قدرتمند مثل طوفان، آرام مانند نسیم!
امتیاز کل: ۱۰/۶
چه اتفاقی برای BMW افتاد ؟ برند آلمانی ای که با محصولات قانع کننده خود، سطح توقع از وسیله های نقلیه ای که لوکس بودن را با لذت رانندگی ترکیب میکنند تعیین کرد، و به این وسیله دهه ۹۰ تا اوایل سال ۲۰۰۵ میلادی را تحت سلطه خود درآورد. اما بعد از مدتی چیزی تغییر کرد. BMW کم کم راه خود را گم کرد، به محض اینکه موتور های توربو شارژ جایگزین موتور های تنفس طبیعی شدند وسایل نقلیه هم آن سبک رانندگی نمادین خود را از دست دادند، فرمان الکتریکی جایگزین فرمان هیدرلیکی سنتی BMW شد و همچنین وزن و ابعاد هم افزایش یافت. در همین زمان رقبایی مثل مرسدس بنز و آئودی هم در حال پیشرفت بودند، طراحی داخلی خیره کننده و تجربه رانندگی لاکچری سابق جای خود را به تکنولوژی و یک استایل محافظه کارانه ی خوش آیند دادند.
اما همانطور که ما بعد از بررسی و نقد نسخه بروز شده ی X4 متوجه شدیم، شرایط در حال بهتر شدن در ایالت باواریا آلمان است، اما تغییرات بهتر از معرفی یک ماشین کراس اوور یا کوپه ی عجیب و غریب است، بی ام و M5 جدید مدرکی است که نشان میدهد BMW دوباره به بازی برگشته!
قیمت گذاری
امتیاز: ۵/۱۰
قیمت ها برای بی ام و M5 مدل ۲۰۱۸ از ۱۰۲٫۶۰۰ دلار شروع میشوند، که قطعا ارزان نیست. اما نکته قابل توجه برای یک برند آلمانی این است که BMW خریداران سری M5 خود را ورشکسته نمیکند. تعداد نسبتا کمی هم آپشن قابل انتخاب است، اگرچه ماشینی که برای تست رانندگی در اختیار ما بود بیشتر این امکانات را داشت. نکته مهم ارتقا چرم بکار رفته در خودرو با پرداخت ۳۵۰۰ دلار است. (ماشینی که در اختیار ما بود دارای طرح قهوه ای روشن با چرم گوسفندی بود) بسته ۱۷۰۰ دلاری کمک راننده ( شامل : دوربین های اطراف ماشین ، کروز کنترل و …) آپشن ۴۰۰۰ دلاری مدیریتی ماشین Executive Pack (شامل : سرد کن و گرم کن صندلی ، اتصال اسمارت فون ها و … ) سیستم صوتی ۳۴۰۰ دلاری با برند Bowers and Wilkins و البته ترمز های کربن سرامیکی ۸۵۰۰ دلاری. کارشناس تست ما از بسته ی سرگرمی ۲۲۰۰ دلاری برای صندلی های عقب، سیستم دید در شب ۲۳۰۰ دلاری و امکان شخصی سازی رنگ و چرم گران قیمت BMW صرف نظر کرد. قیمت تمام شده برای ما (شامل : ۹۹۵ دلار هزینه تحویل خودرو و ۱۰۰۰ دلار بابت مالیات) ۱۲۹,۷۹۵ دلار بود. دو تا از سه رقیب اصلی سری M5 (مرسدس بنز AMG E63S و آئودی RS7 که در حال از دست دادن جایگاه خود است) به ترتیب دارای قیمت اولیه بالاتری هستند (۱۰۵,۳۹۵ دلار و ۱۱۳,۹۰۰ دلار ). رقیب سوم کادیلاکCTS-V 640 اسب بخاری است، که به راحتی سه برند آلمانی دیگر را با قیمت پایه ۸۷,۴۹۰ دلار شکست میدهد.
طراحی و بدنه
امتیاز: ۵/۱۰
در صنعت خودرو سازی روال به این صورت است که وسیله های نقلیه بصورت تقریبا یکسان در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ عرضه میشوند. بنابراین کمی تعجب آور است که سری ۵ در حال حاضر اندکی شبیه به مدل کوچک شده ی سری ۷ است. مدل M5 طبق معمول فضای دید بسیار مناسبی دارد. رینگ های استاندارد، ۱۹ اینچ قطر دارن اما کارشناس تست ما رینگ ۲۰ اینچی ۱۳۰۰ دلاری را انتخاب کرد. در حالی که جلو و عقب ماشین ظاهری خشن تری دارد، ۴ عدد لوله اگزور در عقب ماشین قرار گرفته اند و پنجره های مشبک کناری در بالای گلگیر های جلو قرار دارند، اگرچه که در BMW سفیدی که ما برای تست در اختیار داریم این تغییرات خیلی به چشم نمی آیند. مدل M5 ماشین جذابی است، اگر آن را خودرویی با طراحی بسیار مبتکرانه یا هیجان انگیز در نظر نگیریم. البته این خودرو یک سری ویژگی های شاخص دارد که به چشم می آیند، برای مثال پنجره های مشبک کنار بدنه خودرو که همزمان مدرن و تمیز بنظر میرسند، آینه های آیرودینامیک خارق العاده هم همینطور، که یک گزینه ارزشمند به حساب می آیند. کالیپور های طلایی بزرگ بر روی ترمز های کربن – سرامیکی، فوق العاده عالی هستند. ما هم با همان رینگ های ۵ پره که بر روی ماشین نصب بود تست و بررسی را ادامه دادیم تا دید بهتری نسبت به آنها بدست آوریم.
طراحی داخلی و میزان راحتی
امتیاز: ۸/۱۰
آخرین نسخه از سری ۵، سطح طراحی داخلی BMW را با در نظر گرفتن محل قرار دادن نوشیدنی، نورپردازی قابل تغییر درون ماشین، اسپیکر ها، چرم درجه یک و عالی و همچنین مقدار مناسبی از چوب، آلومینیوم و یا فیبر کربن ارتقا بخشیده است. این یک خودروی قابل توجه برای اینکه بخواهید وقتتان را با آن بگذرانید است، حالا چه بخواهید برای خانواده خرید کنید یا کاری مثل کارشناس تست ما انجام دهید. هر طرف را که نگاه میکنید از مواد درجه یک استفاده شده است، چرم بکار برده شده بر روی داشبورد و درها، نرم و با کیفیت هستند. تا زمانی که چرم خلاف استاندارد بکار رفته در M5 بسیار تقویت شده است صندلی ها عالی بنظر می رسند.
ما عاشق طرح مشکی – قهوه ای روشن در ماشین هستیم بنابراین کمی غافلگیر کننده است که اینقدر به این مدلM5 علاقه مند شدیم. با اینکه احمقانه بنظر میرسد ولی گستردگی محیط نورپردازی یک ویژگی برجسته به حساب می آید که باعث می شود مدل M5 ( و سری ۵ در کل ) بیشتر خاص به نظر برسد. همراه با طرح های داری رنگ یکنواخت و در تضاد با یکدیگر برای خریداران، تا بتوانند از بین آنها انتخاب کنند. صرف نظر از رفتار عجیب نور اسپیکر ها، اتاق سری ۵ احساس آینده نگر بودن را بدون اینکه عجیب باشد، القا میکند.
صندلی های جلو مدل M5 ، ۲۰ جهت تنظیم حالت را بصورت استاندارد به رخ می کشند، همچنین پشتیبانی طولانی مدت را بدون اینکه کیفیت صندلی ها کاهش پیدا کند ارائه میدهد. ما آرزو می کردیم که موقعیت صندلی ها کمی پایین تر باشند (مخصوصا بعد از اینکه هفته گذشته را صرف نشستن روی صندلی های پورشه پانامرا توربو مدل Sport turismo کردیم) به طوری که بعضی از اوقات این حس را به آدم القا میکنند که انگار بر روی سقف M5 نشسته و رانندگی میکنید نه درون ماشین!
انتخاب کردن Executive Pack پک مدیریتی ۴۰۰۰ دلاری ماشین همچنین امکان تهویه و ماساژور را به صندلی ها اضافه میکند. ماساژور ها طبق معمول خوب عمل میکنند اما زمانی که ما در حال تست ماشین بودیم هوا بسیار گرم بود و تهویه ۳ مرحله ای بنظر میرسید که کافی نیست. همیچنین بعضی از بخش های کنترلی کاملا خوشایند نبودند، برای مثال جعبه دنده M5 بدون هیچ دلیلی تغییر کرده است. مثل سری M های گذشته، قرار دادن دنده به سمت راست، خودرو را در حالت Drive قرار میدهد، به سمت چپ و بالا در حالت دنده عقب و قرار گرفتن دنده در وسط حالت N هست. یک دکمه مخصوص پارک در این سری قرار دارد همچنین نمایشگر اضافی برای نمایش آب و هوا، غیر ضروری بنظر میرسد. خوشبختانه تغییری صورت گرفت، به این دلیل که اینها بیشتر یک طراحی زیبا بود تا کاربردی! متاسفانه صفحه نمایش به همراه صفحه نمایش گران قیمت iDrive کیفیت پایینی دارند و در آخر دکمه های لمسی M5 مناسب به نظر می آیند و خوب عمل میکنند.
تکنولوژی و اتصال
امتیاز: ۸/۱۰
قلب سیستم تکنولوژی بکار رفته در بی ام و M5، آخرین نسخه از سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive است. که توسط یک صفحه نمایش لمسی ۱۰٫۲ اینچی مدیریت می شود. (نگران نباشید دکمه کلاسیک و در عین حال عالی تماس هنوز وجود دارد) این صفحه نمایش مرکز فرماندهی سیستم صوتی و کامپیوتری می باشد. مانند دکمه های M1 و M2 که تبدیل حالت رانندگی تمام چرخ متحرک به دیفرانسیل جلو را انجام میدهند و قابلیت شخصی سازی هم دارند. iDrive از نزدیک به یک دهه گذشته جدی گرفته شد و امروزه یکی از بهترین سیستم های کامپیوتری موجود در بازار به حساب می آید. بسیار کارآمد است و به لطف سیستم کنترلی سنتی ای که دارد راحت تر می شود کارکردن با آن را یاد گرفت.
iDrive همچنین یکسری تکنولوژی های آینده نگرانه را به رخ میکشد که آن را در این زمینه متمایز میکند. اولین تکنولوژی، سیستم بی سیم Apple Car Playاست. کافی است وای فای آیفون را روشن کنید وسریعا روند جفت شدن گوشی با سیستم آغاز می شو . تنها کاری که بعد از آن باید انجام دهید این است که سوار سری ۵ خود شوید و بعد Car Play به صورت خودکار پروسه جفت شدن را انجام می دهد. البته به یک سری باگ هم برخوردیم، طوری که یک بار سیستم Car Play اصلا اتصال برقرار نکرد اما بیشتر اوقات خوب کار میکند و اگر مرتبا از ماشین سوار و پیاده شوید و وای فای شما روشن نباشد – مثل ما زمانی که داشتیم عکس برداری می کردیم – خودتان را آماده کنید که بصورت پی در پی پیام دهد که شما وای فای را خاموش کردید، بنابراین Car Play و iDrive کار خود را انجام میدهند.
کنترل بوسیله حرکات دست (کنترل صدای موسیقی ، پاسخ به تماس و … بدون لمس هیچ دکمه ای) هم با طراحی مجدد سری ۵ به آن اضافه شده است. دارندگان M5 تصور میکنند که با این قابلیت، توانایی انجام تمام کارها از راه دور و به کمک دست را دارند، اما تنها یک سری از این حرکات دست قابل استفاده هستند و همچنین توانایی سیستم در تشخیص چرخش انگشت برای افزایش صدا بعضی از اوقات ناقص عمل میکند.
حالت های رانندگی که در فوق ذکر شد M5 را از بقیه مدل های کم ارزش تره سری ۵ کاملا مجزا میکند و توسط دکمه های قرمز که بر روی نیمه ی بالایی فرمان قرار دارند فعال می شوند. دکمه هایM1 و M2 به راننده این امکان را میدهند که به سرعت حالت های رانندگی – که قابلیت تنظیم دارند – را تغییر دهد. بطور مثال در هنگام تست ما، دکمه M1 مخصوص رانندگی در بزرگراه بود که شامل بیشترین توان از موتور ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندری دو توربوشارژی و ۳ تا از سریع ترین حالت های دنده از جعبه دنده ی ۸ سرعته اتوماتیک بود. و سیستم تعلیق و فرمان را به نرم ترین حالت ممکن تبدیل میکرد. در عوض دکمه M2 تعلیق و فرمان را سریعا در حالت خشن و سفت قرار میداد و کنترل پایداری جای خود را به سیستم ۴ چرخ متحرک اسپورت میداد.
کارایی و هندلینگ
امتیاز: ۸/۱۰
با ۶۰۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن – متر گشتاور که از یک موتور ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندری دو توربوشارژی گرفته می شود M5 میتواند ظرف ۳٫۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.این در حالی است که نمونه های بخوبی تجهیز شده، توانایی رسیدن به ۳۰۰ کلیومتر بر ساعت را دارند. اینجا باید به شما یادآور شویم که تمام اینها برای وسیله نقلیه ای است که ۲۰۰۰ کلیوگرم وزن دارد و می تواند ۴ نفر انسان بالغ را با بیشترین میزان آسایش درون خود جای دهد.
M5 جدا سریع است، قدرت گشتاور عالی است و تا زمانیکه سرعت به حد مطلوب نرسیده باشد قدرت موتور کاهش پیدا نمیکند. جعبه دنده ی ۸ سرعته اتوماتیک هم در اجرای خودرو موثر است و زمانی که روی ۳ تا از سریع ترین دنده ها قرار گیرد بطور تحسین برانگیزی سریع و عالی عمل میکند. و درآخر قابلیت جدید تمام چرخ متحرک ضمانت میکند که تمامی این سرعت و شتاب همراه با رانندگی ایمن باشد.
به راحتی می توانیم بگوییم که این BMW با هدف قوی، بصورت جدی به سمت جلو در حال حر کت است.
ما میتوانیم یک هفته برای شما از عملکرد خوب این ماشین و هندلینگ عالیش نسبت به وسیله های نقلیه با این ابعاد بگیم. اما اگر سیستم تعلیق و فرمان ماشین را از حالت سخت خارج کنیم و اگزوز ۲ لوله را به حالتی کم صدا تر تبدیل کنیم، با یک سری ۵ معمولی طرف هستیم. این یک ماشین تحسین برانگیز در هر بار تجربه ی رانندگی است، کمک فنر ها و تایر ها یک رانندگی نرم را در جاده های نرمال فراهم میکنند. ما با خوشحالی روز های گرم تابستان را مشغول تست کردن M5 در سرتاسر ایالت بودیم و کوچک ترین مشکلی وجود نداشت. و به لطف قابلیت پایداری در سرعت بالای ،M5 شاسی خودرو هم بهتر عمل میکرد و کاملا پایدار بود.
بسیار علاقه مند هستیم که این ماشین را در اتوبان تست کنیم تا متوجه شویم با نهایت سرعت (که توسط BMW 300 کیلومتر بر ساعت ادعا شده است) این ماشین چقدر راحت است؟!
امکانات و ایمنی
امتیاز: ۸/۱۰
در حالی که BMW در حال تولید چند آپشن بحث برانگیز است ( واقعا مسخره است که Apple Car Play دارای قیمت ۳۰۰ دلاری باشد )، ما بابت سیستم ایمنی M5 هیجان زده هستیم. نمایش نقطه کور، هشدار خروج از خط کشی و نور تطبیق پذیر به همراه نوربالای خودکار تماما استاندارد هستند، تا زمانی که هزینه ی بسته کمکی راننده در ماشینی با قیمت پایه ی ۱۰۲٫۶۰۰ دلار، ۱۷۰۰ دلار است انتخاب این آپشن کار آسانی است.
انتخاب بسته کمک راننده ۱۷۰۰ دلاری شامل کروز کنترل تطبیق پذیر، کنترل باقی ماندن در خطوط و همچنین کمک به فرمان دهی ماشین، هشدار توقف خودرو روبرو و سیستم ترمز اضطراری که ترمز ها و فرمان را برای تغییر لاین اضطراری تنظیم می کند، می شود. سیستم ها عالی با یکدیگر کار میکنند و کمک میکنند که M5 کیلومتر های بزرگراه رو بدون اینکه راننده رو خسته کنن پشت سر بگذارند .
هزینه ها و مصرف سوخت
امتیاز: ۴/۱۰
قطعا یک خودروی ۶۰۰ اسب بخاری امتیاز خوبی را در مصرف سوخت بدست نمی آورد. نتایج آزمایش EPA نشان می دهد که مصرف سوخت درون شهری M5، ۱۵٫۵ لیتر، مصرف سوخت بزرگراه، ۱۱٫۲ لیتر و مصرف ترکیبی آن، ۱۴ لیتر هست البته کامپیوتری هم بود که مصرف سوخت ترکیبی را ۱۴٫۵ لیتر تخمین زد.
مصرف سوخت M5 تقریبا برای این کلاس از سوپر سدان ها عادی است. کادیلاک CTS-V هم دارای مصرف سوخت ۱۷ لیتر در شهر، ۱۱٫۲ لیتر در بزرگراه و مصرف ترکیبی ۱۴ لیتری می باشد. همچنین مصرف سوخت مرسدس بنز AMG E63S در شهر با M5 برابری میکند و در بزرگراه ۱۰٫۷ لیتر است.
اما اگر شما از آن دسته افراد غیر عادی هستید که به مصرف سوخت در ماشین ۶۰۰ اسب بخاری اهمیت میدهند، بهتر است آئودی RS7 پرفورمنس را تهیه کنید که وعده مصرف سوخت ۹٫۵ لیتری در بزرگراه را میدهد همچنین مصرف ترکیبی آن با M5 برابر و دارای مصرف سوخت ۱۶٫۸ لیتری در شهر است.