به گزارش کاریرا، سهیل نوردرخشان اظهار کرد: میانگین رشد نهاده های تولید از بهمن ۹۷ تا پایان تیر ۹۹ نشان می دهد در ۱۸ ماه گذشته شاهد افزایش ۱۲۷.۲ در این شاخص ها بودهایم.
نوردرخشان در ادامه به تشریح جزئیات این افزایش قیمت ها پرداخت و افزود: یکی از مواد اولیه در تولید خودرو، مواد پلیمری و شیمیائی هستند که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پَک مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر می گذارند.
به گفته وی، این مواد در دی ماه سال ۹۷ به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تهیه می شده اما در تیرماه ۹۹ با رشد ۴۴ درصدی به ۱۵هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.
نوردرخشان گفت: در اصول حسابداری صنعت خودرو، لاستیک را با شاخص کیلوگرم محاسبه می کنند که این محصول در دی ۹۷ کیلویی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما در ماه گذشته، با رشد ۲۰۲ درصدی با بهای ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه شده است.
مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا به افزایش قیمت کانی های فلزی در ۱۸ ماه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: آلومینیوم در این مدت از کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان، مس از ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۳ هزار تومان، بیلت فولاد و چدن از ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، آهن ورق داخلی از ۵ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و آهن ورق خارجی از ۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
نوردرخشان با بیان اینکه علاوه بر این مواد، افزایش نرخ ارز نیز بر بهای تامین مواد و قیمت تولید محصولات خودروسازان تاثیر قابل ملاحظه ای دارد، افزود: در ۱۸ ماه گذشته نرخ دلار آزاد از ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان به ۲۰ هزار و ۸۹۴ تومان رسیده که رشد ۹۲ درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: دلار مبادله ای موسوم به نیما نیز از قیمت ۸ هزار و ۸۱ تومانی در بهمن ۹۷ با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۶ هزار و ۹۷۰ تومان رسیده است.
مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: میزان تاثیرگذاری هر یک از این نهاده ها بر قیمت تمام شده خودروها متفاوت و موثر است اما نشان می دهد که به طور میانگین ۱۲۷ درصد رشد داشته اند، این درحالی است که افزایش قیمت خودروها در این مدت زمان بسیار کمتر از ۱۲۷ درصد بوده است.