مقایسه هوندا آکورد ۲۰۱۸ در برابر تویوتا کمری ۲۰۱۸
هرگاه دو سدان سایز متوسط و محبوب در یک سال تغییر شکل میدهند و نسل جدیدی از آنها در معرض دید عموم قرار میگیرد، فرصتی بینظیر برای ما به منظور مقایسه آنها پدید میآید و گرایش تعداد زیادی از خریداران این کلاس به سمت کراس اوورها نیز چندان اهمیتی نخواهد داشت. هوندا آکورد ۲۰۱۸ در برابر تویوتا کمری ۲۰۱۸
تست تصادف و سیرتاپیاز تویوتا کمری را از دست ندهید
اندکی پس از رونمایی تویوتا کمری ۲۰۱۸، هوندا آکورد نیز برگ دیگری را به آلبوم خانواده سدان های سایز متوسط اضافه نمود.
شاخصه های فنی
برخی از پیشرانه هایی که به صورت استاندارد در زیر کاپوت سدان های سایز متوسط نصب میشوند، نسبت به نیاکان خود از عملکرد بسیار بهتری برخوردار هستند و مصداق این سخن در هر دو اتومبیل مورد بحث ما کاملا مشهود است.
تویوتا کمری ۲۰۱۸ از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲٫۵ لیتر با قدرت ۲۰۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن-متر به صورت استاندارد بهره میبرد و در صورت انتخاب نسخه XSE این ارقام به ۲۰۶ و ۲۵۲ واحد افزایش خواهد یافت. خروج اینچنین توانی از یک موتور چهار سیلندر تنفس طب یعی را میتوان بعنوان یک مزیت برای فروشندگان خودروهای تویوتا در نظر گرفت تا با اتکای بر آن بتوانند راحت تر مشتریان را نسبت به خرید این خودرو مجاب نمایند.
اما هوندا نیز از این بابت دست به فعالیتهای گستردهای زده و نتیجه این تلاشها در یک موتور چهارسیلندر ۱٫۵ لیتری توربو شارژ به قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن-متر نمایان شده است و همان طور که اطلاع دارید این ارقام برای موتورهای سطح پایه و استاندارد نصب شده در سدان های سایز متوسط بسیار هیجان انگیز هستند.
همچنین وظیفه انتقال قدرت در موتورهای ۱٫۵ (پیشرانه استاندارد) و ۲لیتری ۲۵۲ اسب بخار توربو شارژ هوندا آکورد را میتوان به گیربکس دستی سپرد، البته جعبه دنده CVT برای پیشرانه ۱٫۵لیتری و ده سرعته اتوماتیک برای موتور ۲ لیتری نیز در دسترس خواهند بود. در طرف مقابل تویوتا از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک در کنار هر یک از دو پیشرانه ۴ و یا ۶ سیلندر (موتور وی شش به قدرت ۳۰۱ اسب بخار) استفاده می نماید.
برتری آکورد: وسعت صندوق عقب
همواره فضای صندوق عقب بویژه برای خانواده هایی که به مسافرتهای طولانی علاقه زیادی دارند، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛از این روی هوندا به این بخش از آکورد توجه خاصی نشان داده و آنرا با محفظه ای به حجم ۴۷۳ لیتر در قسمت عقب در اختیار مشتریان خود قرار خواهد داد.
همچنین تویوتا کمری نیز از یک صندوق عقب به حجم ۴۲۷٫۶ لیتر بهره میبرد که اگر بخواهید نسخه پایه این اتومبیل تحت عنوان تریم L را خریداری نمایید، حجم محفظه حمل بار به ۴۰۰ لیتر کاهش خواهد یافت که این میزان فضا اگرچه کافی بنظر میرسد اما شاید برخی از خانواده های شلوغ تر را به نوعی دچار دردسر کند و هوندا آکورد از این جهت گزینه مناسبتری برای ایشان باشد.
فضای مناسب برای سرنشینان ردیف عقب
این محصولات دو کمپانی ژاپنی هوندا و تویوتا مسئله خاصی از بابت فضای کافی برای سرنشینان ردیف دوم ندارند.تویوتا کمری برای سرنشینان جلو به میزان ۱۰۷ سانتیمتر و در عقب نیز معادل ۹۶٫۵ سانتیمتر فضای پا فراهم نموده است که باعث ایجاد احساس راحتی مضاعفی در سرنشینان این خودرو میگردد. در طرف دیگر هوندا آکورد به لطف فاصله بیشتر بین محور هایش، فضای پای مطلوبتری را مخصوصا در قسمت عقب،به سرنشینان خود اهدا مینماید.هوندا برای ردیف جلو در حدود ۱۰۷٫۴ و در قسمت عقب به میزان ۱۰۲٫۶ سانتیمتر از طول کابین را به راحتی پاهای سرنشینان خود اختصاص داده است.
ابعاد کلی مشابه در دو خودرو:
این دو خودرو اگرچه از ظاهری متفاوت نسبت به یکدیگر برخوردار هستند اما ابعاد بدنه نسبتا یکسانی دارند، بعنوان مثال فاصله بین محورهای جلو و عقب آکورد معادل ۲۸۲٫۹۵۶ سانتیمتر است که تنها حدود ۰٫۵ سانتیمتر از کمری بیشتر است؛ همچنین زمانی که آکورد را در کنار تویوتا کمری بویژه تریم های L،LE و XLE آن قرار میدهیم، متوجه طول کاملا یکسان این دو نسبت به یکدیگر خواهیم شد.
کمری SE و XSE حدود ۱٫۵سانتیمتر نسبت به آکورد طویلتر هستند.از نظر ارتفاع نیز دو خودرو تقریبا هم قد بوده و هوندا آکورد در حد نیم سانتیمتر از دیگر هموطنش بلندقدتر است. اما بیشترین اختلاف را در پهنای دو خودرو مشاهده خواهید نمود، جایی که در آن هوندا حدود ۲ سانتیمتر نسبت به تویوتا برتری دارد؛ پهنای هوندا برابر ۱۸۵٫۹ و عرض کمری معادل ۱۸۳٫۹سانتیمتر است. بنابراین به احتمال قوی در پارکینگ منزلتان جای کافی برای هر یک از این دو خودرو موجود خواهد بود.
تجهیزات ایمنی و سایر امکانات:
مجموعه ای از فناوری های مرتبط با ایمنی خودرو بر روی هر کدام از این دو مدل به طور استاندارد فعال شدهاست. از جمله بارزترین این امکانات میتوان به سیستم ترمز خودکار در مواقع ضروری اشاره کرد که هنگام وجود مانعی در مسیر، به طور خودکار و بدون هرگونه دخالتی از سوی انسان، پدال ترمز را به منظور جلوگیری از هرگونه حادثه دلخراش می فشارد و احتمالا ناجی جان و مال عده ای نیز خواهد شد؛ همچنین فناوری کاهش میزان انحراف از مسیر،موجب برگردانده شدن خودرو به راه اصلی میشود، بویژه زمانی که خواب آلودگی بر راننده چیره شده باشد.
همچنین گرچه این نسل کمری و آکورد از سیستمهای ارتباطی حسی مانند برخی خودروهای لوکس بهره نمیبرند اما میتوان به امکاناتی نظیر چراغه های جلوLED، صندلیهای جلو گرم شونده دارای تهویه ،صندلیهای عقب گرم شونده و هداپ دیسپلی برای آکورد و همچنین چراغهای جلو LED، هداپ دیسپلی،سقف پانوراما و دوربین چندگانه پارک برای کمری اشاره نمود.
در پایان لازم به یادآوری نیست که این کلاس خودروئی یعنی کلاس سدان سایز متوسط به عرصه تاخت و تاز مدل های بسیار متنوعی از برند های گوناگون بدل شده است و نتیجه این رقابت تنگاتنگ، تنها پس از طی آزمایشات فنی و ایمنی مختلف و همچنین پس از اعلام آمار فروش هرکدام از این خودروها توسط شرکت سازنده، مشخص میشود.