یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکتهای که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمدهاند و بعضا بسیار بزرگ هم شدهاند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی، سودآور هستند.
فربد زاده ، در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودرو در ایران رشد پیدا نکرده است؟ اظهار داشت: انتخاب استراتژی نادرست، عدم وجود بخش خصوصی رقابتپذیر و نگرانی از ورود سرمایههای خارجی، مهم ترین عواملی هستند که نهایتا نتیجه را به این وضعیت رساندهاند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، وی افزود: ضعف خودروسازی تنها محدود به شرکتهای دولتی نیست و شرکتهای خصوصی فعال در این صنعت خودروی ایران هم فاصله بسیار زیادی با توسعهیافتگی دارند و حتی میتوان گفت به شدت از شرکتها دولتی عقبماندهتر هستند. این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: شرکتهای که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمدهاند و بعضا بسیار بزرگ هم شدهاند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی سودآور هستند و مطلقا نه توانایی رقابت و نه حتی قصد آن را در بازارهای داخلی و جهانی ندارند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، تلاش شدیدی صورت گرفته است که یا از ورود سرمایههای خارجی مستقل به کشور جلوگیری شود و یا شرکتهای بین المللی که علاقهمند به ورود به ایران هستند، به سمت شرکتهای خصوصی و یا دولتی خاصی بروند که این ساختار آسیب نبیند. وی ادامه داد: اصولا شرکتهای خارجی از ورود به یک بازار با چنین فضای حاکمی واهمه دارند و نگران میشوند که اگر مطابق منویات مدیران دولتی رفتار نکنند، سرمایه آنها خطرات جدی تهدید نماید. این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در واقع، هم ورود سرمایه و هم فنآوری و در نتیجه فضای رقابتی همگی به شدت محدود میشوند و طبعا توسعهای رخ نمیدهد.
منبع : اقتصاد آنلاین