بر اساس نتایج تحقیق اخیر شرکت حسابرسی و خدمات حرفهای دیلویت (Deloitte) یک سوم از خودروهای جدید فروخته شده در سال ۲۰۳۰ به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز خواهد بود. این شرکت پیشبینی میکند تا پایان دهه کنونی سالانه ۳۱٫۱ میلیون خودروی الکتریکی به فروش خواهد رسید که در مقایسه با رقم تخمین زده شده در ژانویه ۲۰۱۹ حدود ۱۰ میلیون دستگاه بیشتر است.
دیلویت معتقد است دوران اوج خودروهای بنزینی و دیزلی به احتمال زیاد سپری شده و از این به بعد آنها رو به افول خواهند گذاشت. اگر چه انتظار نمیرود تا سال ۲۰۲۴ بازار خودرو به شرایط پیش از کرونا برگردد، اما با وجود این پیشبینی شده امسال آمار فروش خودروهای الکتریکی به رقم ۲٫۵ میلیون دستگاه برسد.
با احتساب نرخ رشد ۲۹ درصد، میزان فروش خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱٫۲ و در سال ۲۰۳۰ به ۳۱٫۱ میلیون دستگاه خواهد رسید. در این صورت ۸۱ درصد از خودروهای برقی شده از نوع تمام الکتریکی خواهند بود.
آنطور که Jamie Hamilton مدیر بخش خودروهای برقی دیلویت گفته قیمت بالا یکی از عواملی است که برخی مشتریان را از خرید یک مدل الکتریکی منصرف میکند. به اعتقاد وی با تعدیل قیمت، میزان استقبال مشتریان از اتومبیلهای برقی افزایش پیدا خواهد کرد.
آقای همیلتون افزوده:
تنوع بیشتر خودروهای الکتریکی جدید و رشد بازار مدلهای دست دوم به معنای آن است که خودروهای برقی به یک گزینه بهتر برای بسیاری از مشتریان تبدیل خواهند شد.
به غیر از موارد فوق آقای همیلتون به فاکتورهای دیگری چون مشوقهای دولتی و قوانین سختگیرانهتر زیست محیطی نیز اشاره داشته است. شاید بدانید که قوانین مربوط به میزان آلایندگی هر ساله سختتر میشوند و این امر خودروسازان را مجبور میکند به تدریج از موتورهای درونسوز فاصله بگیرند.
به گفته دیلویت تنها عاملی که هنوز نسبت به خرید خودروهای برقی بازدارنده عمل میکند، مسافت قابل پیمایش کمتر در مقایسه با رقبای بنزینی و دیزلی و کمبود ایستگاههای شارژ اختصاصی است.