرد: ما به عنوان خودروساز خود یکی از معترضان هستیم و برای ما هم این اختلاف قیمت زجرآور است؛ اما باید دید عوامل این اختلاف چیست. ما به این فکر می کنیم که چرا نمی توانیم راهکاری مناسب برای جذب مشتری پیدا کنیم که متقاضی بتواند خودرو را با قیمت مصوب خریداری و از خودروساز تهیه کند. می توان گفت تنها دلیلش همان بازار کاذب است.
تاخیر در دریافت قطعه است که باعث میشود نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم
جهرودی درباره انبار و عدم عرضه خودرو به منظور فروش با قیمتی بالاتر اظهار کرد: احتکار کاری بسیار ناپسند است که تعریف خاص خودش را دارد، خودرو مانند میوه و یا گوشت، قابل احتکار نیست. دلیلی برای این کار وجود ندارد، در واقع تاخیر در دریافت قطعه است که باعث میشود ما نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم.
رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در گفتوگوی تلفنی با برنامه درخصوص تایید احتکار خودرو گفت: ما جلسات متعددی را با خودروسازان داشتهایم. همانطور که گفته شد مصداق احتکار درمورد خودرو وجود ندارد. بحث احتکار زمانی پیش میآید که الزام به عرضه از سوی وزیر صمت اعلام شود که درباره خودرو اعلام نشده است. عنوانی که در این باره مطرح میشود، اختفای خودرو با هدف گرانفروشی نام دارد و از آن به نام احتکار یاد نمیشود.
محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگوی تلفنی در رابطه با کشف انبار قطعات ایران خودرو در حوالی استان البرز گفت: این ۱۹۰۰ دستگاه خودرو تولید یک روز ماست. اگر در سال گذشته در چنین زمانی، با پهپاد بر فراز ایران خودرو پرواز می کردید، متوجه ۴۰ هزار دستگاه خودرو می شدید که آمار عجیبی نیست و کاملا طبیعی است.
مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا در ادامه گفت: افتخارم این است که با آگهی روزنامه استخدام شدم.
خودرو اصولاً احتکار پذیر نیست
وی با اشاره به اینکه خودرو اصولاً احتکار پذیر نیست گفت: درگیر یک حرکت سودجویانه هستیم که طی آن یک سری از آدم ها به تحلیل بازار می پردازند ، عدد هایی که در رابطه با قیمت خودرو بیان می شود منبع از چند سایت است لذا قیمتهایی که اعلام میشود عددی نیست که در جامعه بر مبنای آن معامله صورت بگیرد، ما میگوییم قیمت محصولمان این نیست و قیمت بازار را به عنوان خودرو ساز قبول نداریم.
مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه اگر در نمایندگی محصول بدون پلاک وجود دارد قابل پیگیری است اظهار کرد: تمام فروش های اخیر ما اینترنتی بوده، ولی اگر خودرویی در داخل نمایندگی با پلاک فروخته می شود دارای صاحب است، یعنی کسی بوده که از ما خرید کرده و حالا میخواهد عرضه کند، تمام فروش های اخیر گروه خودروسازی سایپا به صورت شفاف است.
سایپا هفته آینده ۵۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهد کرد
جهرودی مدیرعامل سایپا با تاکید بر اینکه باید بر روی بحث تحویل فوری خودرو اقدام عاجلی صورت گیرد عنوان کرد: ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید و انواع آن، تیبا و انواع آن و نیسان به صورت پیش فروش با قیمت مصوب و منطبق با زمان تحویل توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه قیمت بازار را قبول نداریم اظهار کرد: تمام فروش های ما اینترنتی است، اگر بنا به وارد کردن خودرو داریم باید حقوق و عوارض گمرکی آن صفر شود.
پراید ۴۰ میلیونی نادرست است و صحت ندارد
مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با طرح این سوال که چند نفر پراید ۴۰ میلیون تومانی گرفته اند گفت: این قیمت نادرست است ،شورای رقابت به ما قیمت را اعلام میکند، ما ریالی نمیتوانیم اضافهتر بفروشیم تا زمانی که اصلاح قیمت صورت بگیرد.
وی افزود: در برخی از قطعات هایتک مشغول کار هستیم، در بحث فولکسواگن در خودروهای دیزلی شاهد رسوایی برای کشوری با آن سطح تکنولوژی و دانش فنی بودیم، بسیاری از قطعات را داخلی سازی کرده ایم، تمام قطعات مربوط به بدنه داخلی سازی شده است، در برخی از قطعات هایتک در حال کار هستیم و قطعهسازان مشغول فرایند هستند و در برخی از موارد دانش فنی در اختیار چند کشور است.
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما به عنوان خودروساز باید خودمان را مسئول بدانیم و مشکلات را حل کنیم خاطرنشان کرد: مدیریت تقاضای تحویل فوری باید صورت گیرد ، در یک بازار خودرو ۱۰۰ هزارتایی ۹۵ هزار خودرو را از طریق سایت ثبت نام می کنیم آن هم به قیمت روز از سوی دیگر ۵ هزارخودرو باقی می ماند که به صورت تحویل فوری انجام می شود.
ایران خودرو هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهد کرد
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: برای هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد تا بتوانیم بحث سیاه بازار را بشکنیم.
وی با بیان اینکه از ماه اردیبهشت این بازار ۵ هزارتایی دچار التهاب شد ادامه داد: در کل ایران نمی توان پیدا کرد که ۲۰ عدد پراید با قیمت ۴۰ میلیون تومان فروخته شده باشد، لذا اگر می خواهیم بازار را از التهاب در آوریم باید این قسمت را کنترل کنیم .
محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس طی گفتوگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با چه کسی است؟ این پاسخگویی را چه کسی باید داشته باشد؟ آیا واقعا مردم را باید مقصر دانست افزود: چرا بعد از گذشت سی سال نتوانستیم برای پراید قطعات مورد نیاز را تولید کنیم، متاسفانه مردم را بی اعتماد کردهایم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با وزارت صنعت معدن و تجارت است افزود: وزیر صنعت را به زیر تیغ استیضاح می بريم و مجلس به غیر از این راه دیگری ندارد.
یکه زارع درباره تاخیر در تحویل خودروها گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تولید قطعه کاهش یافته است، زمانی تولید ما به ۲۷۰۰ میرسید، اما در حال حاضر حجم تولید به ۲۰۰۰ عدد رسیده است.
جهرودی هم درباره تاخیر تحویل خودروری C3 عنوان کرد: این محصول قرار بود که استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند. این محصول کاملا به روز بوده و در حال حاضر در بازارهای اروپایی به فروش میرسد. ما توانستیم تولید این خودرو را به ۲۰۰۰ دستگاه برسانیم، اما عمده تاخیر در تحویل خود برای ما در مورد رنو بوده است و آن هم به دلیل کاهش تولید آن از ۵۷۰ دستگاه به ۹۰ دستگاه بود که همین امر سبب تراکم شده است؛ اما درخصوص سایر محصولات معمولا کمتر از یک ماه تاخیر رخ داده است.
یکه زارع هم در پایان درباره استاندارهای ۸۵ گانه گفت: ما در حال هماهنگی با سازمان استاندارد هستیم تا بتوانیم طی توافقی این استانداردها را در تولیدات خود لحاظ کنیم.