آن طور که از تصاویر منتشر شده مشخص است اولین محموله سانگ یانگ رکستون G4 وارد گمرک بندرعباس شده و به احتمال زیاد به زودی به صورت پلاک شده در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.
رامک خودرو بعد از رونمایی از رکستون G4، قیمتی کمتر از ۳۳۰ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام کرد و تمام ظرفیت پیش فروش خود را برای تحویل از اواخر بهار تا اواسط تابستان ۹۷ به خریداران واگذار کرد. اما به خاطر بسته شدن ثبت سفارش و بروز مشکلات گمرکی، شاهد بودیم که تحویل تمام خودروهای مانده در گرمک با تاخیر مواجه شده و بالاخره چندی پیش با دستور وزارت صمت، قرار شد تا خودروهای موجود در گمرک و تعهدات داده شده به مشتریان بر اساس ثبت سفارش های موجود، ترخیص و به دست مصرف کنندگان برسد.
در شرایطی که اکثر شرکت های واردکننده به خاطر تغییر قیمت ارز و همچنین افزایش هزینه ها، مبلغی اضافه تر از قرارداد اولیه را برای تحویل خودرو از مشتریان خود دریافت می کنند، احتمال داده می شود که قیمت این خودرو در نهایت بیش از ۳۳۰ میلیون تومان برای مشتریان باشد. اما جالب است بدانید که دلالان بهای حواله های سانگ یانگ رکستون G4 را برای تحویل در هفته های جاری تا ۲۸۰ میلیون تومان اعلام می کنند. به عبارت ساده باید منتظر باشیم که با حضور این شاسی بلند کره ای، قیمت نسخه آماده پلاک آن تا ۵۰۰ میلیون تومان هم به مشتریان اعلام شود.
اما بیایید واقع بین باشیم.با وجود تعداد زیادی انتخاب خوب مانند هیوندای سانتافه، نیسان ایکس تریل، رنو کولئوس و سایر خودروهای این سگمنت در بازار، آیا مشتری نهایی حاضر به پرداخت بهایی سنگین برای سانگ یانگ رکستون خواهند بود؟
در بازار ایران معمولا سوداگری و خرید برای کسب سود اهمیت خیلی بالایی دارد و دلالان با انواع روش ها سعی خواهد کرد خودرو را با قیمت بالا به مشتریان از همه جا بی خبر (یا حتی مطلع) قالب کنند. لذا بله؛ تقریبا با اطمینان می گوییم این خودرو مانند خوش فروش های بازار به سرعت فروش می رود و کاهش قیمتی برایش متصور نیست.
در وبسایت اصلی سانگ یانگ کره و دیگر نمایندگی های این شرکت در دنیا، خودروی رکستون G4 با پیشرانه ی دیزلی، عرضه می شود. این موضوع، البته در ایران متفاوت است و محصول مذکور، با قوای محرک بنزینی فروخته خواهد شد. از سویی دیگر، مدل های مختلف رکستون دارای نسخه های ۲ دیفرانسیل و تک دیفرانسیل، با گیربکس ۶ سرعته ی دستی یا ۷ سرعته ی اتوماتیک هستند؛ درحالی که نمونه ی وارداتی به ایران، مجهز به جعبهدنده ی خودکار ۶ سرعته، ساخت آیسین ژاپن و سیستم ۲ دیفرانسیل خواهد بود.
نسخه ی بنزینی رکستون G4، توربوشارژ ۴ سیلندر ۲ لیتری خواهد بود. بنا به ادعای شرکت واردکننده، قدرت ۲۲۲ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر به ترتیب در دور موتورهای ۵۵۰۰ و ۱۵۰۰ دور بر دقیقه، در این محصول تولید می شوند. اطلاعات بیشتری از میزان مصرف سوخت و زمان گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رکستون بنزینی اعلام نشده است؛ اما برحسب تجربه و با توجه به وزن خالص حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم این مدل، می توان پیش بینی کرد که در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.
چندی پیش گروه صنعتی رامک خودرو به صورت رسمی در رسانه ها اعلام کرد که کارخانه تیوولی در قزوین و ساوه بزودی فعالیت تولیدی خود را آغاز می کند و به بخشی از ثبت نام کنندگان این خودرو نمونه های تولید داخل از اواخر سال جاری تحویل داده می شود. به گفته مدیران این شرکت، از سال گذشته در قراردادهای پیش فروش سانگ یانگ تیوولی ذکر شده بود که شرکت می تواند نسخه وارداتی و یا تولیدی را به خریداران تحویل دهد.
گفتنی است که رکستون از نظر مشخصات آفرود مزیت هایی را نسبت به سایر کراس اوورهای موجود در بازار ارائه می دهد، شاسی مستقل و پیشرانه قدرتمند تر (نسبت به رقبا) و سیستم فنربندی مناسب آفرود از جمله ویژگی هاییست که می تواند رکستون را به گزینه ای متفاوت برای خریداران تبدیل کند، اما مشخص نیست که اساس با توجه به شرایط اقتصادی فعلی آیا مشتریان تمایلی به آفرود رفتن با خودرویی نیم میلیارد تومانی داشته باشند یا خیر.