با دوج چلنجر Scat Pack Widebody آشنا شوید
امتیاز کلی: ۵٫۴ از ۱۰
بدون شک دوج چلنجر به عنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت و عضلانی در سراسر دنیا شناخته میشود و قطعا هرکسی که مدتی را پشت فرمان این خودرو سپری کند دلیل آن را متوجه خواهد شد.
با این وجود امتیاز پایین این خودرو در این نقد و بررسی نیز تعجب برانگیز است و قطعا سوالاتی را در ذهن مخاطبان بوجود میآورد. این خودرو امتیاز بالایی را در زمینهی طراحی ظاهری، توان خروجی و تکنولوژیهای بکار رفته در آن کسب میکند. اما در مقایسه با شورلت کامارو و فورد موستانگ هندلیگ ضعیفتری دارد و در این رابطه امتیاز از دست میدهد، همچنین مصرف سوخت این خودرو و قیمت آن بالا میباشد.
شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد
طراحی: ۸ از ۱۰
طراحی ظاهری خودرو آنچنان خاص و نمادین نیست اما به گونهای است که در طول زمان خسته کننده و قدیمی نمیشود. یکی از دلایل محبوبیت دوج چلنجر در این سالها ظاهر عضلانی خودرو و خطوط طراحی شده بر روی بدنهی آن میباشد.
برای سال ۲۰۲۰ دوج تصمیم بر ایجاد تغییر و تنوع در ظاهر چلنجر گرفته و طراحیای که زمانی انحصارا در اختیار مدلهای دیمون و هلکت بود در این خودرو بکار رفته است. همچنین گلگیرهای بزرگ این خودروی تنفس طبیعی که توانایی تولید ۴۸۵ اسب بخار نیرو را دارد، از نظر ظاهری موجب شده است که با دیگر اعضای محصولات این کمپانی هماهنگ شود.
سبک طراحی کابین خودرو همان گونهای است که در این سالها در دیگر مدلهای دوج شاهد آن هستیم، با این تفاوت که در اسکات پک ردیف دوم صندلیها حذف شده است. حذف این ردیف ۲۲ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته اما با این وجود به نظر میرسد که این تصمیم برای تنها خودروی اسپرتی که حقیقتا قابلیت حمل چهار سرنشین را دارد کمی سادهلوحانه است.
راحتی: ۷ از ۱۰
حذف صندلیهای عقبی موجب شده است که فضای بار خودرو افزایش یابد. اسکات پک با ظرفیت صندوق ۴۵۹ لیتری بیشترین فضا را در میان خودروهای اسپرت دارد. همچنین با این امکان بر رقیبان خود یعنی فورد موستانگ (۳۸۲ لیتر) و شورلت کامارو (۲۵۷ لیتر) برتری یافته است. صندلیهای جلو نیز همانند گذشته راحت و بزرگ هستند و چرم بکار رفته در آنها با کیفیت است.
به لطف تایرهای Pirelli چلنجر صدای ورودی به داخل کابین در حد متوسط قرار دارد! همچنین کمک فنرهای تطبیق پذیر این خودرو آنچنان که باید سطح کیفی رانندگی را ارتقا ندادهاند. با این وجود همچنان تجربهی رانندگی با این خودرو از رقبای آن کمی بهتر است.
تکنولوژی: ۷ از ۱۰
دوج چلنجر به نمایشگر ۸٫۴ اینچی لمسی مجهز شده است و با وجود اینکه نرمافزار آن قدیمی است اما همچنان جزو بهترینهای بازار به شمار میرود. این صفحهی نمایش از گرافیک خوبی برخوردار است و واکنشهای آن به لمس مناسب و سریع میباشد. هر دو قابلیت Apple CarPlay و Android Auto در این مدل قرار گرفتهاند، همچنین در نمایشگر مرکزی آن امکان کنترل آپشنهایی نظیر لانچ کنترل و لاین لاک فراهم شده است.
دوج چلنجر اسکات پک جدا از بستههای آپشنال جانبی به اماکانات خوبی مجهز شده است. این خودرو بصورت استاندارد به همراه ۴G و وایفای هاتاسپات، استارت دکمهای، چراغهای جلو HID و گرمکن صندلی عرضه میشود. آپشنهای اضافی شامل: سیستم صوتی ارتقا یافته، سانروف و سیستمهای ایمنی نظیر کروز کنترل تطبیق پذیر میباشد.
بازدهی و عملکرد خودرو: ۶ از ۱۰
در زیر کاپوت این خودرو موتور ۶٫۴ لیتری V8 قرار گرفته است که به همراه گیربکس ۶ سرعتهی دستی یا ۸ سرعتهی اتوماتیک عرضه میشود. این پیشرانه توانایی تولید ۴۸۵ اسب بخار نیرو و ۶۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد که توسط محور عقبی خودرو بکار گرفته میشود.
مدلی که برای تست در اختیار ما قرار داشت دارای گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک ZF بود که به نرمی دندهها را انتخاب مینمود. لازم به ذکر است که تعویض دندهی دستی بوسیلهی شیفترهای پشت فرمان خودرو آنچنان که باید لذت بخش نیست. همچنین هنگامی که خودرو را در حالت اسپرت قرار میدهیم سبک کردن دندهها با تولید صدایی اسپرت همراه خواهد بود.
بستهی آپشنال ۶,۰۰۰ دلاری اسکات پک شامل تایرهای تمام فصل Pirelli، رینگهای ۲۰ اینچی، تعلیق سفتتر به همراه کمک فنرهای تطبیق پذیر و ترمزهای قویتر میشود. با این وجود اگر به دنبال هندلینگ بهتر هستید موستانگ GT PP1 و کامارو SS 1LE انتخابهای بهتری خواهند بود. وزن این خودروی کوپه ۱۹۳۵ کیلوگرم اندازه گیری شده است. همچنین فرمان خودرو به اندازهی کافی در واکنش نشان دادن سریع نیست، اما در کل برای کنترل وزن و ابعاد چلنجر مناسب است.
ایمنی: ۵ از ۱۰
دوج دارای آپشنهای ایمنی متنوعی است اما هیچ کدام از آنها بصورت استاندارد عرضه نمیشوند. این خودرو امکانات ایمنی را در بستهی ۱,۰۹۵ دلاری کمکی راننده (شامل سیستم تشخیص نقطه کور و غیره) و بستهی گروه تکنولوژی ۴۹۵ دلاری (شامل سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری، کروز کنترل تطبیق پذیر، سنسور باران و نور بالای اتوماتیک) عرضه میکند.
اگر به دنبال قابلیتهای کمکی رانندگی نظیر سیستم کمکی باقی ماندن میان خطوط هستید باید از انتخاب این خودرو صرف نظر کنید (البته لازم به ذکر است که کلا چنین قابلیتهایی در این سگمنت مشاهده نمیشود!)
مصرف سوخت: ۲ از ۱۰
مصرف سوخت این خودرو (۱۵٫۵ لیتر در شهر/ ۹٫۸ لیتر در بزرگراه/ ۱۳ لیتر ترکیبی) نسبت به موستانگ GT (14.7 لیتر در شهر/ ۹٫۴ لیتر در بزرگراه/ ۱۲٫۳ لیتر ترکیبی) و کامارو SS (14.7 لیتر در شهر/ ۸٫۷ لیتر در بزرگراه/ ۱۱٫۷ لیتر ترکیبی) بالاتر است، همچنین به دلیل نوع بنزین مصرفی دوج از امتیاز آن کاسته شده است (این خودرو بنزین سوپر مصرف میکند در حالی که رقبای آن به راحتی میتوانند از بنزین با اکتان ۸۷ استفاده نمایند).
قیمتگذاری: ۳ از ۱۰
قیمت بالای مدل اسکات پک به دلیل پکیجهای آپشنال آن است. قیمت تمام شدهی خودروی تست ۵۱,۱۱۶ دلار بود که اختلافی ۱۲,۰۰۰ دلاری با مدل پایهی چلنجر اسکات پک با ۳۸,۹۹۵ دلار دارد. نیمی از این اختلاف قیمت متعلق به پکیج ۶,۰۰۰ دلاری Widebody این خودرو است. همچنین قیمت مدل پایهی چلنجر ۲۸,۰۹۵ دلار میباشد.
از لحاظ آپشن، خودروی تست ما تمامی قابلیتهای ممکن را شامل میشد به جز پکیج تکنولوژی ۴۹۵ دلاری و قابلیتی ۷۹۵ دلاری که با انتخاب آن سیستم نویگیشن بر روی نمایشگر ۸٫۴ اینچی این خودرو اضافه میشود.
از میان رقیبان این خودرو، قیمت پایهی موستانگ GT از ۳۵,۶۵۰ دلار آغاز میگردد. همچنین قیمت مدل پایهی کامارو SS که ۴۵۵ اسب بخار را تولید میکند از ۳۷,۵۹۵ دلار شروع میشود.
رقبا
- شورلت کامارو SS
- فورد موستانگ GT
مشخصه | توضیحات |
---|---|
موتور | 6.4 لیتری V8 |
توان خروجی | 485 اسب بخار / 644 نیوتنمتر گشتاور |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
0 تا 100 | 4.2 ثانیه |
مصرف سوخت | 15.5 لیتر در شهر/ 9.8 لیتر در بزرگراه/ 13 لیتر بصورت ترکیبی |
نوع دیفرانسیل | دیفرانسیل عقب |
وزن | 1935 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 2 نفر |
فضای صندوق عقب | 459 لیتر |
قیمت پایه | 28,095 دلار |
قیمت خودروی تست شده | 51,116 دلار |
منبع: motor1